La Noir Verni werd XM V6 24V

Permalink

Xenon als grootlicht is net een felle stroboscoop die oplicht bij het seinen 8).
Eenmaal continu xenon grootlicht aan dan heb je compleet daglicht voor je :D.
Permalink

8) Yep...seinen gaat heueueueueueueulll goed. Nondesjang.
Permalink

:news:

Het gaat toch niet helemaal goed met La Noir Verni. Alle aansluitingen kloppen maar ze gooit zichzelf toch in noodloop. Met JP erover gehad dat dan toch een van de sensoren een verkeerde opdracht aan de VC geeft.

Morgen even naar Dordrecht om het malle pietje kastje te lenen en de zaak uit te lezen. Leuk ritje! En hopeljk kan ik dan den vingert op den zere plek gaan leggen.

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Noodloop tijdens het rijden?

btw ik ben bang dat je het euvel nooit boven water krijgt, met mijn eerste dame rade Citroville mij direkt aan om de hele boel te omzeilen, zei hadden de ervaring het probleem niet opgelost te krijgen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Permalink

De VC in de stugge stand bedoel je?

Ik blijf nog steeds bij een slechte massa, maar meten = weten. :wink:
Permalink

Ja noodloop, stugge stand. >>>Wat ze doet is alleen noodzakelijk veren. Heb je dus een serieuze bult in de weg dan veert ze goed in en uit. Maar daarna en daarvoordribbelt ze over kleine oneffenheden. Dat is toch een soort noodloop.

Of het tijdens het rijden gebeurt... moeilijk te zeggen. Ik neem een van mijn test weggetjes. Zitten een aantal langere bulten in, en een aantal links rechts bochten achter elkaar. Rij daar ongeveer 70 tot 90 km/u. Dat gaat perfect. Aan het einde moet ik keren (Doodlopend). Meteen voelde ik dan dat ze stug was.

Hieronder mijn idee over hoe de HA1 moet werken. Als het niet klopt graag aanvulling of verbetering

Er zijn, blijkbaar, een x aantal sensoren bij HA1 die de VC voeden met informatie. De VC bepaalt wat er met die info moet gebeuren. Stuurhoeksensor, gaspedaalsensor, snelheidssensor, remdruksensor, en dan vergeet ik vast nog wat. De electroklep krijgt van de VC opdracht om in allerlei rij-situaties een aantal seconden te verharden. Dat kan dus een split seccond zijn (even vol remmen aantikken bv) of een aantal seconden (hoge snelheid lange bocht) Dit alles moet het dynamische rijjgedrag geven. Ik wil dit toch graag werkend hebben. Ze kan wel op permanent zacht staan zoals op vakantie via het dimlicht relais maar dan mis ik de sportstand en het inkomen daarvan

Ik vermoed overigens dat dit verhaal al heel oud is bij deze XM. Toen ik ze kocht zaten er rondom comfortbollen op die, denk ik dan, het manco kunnen maskeren. Goed, ik ga haar uitlezen, resetten, rijden en weer uitlezen. Als het goed is moet de sensor die weigert dan toch naar boven komen.
Hoewel jouw verhaal, Mark, me niet gerust stelt. Ik neem aan dat je het over weilen Gris Dolmen hebt. Heeft die dan ook nooit goed gefunctioneerd??

To be continued...
Permalink

De VC schakelt ook uit bij het meten van een te lage spanning, door bijvoorbeeld een overgangsweerstand op de massa.
Permalink

Ok Maarten, maar waar zit die massa verbinding van de VC zelf dan? m.a.w. heeft de VC kast zelf een massa verbinding die ik over het hoofd zie?? Enne..klopt mijn verhaal een beetje??
Permalink

Ik heb de grond plaat vaar de veercomp op aan geschroefd zit ook een massa draad doen toe komen, of het iets doet weet ik eigenlijk niet?

Ik rij er al een hele tijd mee rond.

La Noir Verni zegt:

Ok Maarten, maar waar zit die massa verbinding van de VC zelf dan?

Dat is wat Maarten zegt: je zult draad voor draad moeten meten. Een matige nulverbinding (voor de miereneukers: een auto heeft geen aarde) of een matige voedingsdraad pik je er zo uit.
Permalink

@Mike, je uitleg klopt.
Wat Maarten zegt kan zeker, de vc heeft een erg dun massadraadje aan het binnenscherm zitten.

Een slechte voedingstoring code kan ook worden aangegeven tijdens het uitlezen.
Permalink

We gaan eerst eens uitlezen met Malle Pietje...
Permalink

je had natuurlijk ook even in Vlijmen een mal kastje kunnen halen he? :wink:
Permalink

Met mijn 'nieuwere' hydractive en lexia kan ik tijdens het rijden de spanning in de veercomputer bekijken en was het in 10 seconde duidelijk dat het bij mij een massa probleem was.

Een type 1 uitlezen weet ik alleen niet hoe het moet en of het zo mooi kan.
Permalink

Bij een serie1 kan dat ook real time met de Lexia, mits het serie1 tussenkabeltje (met de bijbehorende accupoolklemen) wordt gebruikt.

Mijn lexia kon eigenlijk geen van zijn computers vinden :(
Permalink

Bij de lexia`s van de Citroën dealer waar ik heb een bijbaantje had, was ik de eerste die dat uiteindelijk voor elkaar kreeg.
Het tussenkabeltje kreeg al de naam dat het niet werkte. Na talloze pogingen :roll: met mijn vorige XM konden beide Lexia`s eindelijk contact maken met de diverse computers met het tussenkabeltje. Sindsdien werkt het bij ieder "oud type" Citroën waarbij het tussenkabeltje nodig is :D.
Het invoeren van het chassis nr. (Lexia3) en orga nr. is belangrijk.
Permalink

Vanavond naar Dordrecht geweest, bij JP het malle pietje kastje oo gehaald. Heerlijk heen: 100 - 110 km/u op de rechterbaan(Ja hoor, ook dat komt voor bij ondergetekende :lol: ) met Michael Bubblé, Trijntje, Katie Melua en Robbie Williams op 20.

