XM V6.24 van Citrophile

Wat die water temp meters betreft. Juist omdat de meeste mensen wat nerveus worden van temp meterjes te oplopen zijn die nieuw moderne dingen daar wat op bedacht.

Ik ben er inmiddels achter dat Mercerdes en VW enige marge in die meter hebben zitten( en er zullen wel meer merken zijn die dat doen). Dat ding loopt op naar de bedrijfstemp en blijft dan keurig daarop staan om er eigenlijk niet meer vanaf te komen.

De koelsystemen zullen in de loop der tijd best verbeterd zijn, maar de watertemp zal ook in een nieuwe, moderne auto niet constant zijn. enige variatie is er gewoon. Die meter houd daar gewoon rekening mee bij het tonen van die temp.

In de xm zit gewoon een meter die aangeeft wat hij constateert, en dat kan dan na verloop van tijd wat verschillen met de realiteit.
Permalink

stooftaker zegt:

heb jij ook bemerkt dat de olie warmer wordt sinds je 0w40 gebruikt? en dat de olie ook eerder op temperatuur is???

Mijn 0W40 motorolie komt sneller op temperatuur dan met 5W40. Mijn motorolie wordt alleen warmer (max ongv 100grC) als ik mijn motor flink belast met snel accelereren/doortrekken. Daarna bij een constante snelheid zakt die altijd terug tussen de 80 en 90grC.

@Gomp, vergeet niet dat er tegenwoordig ook veel meer dubbelwerkende thermostaten en electronisch geregelde waterpompen worden toegepast :wink:. O.a. de 1.6VTI en THP motoren hebben dit.
De watertemperatuur wordt tegenwoordig veel beter en meer constant afgeregeld.

Ford pakt dat veel makkelijker aan... In onze bedrijfstransit is er een wit stuk, een stuk: "normal" en helemaal bovenin een stuk rood...

Dan is het leven toch veel simpeler :lol:

@JP: mooi man! Ding wordt steeds beter 8)

Niet alleen Frot doet dat, ook de Jappen. En de meter staat strak in het midden. ;-)
Permalink

Yep had mijn Niksan primera 2.0i :oops: ook, strak in het midden of het nou koud of warm/heet was buiten.
Permalink

Ik heb een kogeltje en een o-ringetje voor de ontlastbout van de HD-regelaar besteld, omdat die bij mij wat lekte.

Krijg net een mailtje dat ik een doos met 50 kogeltjes :shock: krijg, omdat Citroën die per 50 stuks verkoopt :lol:.

Mochten jullie ook nog een nieuw kogeltje willen in de HD-regelaar, dan hoor ik het wel :wink:.

Het gaat om kogel 13:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/voorraadbolHA1ZPJ4serie1.jpg
Permalink

Ow daar wil ik er best een paar van hebben a.u.b.
Laat maar ff weten als je ze binnen hebt.

XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Permalink

Vrijdag haal ik ze op.

Ze zijn 20 cent per stuk.
Ik denk dat het het handigst is als ik ze meeneem naar een meeting of naar een clublid die weer andere leden thuis ontvangt of naar leden gaat.

Het opsturen van die kleine kogeltjes lijkt mij onnodig :wink:.

Hoe groot zijn die kogeltjes eigenlijk? En kun je die niet bij de rijwielhersteller scoren? Je weet wel, zo'n ambachtelijke die nog met losse onderdelen werkt. Dan hoef je er geen 50 te kopen.
Permalink

Ze zijn de voorraden aan het op maken. Ik hoorde bij Dereumaux in Waalre dat als ze nu een peilstok zouden bestellen waarschijnlijk ook de hele buis erbij krijgen...

Nou zitten we hier bij de XM club in iedergeval gebeiteld met kogeltje 13!

mwah, ik weet niet of dit onder het opmaken van de voorraden valt hoor.

Er zijn wel meer van die inimini dingen die een dealer je alleen per zoveel WIL leveren. Die dealer moet namelijk die minimale verpakking afnemen en heeft geen zin meer in het aanleggen van xm spul.

Ben daar ook wel eens tegen aan gelopen bij de troen boer.

