Op mijn oude motortje poetste ik m'n aluminium radiator omlijsting altijd met Belgom Alu. Daar gaat het enorm mooi van glimmen en het geeft volgens mij ook een beschermend laagje. Daar nog die hard/t wax overheen en je bent voor een tijdje het mannetje lijkt me.
is inderdaad een soort polijstmiddel. Je smeert het er op en gaat poetsen. Het moet al wel glad zijn, je ontkomt dus niet aan je schuurwerk. Maar het gaat er enorm mooi van glanzen. Kun je niets met een dremel en een poets/polijstschijfje????
Met die dremel moet je erg oppassen. Je krijgt het dan namelijk niet mooi vlak. Ik schuur nu met mini houtblokjes zodat de druk zo gelijk mogelijk verdeeld wordt.
Nou de optie poedercoaten en dan de blokjes terug schuren en polijsten wordt afgeraden. Poedercoaten brand er diep in je krijgt dat er practisch niet meer af. Dat gaat hem niet worden dus. Ik wacht nu even tot mijn polijst-pads en het Belgom allu polijst middel binnen is.
Dan gaan we waarschijnlijk toch op de ingeslagen weg verder.
als ik het poedercoat proces een beetje snap dan moet je wel een tussen vorm kunnen realiseren lijkt me.
Volgens mij wordt het voorwerp voorbereid en vervolgens wordt de coating via electrostatische lading op het voorwerp aangebracht. Het poeder is dan nog gewoon poeder en zit niet heel vast. Dit komt pas bij bakken in de oven.
Het lijkt me dat je als je de delen die je niet wenst te coaten behandelt met bijvoorbeeld vaseline oid je het poeder er weer af moet kunnen vegen voordat de boel gebakken wordt. Vervolgens bakken en dan heb je dus de diepere delen grijs gepoedercoat en de glimmende delen kun je dan polijsten en poetsen en waxen enzo.
Zou kunnen dat een coater dit te bewerkelijk vindt. Misschien mag je zelf rommelen zodat het de coater geen tijd kost?
Het zou natuurlijk ook kunnen dat het om andere redenen niet kan op de manier die ik beschrijf.....
Je kan goed gelijk hebben Gerrie. Kom ik daar aan met mijn 4 lullige velgjes. De ene naar de andere ijeren geraamte wordt daar gepoedercoat. Zullen ze idd wel denken, gooit er maar bij maar niet te moeilijk hè..en zonder bon. :lol:
Gewoon eens vragen of de manier die ik beschrijf kan en of je er zelf bij mag zijn en de boel wegpoetsen waar je het niet wilt hebben. Dan kost het geen extra tijd voor het bedrijf en kun jij mooi kijken hoe het wordt. Dan de oven in.
Of eens polsen bij een andere, wellicht kan het daar wel?
Wegpoetsen kun je vergeten, een kleine misser en je kunt van vooraf aan opnieuw beginnen met het hele procede.
Ik denk ook dat vette klauwen e.d. een ramp zijn voor het poedercoat proces.
En hoe denk je die scherpe randen te houden?
Doe nou maar zo als het gaat, poedercoaten, afdraaien en dan een flink aantal lagen blanke lak erop.
Alle andere ideeen zijn gedoemd tot mislukken.
als je nou goeie maskertape had kon je die wellicht gebruiken?
Als je die aanbrengt voor het aanbrengen van de coating komt er geen coating op die delen die je niet wilt. Je zou die er af kunnen halen voor het bakken met kans op beschadigingen maar wellicht kun je die er gewoon af halen na het bakken? Of er af laten branden in de oven??
Wegpoetsen kun je vergeten, een kleine misser en je kunt van vooraf aan opnieuw beginnen met het hele procede.
Doe nou maar zo als het gaat, poedercoaten, afdraaien en dan een flink aantal lagen blanke lak erop.
Leuk hoor die blanke lak, maar als daar vocht onder komt gaat het echt oxideren en dan kom je er niet bij voor herstellingen.. Kun je weer opnieuw beginnen!
Ik zou ze blank alu houden en lekker regelmatig schoon houden...
ik heb nog eens zitten denken over mijn opmerking over afplakken met de juiste maskeertape voor het aanbrengen van het poeder. Volgens mij moet dit kunnen en het juiste resultaat geven. In ieder geval een poging waard zou ik zeggen!
Denk alleen dat je de juiste poedercoater moet vinden. Een bedrijf waar ze wel vaker "specials" doen en dat ook leuk vinden ipv alleen productie stampen....
