wimb en z'n La Soixante.

Permalink

Electrotechnicus die aan meccano denkt? WHAHAHAHAHAHAAAAAAAA :lol: :lol: :lol: :lol:
Permalink

Jah... Zwaar gedesillusioneerd. Daarbij had ik dus wel de variant Technische ComputerKunde... Dus alles boven de 5 volt boeide me niet zo :lol:

Oh, ben jij er zo een. Zo hadden we bij m'n eerste werkgever ook zo'n 'probleem'. Voor de instrumentatiejongens was alles boven de 24V hoogspanning en voor de sterkstroomboer alles onder de 380V laagspanning. :lol:

Maar om antwoord te geven op je vraag. Je weet dat een elektronicus bij een keuze altijd voor de moeilijkste oplossing gaat.
Maarten heeft een microcontrollertje gevonden. Die laat je toch niet simpel op 50Hz pulsen uitsturen? :shock:
Permalink

ik begrijp dat JP Benny nog een paar en ik dus een hoogspanningsauto hebben? en de rest van de regelmatige bezoekers laagspanning :shock: :lol:

Yep, correct geconcludeerd. Ik rij ook met hoge spanning. 8) Als dat maar goed gaat. :lol:
Permalink

In een XM rijden betekent altijd rijden onder hoge spanning ... Wat gaat er nu weer stuk?

Maar serieus, pak een Märklin trein-trafo, beun er een diode tussen en je hebt je schakeling. Op 50 Hz zal de bekrachtiging niet veel meer dan 0,005 seconden zijn per keer (wordt maar 0,01 seconden een halve sinus op gezet, de andere 0.01 is onbekrachtigd) dus lijkt me dat een prima goedkoop eenvoudig alternatief.

En dan te bedenken dat ik bij vermogensleer altijd onvoldoendes haalde omdat ik de hoeksnelheid (Omega) nooit kon vinden...

Jaja, NU weet ik dat je altijd mag rekenen op 50Hz, maar toen wilde dat er maar niet in.
Permalink

Alleen komt er uit een 12 volt wisselspanningstrafo veel meer dan 12 volt. (iets met een wortel en maal 2? hoe zat dat ook alweer.) Regel jij maar wat injectorstekkertjes, laat de rest maar aan de echte electro-nerds over :wink:
Permalink

Iig staat dit onderwerp in het juiste topic....

Ik vraag me af hoe jullie schoolfeesten vroeger waren.... :schater: :schater:

Die van jouw weet ik niet, maar bij mij op school was het veel bier, drugs, bier en muziek. Maar op dat punt was de school dan ook berucht. Waarom denk je dat ik aan de jasmijnthee ben? :rofl:
Permalink

stooftaker zegt:

ik begrijp dat JP Benny nog een paar en ik dus een hoogspanningsauto hebben? en de rest van de regelmatige bezoekers laagspanning :shock: :lol:

Benny heeft een serie2 dus HA2 :arrow: laagspanning :wink:.

Als we de hydraulische druk van de XM`s bekijken rijden we allemaal met (zeer) hoge druk :wink:.
Permalink

Citrophile zegt:

nee hoor, de spanning is net zo hoog, ook gewoon 12 volt. :lol:

Jeroen bedoelt de Xenonspanning van 42V. :wink:
Permalink

wimb zegt:

Jeroen bedoelt de Xenonspanning van 42V. :wink:

nee jeroen bedoelt dat de eerder genoemde een 24v rijden en jij een 8v dus laagspanning

jaja t was vergezocht maar wel een inkoppertje u snapt het nu?
Permalink

maartenh zegt:

Citrophile zegt:

nee hoor, de spanning is net zo hoog, ook gewoon 12 volt. :lol:

Klopt, alleen de gemiddelde spanning varieert en is veel lager dan 12V.
Permalink

maartenh zegt:

Alleen komt er uit een 12 volt wisselspanningstrafo veel meer dan 12 volt. (iets met een wortel en maal 2? hoe zat dat ook alweer.) Regel jij maar wat injectorstekkertjes, laat de rest maar aan de echte electro-nerds over :wink:

Da's nou zo mooi aan een trafo.... Zit een grote draaiknop op
:rofl: :rofl: :rofl:

Enneh, de nominale spanning is ongeveer 2/3e van de piekspanning (jah, da's héél ruw geschat).

stooftaker zegt:

jaja t was vergezocht maar wel een inkoppertje u snapt het nu?

Naja. :wink:
Permalink

gelukkig dan maar was al bang dat ik alleen moets blijven giechelen.

