La Noir Verni werd XM V6 24V

Permalink

Ik feliciteer jou wel met je geboekte resultaten :wink:.

Succes!

Ja, daar noem je me ff wat. Met 2,5W krijg je net het tin vloeibaar, met 40W verdampt het bijna. :lol:
Inderdaad is 40W weer geschikt voor die accukabels. ;-) Daarom is een regelbaar soldeerstation zo mooi.
Permalink

Mike heeft nu 2 smaken, 2,5 Watt en 40Watt :wink:.
Permalink

Ja ik durf het eigenlijk ook niet, maar doe het wel..... :flying:
Permalink

Mike heeft dezelfde vergulde accupoolklemmen die ik ook heb.

Maar Mike heeft toch wel die mooie kapjes die jij niet hebt en ik wel? :grijns:
Permalink

Wat een jaloers gedoe weer heren. :moderator:
Permalink

@Wim hoe kom je erbij dat ik geen kapjes om de vergulde accupoolklemmen heb :roll:.
Permalink

dat ben juist ik die (nog) zonder kapjes rij. pure luiheid overigens heb ze gewoon liggen... En mijn polen zij weer net ff anders natuurlijk. zal niet roepen beter al is het zo :twisted: :lol:

Oh ja. :oops: JP of Stoof, what's the difference? :wink:
Permalink

http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/DSC03272.jpg
= twist-lock bij moi in de XM
http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/DSC03274.jpg
= niet twistlock maar met inbus(?) boutjes de kabel vastzetten en dus slim om het uiteinde te solderen.

twistlock werkt zo:
http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/DSC03271.jpg
http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/DSC03272.jpg

:wink:
Permalink

Dat zijn de professionele accupoolklemmen van 30 a 40 euro per stuk :wink:. Het ziet er netjs uit 8).

Ben al blij met de vergulde accupoolklemmen van 8 euro per stuk :wink:.
Permalink

waren idd iets duurder dan 8 euri :wink:

Oh, heet dat twistlock? In de industrie wordt deze kabelwartel standaard gebruikt bij EM-afscherming en heet het................EMC-kabelwartel. :lol:
Het is een prachtig systeem: je afscherming zit 360 graden rondom én het is een trekontlasting. Heel mooi Jeroen. :buig:
Permalink

Vanavond de nieuwe (2003) aanvoerslang gemonteerd! De noodslang verwijderd en dat was maar goed ook. We hadden met eend tape de "pijpjes" van pomp en voorraadvat verdikt en de lijm van de tape begon al op te lossen. Zat dus wat witte zut rond de ingangen.

Alles mooi schoon gemaakt. De uiteinde van de slang even verwarmd om soepel ta maken. Eerst op de pomp vastgezet. Toen omhoog gehouden en met een klein trechtertje wat LHM er in laten lopen en toen vliegensvlug op het voorraadvat vast gezet. Dit om te voorkomen dat er even te weinig LHM naar de pomp gaat. Helemaal voorkom je het niet maar het starten ging goed en ze pakte snel weer op en bouwde druk op.

Toen maar aan de vergulde accu klemmen begonnen. Alle uiteinde vertint. Dat viel me niet mee eerlijk gezegd. Het is echt boetseren met tin en er ging veel tijd in zitten. Ik heb het zo mooi mogelijk geprobeerd maar een expert zal er ongetwijfeld comentaar op hebben. De ingangen van de klemmen zijn overigens ook niet al te groot, dus moest ik ze tijdens het verhitten en solderen ook mooi rond knijpen. Uiteindelijk redelijk tevreden en de klemmen zitten goed aan de bedrading vast.

Alleen ging het daarna weer niet lekker want mijn accupolen zijn vrij klein. Als je de klem aandraait draait de "vergulde"moer door. Hmmmpp...
Daarom de bout en moer van de oude klemmen gebruikt maar nog zaten de klemmen niet vast en kon ik ze er gemakkelijk af trekken. Dit zijn dus de 8 euri klemmen. :roll: En inmiddels geen rug meer over...

In de werkplaats heb ik gelukkig wat lood liggen en hiervan heb ik 2 strookjes op maat geknipt en deze rond de polen geknepen. daarna de klemmen er over en toen konden ze wel stevig aangedraaid worden.
Nog even een proefrit gemaakt om 23.45 uur en alles functioneert zoals het moet. Het veren is ook nog steeds goed!!!