En ze gleed over de weg..... :dans:

JP heeft me nog eens de werking van het kastje uitgelegd en we hebben de VC uitgelezen. Er kwam één storingsmelding: die van de snelheidssensor. De VC gereset, contact uit, auto op slot en nog een kop koffie bij JP. Na een half uurtje auto gestart en op weg...en ze is van af vertrek spijkerhard. Hobbel de hobbel Dordrecht uit en bij het begin van de snelweg de auto even stilgezet en de motor uit. Halve minuut gewacht en weer gestart. En ze veerde weer zoals het hoort!

Met 150 naar huis, geen enkele keer een harde vering!
We zullen het toch in massa moeten zoeken. Alhoewel er ook geen powersuplie melding was gegeven...

Maar voor alle meelezers: Wat is het toch een geweldige automobiel, wat een comfort, power en stabiliteit! Wederom erg genoten vanavond!

Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Permalink

Ja Mike, dat heb ik nu ook met mijn Dame. Elke keer als ik instap, verbaas ik mij weer, dat het comfort van de XM op een zeer hoog peil staat :wink: :wink: Het is een genot om er mee te rijden, zoals jij zegt. Relaxt binnen de toegestane snelheden in Nederland en de cd muziek op de achtergrond en de rechterarm op de middensteun. :lol: :lol: :lol: (Maar helaas moet ik toegeven, dat mijn Dame toch wel iets boven mijn budget is :cry: )
Permalink

Binnenkort moet de ware storing eindelijk boven water komen en oplossen, dan continu genieten ipv af en toe een harde vering tussendoor :wink:.
Permalink

Mooi mooi mooi XMike.

Nu hopen dat de massa je soelaas kan bieden.
En nu elke dag malle-pietje-en??????

Citrophile zegt:

Het invoeren van het chassis nr. (Lexia3) en orga nr. is belangrijk.

Doet ie daar echt wat mee ja? Ik dacht dat het puur voor de registratie van het traject was

stooftaker zegt:

En nu elke dag malle-pietje-en??????

Dat toverkastje hoort standaard in de auto te liggen. Dat is voldoende dreiging voor de dame om zich netjes te gedragen. :lol:
Permalink

ah daarom gedraagt mijn Madam zich dus onberispelijk :lol:
Permalink

Ik heb dat malle pietje kastje nog niet nodig gehad voor mijn XM, hopelijk blijft dat zo :D.

dat kassie werkt niet eens op mijn diesel. Heb volgens mij nog wel ene kastje volgens dat principe ergens liggen, gemaakt van een oude deurbel :lol:

Lexia is where it is at 8)
Permalink

Vandaag, eigenlijk gisteren, even op de sloopmeeting geweest. Op de heenweg eerst bij DSHrepair in Den Bosch. Even de auto laten zien.

Er zitten een aantal rot deuken en vouwen in. Tevens zitten er op het la scherm een groot aantal lelijke krassen. DSH verzekerde mij dat met spotrepair en uitdeuken zonder spuiten alles aangepakt kan worden :D
Vlug uitgeteld kwamen ze op een 300 = 350 ex. Da's wel weer geld maar als er dan een strakke madame voor terugkomt ben ik daar wel blij mee.

Helaas was de vering weer hard nadat ik in de wasstraat de auto in de hoogste stand had gezet. Dit bleef zo tot in Heusden. We hebben de massapunten los gehaald en bepaald welke er nu precies van de electroklep is. Alles strakker aangedrukt en dat leek goed. Ook een poging gedaan om met de LExia een en ander uit te lezen. Helaas smolt de adapter van de laptop in de 12v aanstekerplug :shock:
Met het naar buiten rijden en remmen hoorde ik de electroklep, en was ze weer onmiddellijk hard. Arggghhh :evil:

Terug naar Eindhoven gehobbeld. Peinzend en redenerend. Viel me opeens op dat de radio het niet meer deed. Bij een tankstation geparkeerd en idd; zekering 36 lag eruit. Toch maar de rest van de zekeringenlijst doorgenomen. Zekering 19: VEERCOMPUTER. Hmmm, maar eens gekeken en die bleek ook stuk! Beide vervangen, gestart, uitgezet deur open/dicht 30 sec wachten, deur open..geen klik.

Via de automaterialen zaak (nieuwe oogjes etc gehaald) naar huis gehobbeld. Op één oog zaten 3 VC massa draden. Deze los gemaakt en elke draad gestript, een eigen oog op aangedrukt en gesoldeerd. En weer vast op het massapunt geschroefd, begeleid door het vertrouwde geluid van de electroklep.

Na het eten een flinke proefrit van zo'n 100km gemaakt. Ze bleef goed veren, maar ik juich niet meer. Binnenkort een afpraak met Maarten en Wim proberen te maken om alle draden eens door te meten. Wellicht komt er dan ergens een blokkade of electrisch abces naar boven en kan ik gericht te werk gaan!
Permalink

Dit toont weer aan dat de vroege XM`s beroerde bedrading heeft vanaf fabriek :roll:.

Na het meten van de bedrading en het vervangen ervan zal eindelijk al die ellende voorbij zijn :wink:.