Ik denk dat ik nog een draadje moet opstarten: Elektrograppen. Normale mensen snappen die niet. :grijns:
Permalink

Een wisselspanning vermenigvuldigen met wortel 2 (ongev. 1,4) = de spanning die je overhoudt na gelijkrichten van de wisselspanning waarmee je begon. Bedoelde je dat Maarten? /nerdmodus

Aangezien ik toch al sterk aan de aanschaf van een Lexia zit te denken, bedacht ik me gisteren dat ik een tijdrelais wat ik hier nog heb liggen ook wel kan inzetten om injectoren grof aan te sturen. Als die vent op Jijbuis gewoon met een drukknopje maakcontact werkt...

XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

Mijn idee. Die solenoid overlijdt niet meteen. Zodra ik op de sloop een injector en steker heb gevonden, ga ik 'ns spelen. Ik heb een zelfgebouwde labvoeding, dus apart spanning en stroom instellen en kijken wat dat ding doet. ;-)

Tijd voor een updeetje. Vandaag was garage de la rue open. Dat betekende dat ik een andere, iets kortere multiriem heb geplaatst. Het piepen is weg. Eindelijk. :D
Aan de linkerkant de kap van de bak er maar afgehaald en ingesmeerd met grote smurfsnot (is van Wynn's, rood, veel goedkoper dan dat blauwe smurfensnot en heeft ook nog zo'n mooie doseerhendel :wink: ).
Van de gelegenheid gebruik gemaakt om de stuurkogels wat te verstellen. Madame neigde naar rechts als het stuur in de rechtuitstand stond. Later maar 'ns een proefritje maken en eventueel nogmaals stellen.

Wat me ook opviel is dat het aan de achterkant van het motorblok erg nat is van de olie. Rechts meende ik een zwavelachtige lucht te ruiken. Dat zou dan bakolie zijn, dus zeer binnenkort moeten de keerringen vervangen worden. Is eigenlijk wel jammer omdat ik aandrijfassen, rubbers en keerringen in een keer wilde doen. :roll:
Permalink

Wim, je moet je auto laten uitlijnen anders gaan je voorbanden scheef slijten. Zonder uitlijnapparatuur gaat het niet goed komen :wink:.

De zwavellucht is idd van de bakolie, als je de verse bakolie opvangt kun je die weer gebruiken.

JP, ik heb de wielen al laten uitlijnen nadat ik de stuurkogels vervangen had. Wat ik nu gedaan heb is: links anderhalve slag naar binnen draaien, rechts anderhalve slag naar buiten. Dan blijven de wielen net zo uitgelijnd als ze waren. ;-)

Ja natuurlijk vang ik die bakolie op. Veel te duur om na een paar km weg te kieperen. :lol:
Permalink

ok, ik wist niet dat jouw xm al is uitgelijnd :wink:.
Permalink

Wimke, schoon je eigen topic eens op joh. Dat geloel over volts :roll: Wat is er nu precies aan de hand? Lekkende pakkingen op de aandrijfassen berijp ik. Dan moeten de assen er dus uit?? Waneer ga je dat doen?

Mike, volts prikken. Net als bijen. :lol:
Ik ga morgen eerst de HA-klep vervangen. En nog wat pakkingen. En dan 'ns achter de keerringen aan. Eind augustus wil ik madame aan Appie Ka aanbieden, dus ik moet prioriteiten stellen. ;-)

Gisteren, voordat we met Maarten's hok aan de slag gingen, madame onder handen genomen. Als eerste de olie ververst. Dit is de laatste keer dat er van die dure 5W40 in gaat: bij de Action €3,29 per liter. 8)
Volgende oliewissel ga ik voor echt goeie volsyntheet. ;-)
En vervolgens het HA-blok van Roger uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. De bankschroef is in deze je beste vriend. Moet toch 'ns zelf eentje aanschaffen. :roll: Stief 2 uurtjes later was la Soixante in het gelukkige bezit van haar 'eigen' bol en een niet-lekkend blok. :thumbup:
Samen met Maarten en Wes nog geprobeerd uit te vogelen waar de 4 hogedrukleidingen die van voor naar achter gaan, staan op de schema's van service.citroen. Eerlijk gezegd niet kunnen vinden. :oops: Wat een rampenschema's zijn dat! :evil: De roestplek bedekt met tectyl.
Ook nog de olieniveaumeter van een nieuwe pakkingring voorzien want volgens mij dichtte die niet meer goed af.
Het idee om de carterpakking te vervangen maar laten varen. Ik kom niet bij de middelste bout tussen bak en carter. Daarvoor is een hele smalle sleutel nodig. :roll:
Permalink

Ik heb nog enkele 5L verpakkingen Castrol volsyntheet overgehouden van een actie, als je interesse hebt, ze mogen tegen een zeer scherp prijsje weg.

De komende paar duizend kilometer blijf ik nog met A-merk olie rijden. A van Action. :lol:
Welke Castrol is het?