Volgende week naar Renard voor de bout van het spruitstuk en dan staat ze er weer heel aardig bij...tenzij er weer iets geks gebeurt natuurlijk, blijft een bloody XM :wink:
Permalink

mooi werk, en als de klemmen je niet bevallen ffkes een ritje naar t pittoreske zeeland ondernemen :wink:
Permalink

:lol: Tsja, weet je wat het is, ik rijd nou vrolijk rond en vraag me af hoe ik erachter kom of mijn klemmen bevallen... :schater:

Het zal best "beter" zijn, maar je wordt paranoia van die kleine verbeteringen...zo dacht ik dus gisteren idd: "Hè de interieurlampjes branden feller, of niet, of wel, of niet of..... :wink:
Permalink

Mike, eindelijk is het gelukt :wink:.

De klemmen staan vrij ver open als ze nog nieuw zijn, met een sleuteltje en imbus 6 kun je de klemmen goed aandraaien. Daarna valt het mee op ze weer opnieuw erop te zetten :wink:.

Heb je de dikke massakabel met het nieuwe oogje aan de bak ook nog opnieuw gesoldeerd?

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Dat met die klemmen is mij destijds ook gebeurt met m'n eerste dame, verdomd kleine accupolen en de klem een te grote diameter.

Hou het goed in de gaten Mike dat het goed blijft zitten, een loszittende accuklem kan voor hele rare storingen zorgen en nog erger je elektronica de geest laten geven.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Permalink

eerst eens een fatsoenlijke accu kopen anders :wink:
Permalink

Een nieuwe accu van minimaal 60Ah voor jouw V6 kan ook een hoop ergenissen voorkomen :wink:.

De accu capaciteit moet niet te laag gekozen worden (zoals Citroën dat wel deed vanaf fabriek :roll:), anders kan de accu overbelast worden en wordt dan vrij warm met een korte levensduur als gevolg.

BMW had vanaf fabriek ook te kleine accu`s in de vorige 7serie gezet :shock: en die 7series stonden langs de kant van de weg met kapotte accu`s :roll:.
Permalink

60 is voor 4 - pitters. 70 moet je hebben of nog liever gelijk 76 :wink:

Mijn idee!
Sta je dan bij de peugeot: ja, we hebben een nieuwe originele accu geplaatst in je xm.
Ding was ten eerste te klein, zoeen met een handvat nog..
En ten tweede, 54 Ah in een Xm V6? :lol:
Permalink

@Jeroen, je hebt idd gelijk minimaal 70Ah-75Ah voor de V6en :wink:.

Toen ik nog bij de Citroën dealer werkte moest ik bij een 2ehandse XM V6 12v serie1 van mijn baas een 44Ah accu erin doen :shock: :roll:. Waarop ik zei dat het een V6 is en toen mocht er hooguit een 55Ah erin :roll:.
Permalink

Foute adviezen tsss... je kan dat een klant toch duidelijk maken?

Ik heb geen idee wat erin ligt, zal eens kijken...
Permalink

http://www.halfords.nl/Images/Catalog/Product/dzimages/306804_1_files/10/1_0.jpg

12V / 71 Ah... is dat iets van ampere per uur?? en is de capaciteit dan 60 A??

Het is dus een Halfords...tsss...wie maakt die voor Halfords? Ze heeft me overigens sans probleme de koude winter door geholpen :wink:

edit: excusses voor de waardeloze foto!
Permalink

nee het is dan 71Ampère maal uur.

Het wordt duidelijker als je dat naar Wh omrekend:
Vermogen P [W] =spanning U [V] x stroomsterkte I [A].

852 Wh = 12Volt x 71Ah

voorbeeld:
Het benodigde elektrisch vermogen van 85,2W kan de accu 10uur lang leveren.

De capaciteit van je accu is voor jouw V6 dus in orde, is de fabrieksdatum nog te achterhalen? Enig idee hoe oud je accu is, normaal gesproken gaan ze ongeveer 5 jaar mee.

Sorry, maar hier moet ik toch even inbreken. Het maakt in theorie geen donder uit wat het vermogen van die accu is. Hij heeft 2 functies: de startmotor laten draaien en de rimpelspanning van de dynamo vlak maken.
Als de fabriek z'n huiswerk goed gedaan heeft, levert de dynamo ruim genoeg stroom voor alle verbruikers + laadstroom voor de accu.
Maar als de dynamo ielepielig gekozen is (wat waarschijnlijk bij die 7-serie het geval was) zullen er dus spanningspieken en dalen zijn die die accu moet opvangen. Die pieken en dalen nemen toe naarmate er meer verbruikers worden aangeschakeld. En daar gaat een accu van kapot. Een grotere capaciteit accu is in deze dus verdoezelen van een ontwerpfout.
Anders gezegd: als het elektrisch circuit goed ontworpen is, is de rimpelspanning min of meer onafhankelijk van het aantal gebruikers en kun je met een kleine accu uit de voeten. ;-)

Ergo: grote motor :arrow: grote accu is onzin. ;-)