Beste medelijders aan het Citro-virus,
ondanks het feit dat dit subforum "mijn XM" heet, en ik nog niet eens een XM bezit, leek het me toch de beste plek om mezelf voor te stellen.
Ik ben Citroën-das-pas-fën, ook wel liefkozend CDPF genoemd, en ik wil graag een XM.
Momenteel bezit ik een DSuper uit 1973, waar ik aan werk als het weer het toelaat, en een Xantia Break Pallas uit 1999. De laatste is mijn dagelijks vervoer, en werd tot nu toe vertroeteld in ruil voor de vele heerlijke kilometers die hij me meesleepte.
Eigenlijk wilde ik al een XM toen ik de Xant aanschafte, maar om diverse redenen kwam dit er niet van. Nu, mes amis, is echter de tijd gekomen dat ik de Xant ga verkopen om mezelf vervolgens te trakteren op een nóg echtere Citroën: een XM!!!! (Hadden jullie niet gedacht he?)
Vooruitlopend op mijn droom, en om mezelf alvast flink in te kunnen lezen heb ik me hier geregistreerd. Ook al omdat Wimb eiste dat zoveel mogelijk mensen op Cifo dat zouden doen, op straffe van een continue stroom off-topic berichten in al hun topics :wink: (Love you Wim! :mrgreen: ) En op Cifo ben ik inmiddels berucht om mijn ellenlange zwetsverhalen. Tijd dus om jullie in slaap te kletsen met mijn oeverloze gezwatel.
Tot zover het ikke-ikke verhaal, nu waar het écht om gaat in het leven: een XM.
Wat voor XM zou ik willen? Aangezien ik graag een exemplaar wil waar ik niet iedere zaterdag verplicht onder hoef te liggen, kom ik al snel op een type 2 uit. Hoewel dashboard en stuurwiel van een type 1 natuurlijk veel geiler zijn.
Het minimum wat ik wil qua motor is een 2.0 TCT, maar voor een V6 betaal ik graag wat MRB meer. Zoals de meesten van ons hier denk ik.
Soms word ik 's nachts nat wakker (nee, van het zweet viezerik!) omdat ik van een ritje V6 gedroomd heb. En dan moet ik mijn double-chevron pyjama verschonen. Ik weet zeker dat jullie dat ook hebben, ook al willen jullie dat niet toegeven hier. :D
Qua uitvoering moet ik me nog wat beter inlezen, maar een Ambiance of Exclusive is altijd goed, begreep ik. Het is ook wel leuk om achteraf allerlei upgrades te doen, maar als je direct het meeste erbij kan kopen is natuurlijk nóg leuker.
Kleur: Vert véga en rouge griotte vind ik helemaal de bomb. Vooral vert véga is gelukkig veel te koop. Maar je zal zien dat ik uiteindelijk met een zwarte thuiskom ofzo :roll:
Dan hebben we nog een budget (baaaaah wat een vies woord zeg).
Kan ik kort over zijn: Weihnug. Eerst moet ik de Xantiaanse dame verpatsen, en dat geld ga ik vervolgens in een XM steken. Dat houdt in dat het een dame van rond de 1000 euro gaat worden. Max-i-maal. Ja, ik weet het - da's niet gek veel maar gelukkig ben ik erg handig. Ik heb al hele aardige dames gezien rond die prijs, Er mag dus eventueel wat aan mankeren. De typische XM-gewoonte om altijd wel íets te mankeren, helpt me hier gelukkig bij. Weer een bewijs dat de XM bij mij past 8)
Nou ga ik me weer richten op het slijten van mijn Xant, en dromen over een XM. Jullie nu-al-reeds-XM-bezitters zijn maar lucky bastards!
Welk vermogen heb jij nu? Die 14V beginnen bij 0,36W. En wat er af fabriek in zit, geeft al behoorlijk wat warmte. :roll:
Ik ben in ieder geval blij dat ik het weer netjes verlicht heb. Maar de lampjes blijken dus wel makkelijker verkrijgbaar dan gedacht als men er ff in duikt.