Inderdaad Gomp. Klein grut gaat per setje of per zoveel stuks. En dat geldt echt niet alleen voor Troendealers. ;-)

Modedit: Alle berichten verwijderd, teveel off topic :moderator:
Permalink

De afgelopen 2 dagen was ik in Alkmaar op visite bij familie voor 1 dag en de volgende dag hielp ik Benny met zijn XM.
Hij blijkt een steun te missen die de middendemper omhoog drukt en daardoor rammelt zijn uitlaat bij het nemen van scherpe putdeksels.

Maar af en toe had ik de laatste dagen ook internetstoring van Telfort :evil:.

In het café lees ik dat Mike voor mij de ontbrekende rechter remzadel heeft opgehaald. Het was voor hem meer in de buurt dan voor mij en tevens kunnen we nu de remmen gaan vervangen c.q. wisselen :D.

@Mike, ik zal voor jou ook een massaoog voor op de bak meenemen. De oude eraf knippen en die nieuwe eraan doen. Dat scheelt ook een slok op een borrel :wink:.

Telfort en service level....... :? Maar da's een heel ander topic. ;-)
Welkom terug, we misten je al. :D
Permalink

Vanmiddag mijn 288mm remmen vóór gemonteerd en mijn vorige originele 283mm zijn op de XM van Mike gezet.

Ben dik tevreden over de 288mm remmen, de bite is krachtiger 8). De schijven zijn van Brembo en de blokken van Ferrodo, dus compleet Italiaanse remmen 8).

Ook het verwisselen van het HD-regelaar kogeltje en het rubber ringetje is gelukt zowel bij mij als die van Mike :wink:.
Eindelijk geen vreemde geluiden meer bij het opendraaien van de ontlastbout, alleen de bekende sis :D.

Morgen weer naar Mike vanwege zijn afgebroken HD-pomp aanvoerslang. Thuis heb ik er 1 liggen, maar ook die brak af :(, ik neem een lange en een korte slang mee. Vooral met de lange kan Mike de juiste lengte maken. Ook mijn reserve HD-pomp neem ik voor de zekerheid mee.
Permalink

Ja wat een XM dag weer... even een paar pix. Wat een geweldig gezicht is dat die dikke schijven blinkend onder JP's 24V :P
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4UPIDJFS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LICGNDBC.jpg

En het nieuwe kogeltje met een nieuw groen ringetje op de ontluchtings schroef. Het oude ringetje was hard en bros geworden.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XFYHU4TP.jpg

Ziet er goed uit. Als je er nu blokjesvelgen onder zet met Pirelli's heb je een volledig Italiaans onderstel. :lol:
Permalink

Ik zie de foto`s van Mike nu pas :D.

Echt een mooi gezicht de grote Italiaans remmen 8) en ze remmen fantastisch :wink: .

Vandaag was het gelukkig ook een geslaagde (sleutel)dag met de XM van Mike :wink:.

:thumbup:
Toch klopt er iets niet op die foto's. Wie ziet het?
Permalink

geen idee Wim, ben daar nu te moe voor om het te zien.
Permalink

wimb zegt:

:thumbup:
Toch klopt er iets niet op die foto's. Wie ziet het?

JP is helemaal schoon, die heeft vast Mike al het werk laten doen :grijns:

Nope, het lukt JP wonderlijk goed om schoon te blijven bij smerig werk.
Kijk nog eens goed. Wat is er vreemd aan?

edit: Het is flauw, maar JP heeft z'n Citroën shirt niet aan. ;-)
Permalink

Ik begon al te twijvelen :wink:.

Mijn Citroën overall zou ik wel willen aantrekken bij een sleutelklus maar niet mijn Citroën-T shirt :wink:.
Permalink

De vergulde accupoolklemmen voor de Xsara van mijn ouders is ook net thuis bezorgd :D. Vrijdag of zaterdag monteren :wink:.

Het zijn dezelfde accupoolklemmen als van mijn XM en die Wim en Mike ook hebben :wink:.

Het zijn ook zulk fantastisch geweldig goede klemmen. :lol:
JP, ga jij de draadeinden vertinnen net als Mike? Of gebruik je draadeindhulsjes net zoals Mark en hoe heet die gek? :roll: Oh ja, wimb. :lol:
Als je beide niet doet, wordt het koper door de schroef platgedrukt en zullen diverse aders breken. :roll:
Permalink

Ik ga de draad uiteinden vertinnen net als Mke :wink:.