Hij wilde de wegligging vam zijn dame verbeteren door de montage van ettelijke kilo's koper in de vorm van lompe kabel. :wink:
Daarnaast bleek ik hem nog te kunnen matsen met het meegeven van een lelijke achterlicht-unit waarvan het rubber nog goed was, en wat kleine andere dingetjes.
Altijd weer leuk om een gezicht bij de nick op het forum te zien.
Vandaag heb ik de relais achter mijn linker koplamp allemaal ff losgetrokken, de aansluitpennen ff schoongemaakt en ingesprayed met Tunerspray. Uiteraard heb ik ook de stekkers ingesprayed. Lijkt wel wat uit te maken, de motortemperatuur blijft lager nu. Of het zou aan het koele weer moeten liggen.
Daarnaast heb ik ff snel de slang van de intercooler naar de gasklep losgemaakt, en de gasklep uitgespoeld met remmenreiniger. Er kwam zwarte drab uit. Het lijkt verder niet veel verschil te maken, behalve dat ze wat gelijkmatiger rijdt als ik bult af rijd. (Luchtmassameter?)
Kleine dingen, maar alle beetjes helpen. Binnenkort wil ik op de put eens mijn uitlaatrubbers/ophanging nakijken, wellicht dat mijn kat tegen het tussenbalkje rammelt. Als dat het irritante geluid is dat ik al een tijdje ervaar, dan ben ik heel blij als ik dat eruit kan krijgen. Ik heb het een tijdje weg gekregen na het monteren van een nieuwe baksteun, en dat was heerlijk :D
Ruber is ingesprayed en vanavond ga ik em eraf pellen.
t lampje komt later.
En het verzwaren voor de wegligging komt helemaal goed :lol:
Ik kon ze met de blote hand bewegen namelijk.
Het effect is duidelijk merkbaar. Ze loopt hoger stationair, loopt rustiger en trekt -als je het gas diep intrapt- lelijk veel sneller op. Ik vermoed dat de ontsteking veel baat heeft gehad bij deze ingreep, want het effect is echt aanzienlijk. Vandaag nog een Polo die per sé voor me wilde, het leven zuur gemaakt. Leuk om een autootje van 800 kilo dat alle mogelijke moeite doet, het leven zuur te maken met een lompe automaatbak van bijna anderhalve ton gewicht. Kinderachtig, maar toch nog steeds leuk :P
Omdat ze hoger stationair loopt, moet ik dat weer even terugregelen. Waarschijnlijk is er in het verleden gecompenseerd voor iets laag stationair lopen zonder het probleem van lage spanning op te lossen. Ze loopt nu belast in "d" bijna 950 toeren, en trilt dus ook heftiger voor het stoplicht. En dat hoort weer niet bij de alles-overweldigende luxe die men in een XM hoort te ervaren. :wink:
Ga je het stationair terugregelen door de injectiecomputer te resetten?
Maar JP, er valt wel degelijk wat af te stellen. O.a. de rustpositie van de gasklep wordt ingesteld met een stelschroefje. ;-)
Bij bijv een 1.9 8v GTI motor zit geen stappenmotor en dan kun je wel een stelschroef van de luchtomloop (niet de gasklep) verdraaien om het stationair aan te passen.
En een handtekening!!!!
Combineren met schoonmaken van de stappenmotor, en eens zien wat dat doet.
Goh wat leuk, dat er een XM-methode naar mij is genoemd!
Ik ben zeer vereerd!
Ik heb dit gekocht omdat ik er vanuit ga dat ik mijn voordeel kan doen met de extra info die een Lexia me kan geven over mijn dame.
Aangezien diverse mensen in mijn familie ook een Citroën rijden, neem ik aan dat ik ruim plezier zal hebben van dit speeltje. Hopen dat de activatie weinig problemen oplevert.
De groene dame zelf rolt stug voort, en geeft me rijgenoegen zoals altijd. Heerlijk. Aangezien ik komende tijd wat meer aan de DS wil doen, denk ik dat ik maar een beetje ga cashen op het extensieve onderhoud wat de laatste tijd aan de dame is gepleegd.
UPDATE: installatie en activering zijn allemaal prima gelukt. Morgen het geheel eens aan de auto hangen om te zien of ik enige communicatie krijg!
Ik wist niet dat je van stugge vering hield. :grijns:
Het is flauw, ik weet het. Maar het was zo'n schot voor open doel. ;-)
En een handtekening!!!!
Roger zn TCT heeft al eens bij mij aan de Lexia gehangen dus die werkt wel :)
Typisch Citroën: als ik netjes de juiste VIN intoets, dan zegt de Lexia dat ik voor veercomputer en ABS computer moet aansluiten op de 2-polige connector. M.a.w, Citroën heeft in de Lexia geprogrammeerd dat mijn dame nog geen diagnosestekker heeft.
Nou heb ik weliswaar een overgangsmodel, maar daar zit toch wel een diagnosestekker in he. Aan de andere kant snapt de Lexia wel dat een Motronic 3.2 van een RGX altijd een diagnosestekker heeft. Lekker consequent weer.
Oplossing: gewoon allemaal nullen ingeven als VIN.
Wat me opviel: mijn gasklep heeft stationair een openingshoek van 9 graden (klopt dat Matthijs? Simpele ik dacht dat 'dicht' ook echt overeenkwam met 0 graden, but WTF do I know?)
En daarnaast fliperen de waarden van de lambdasonde heen en weer tussen 800+ en 60 mV, in een soort aan-uit modus. Klinkt dat normaal?
Ik ben nog steeds voornamelijk op zoek naar de oorzaak van de wat rauwe stationairloop namelijk. Sindsik de gasklep schoongemaakt heb loopt ze stationair ook nog behoorlijk hoog: 970 toeren ongeveer, bleek op de Lex.
In dat kader heb ik vanavond ook nog de stappenmotor schoongemaakt en getest met de actuatortest van de Lexia. Ding werkt prima IMHO.
Daarna de motor voorzichtig warmgereden met de Lex naast me op de stoel, en toen ze warm was een paar keer max gas op de lollie. (met een half oog op het scherm, waarop alle gegevens op tilt sloegen :P ) Had ik nog nooit gedaan: Holy crap wat kan zo'n log slagschip wreed snel vooruit komen zeg! En dat nog wel met zo'n simpel geblazen tweelitertje.
Heb trouwens inderdaad een kabel met schuif. Schuif is niet echt handig, en ging eraf toen ik de stekker wilde loskoppelen van de auto. Moet nog inslijten zeg maar :wink:
Je zou dit kunnen uitproberen door de gasklepstand naar 0gr te zetten en als dat niet werkt terug naar 9gr.
Van de lambdasonde aansturing klopt, dat is continu wisselend aan-uit.
Je zou dit kunnen uitproberen door de gasklepstand naar 0gr te zetten en als dat niet werkt terug naar 9gr.
quote]
Dat was het plan ook, maar ik kon zo gauw niet zien hoe ik het kapje wat de aanslagschroef bedekt, eraf kreeg. Voordat ik iets sloopte wilde ik dus eerst ff de Haynes hierop naslaan. Wordt vast nog we vervolgd.
Bedankt voor het bevestigen van de lambda, had al wel gehoord dat dit een aan/uit systeem was maar wist het niet zeker.
Wbt die waarde van je lambda, dat klopt ook. Zolang die waardes blijven springen tussne de 0 en 0.9 volt is alles goed. Als hij steeds meer rondom 0.7 bljft plakken en minder gaat springen gaat hij stuk.
7 graden of 9 graden lijkt me stiekem toch nog een aardig verschil, in stationair toestand tenminste. Ze blijft ook behoorlijk hoog stationair lopen, rond de 1000 toeren. Gisteren leek het even iets beter, maar vandaag was het weer bijna als vanouds. Blijft toch een lastig te tackelen probleempje. Hoewel het een klein ongemak is, zal ik toch blij zijn als ik dit er eindelijk uit heb.
Wat ik nog vergeten was: heb gisteren ook nog even de kickdown-kabel afgesteld volgens voorschriften. Ik wist niet dat het mogelijk was, maar de bak schakelt nu nóg soepeler. Beter dan dit kan niet hoor: je voelt echt totaal niets, je ziet alleen de naald van de toerenteller ineens een stuk omlaag vallen. Echt lekker.