Kan het niet in dit topic vinden Detlevke, moet je eerst effe quoten. Vandaag is de Belgom binnen gekomen, daar ga ik dadelijk eens mee stoeien. Schijnt dat het allu eerst zwart wordt en met uitwrijven gaat blinken. Maar in mijn achterhoofd zit ik aan poedercoaten en daarna afdraaien te denken. Zoals Mark beschreef, alleen zonder blanke lak dus. Heb misschien via via iemand die dat kan. Dan heb ik een onverwoestbare poedercoating met een mooie glimmende buitenkant.
Maar dank voor het meedenken allemaal! :wink:
Forum: Grand Café Onderwerp: L'ambiance, Café du XM. (Februari)
detlev
Berichttitel: Re: L'ambiance, Café du XM. (Februari)
Geplaatst: wo feb 23, 2011 5:34 pm
Reacties: 1403
Bekeken: 5494
Maar Mike, als het met electroLiesje gaat, kun je toch eerst de niet te coaten delen lakken of anderszins afdekken om ze onbehandeld te laten?
Weet niet meer precies waarmee, maar volgens mij is dat net als bij het etsen van printplaten wel mogelijk...
Was niet in dit topic maar in het café... Borrelpraat wordt snel vergeten. :P :P :P
Ja klopt, was ik. Vanavond verder met de test velg; Ik was nog niet helemaal tevreden met het schuurwerk. Hier en daar toch nog miniscuul kleine open porieën. Deze weer van grof naar fijn opgeschuurd. Daarna met Belgom aan de slag. Da's verdomd mooi spul en werkt goed. Moest wel een aantal keren herhalen op bepaalde delen. Er komt wel een mooie glans voor de dag en het ziet er puur uit. In die zin dat ik het gewoon mooi vind dat het alluminum zo blinkt. Wel blijkt dat nog niet alles goed gepolijst is, zie de kleine detail foto. Maar op het oog, de hele velg beschouwd is het resultaat wel mooi.
Alleen erg bewerkelijk. Ik hoop dat de via via kennis de velgen kan afdraaien zodat alles gelijkmatig is. Dan kun je pas echt gelijkmatig polijsten. Ennieweej, dit zal min of meer het eind resutlaat worden:
Re: La Noir Verni XM V6 12V
Dit spul:
Werkt ook best goed op chroom...
Zal t wel effe Googlen
Heb dat online maar eens gekocht dat Belgom allumium polijst middel. Lees er goeie verhalen over in de motor wereld. Bedankt Gerrie!
Dan gaan we waarschijnlijk toch op de ingeslagen weg verder.
Volgens mij wordt het voorwerp voorbereid en vervolgens wordt de coating via electrostatische lading op het voorwerp aangebracht. Het poeder is dan nog gewoon poeder en zit niet heel vast. Dit komt pas bij bakken in de oven.
Het lijkt me dat je als je de delen die je niet wenst te coaten behandelt met bijvoorbeeld vaseline oid je het poeder er weer af moet kunnen vegen voordat de boel gebakken wordt. Vervolgens bakken en dan heb je dus de diepere delen grijs gepoedercoat en de glimmende delen kun je dan polijsten en poetsen en waxen enzo.
Zou kunnen dat een coater dit te bewerkelijk vindt. Misschien mag je zelf rommelen zodat het de coater geen tijd kost?
Het zou natuurlijk ook kunnen dat het om andere redenen niet kan op de manier die ik beschrijf.....
Of eens polsen bij een andere, wellicht kan het daar wel?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
als je nou goeie maskertape had kon je die wellicht gebruiken?
Als je die aanbrengt voor het aanbrengen van de coating komt er geen coating op die delen die je niet wilt. Je zou die er af kunnen halen voor het bakken met kans op beschadigingen maar wellicht kun je die er gewoon af halen na het bakken? Of er af laten branden in de oven??
Leuk hoor die blanke lak, maar als daar vocht onder komt gaat het echt oxideren en dan kom je er niet bij voor herstellingen.. Kun je weer opnieuw beginnen!
Ik zou ze blank alu houden en lekker regelmatig schoon houden...
Denk alleen dat je de juiste poedercoater moet vinden. Een bedrijf waar ze wel vaker "specials" doen en dat ook leuk vinden ipv alleen productie stampen....
:clap: :clap:
En een handtekening!!!!
Maar dank voor het meedenken allemaal! :wink:
Was niet in dit topic maar in het café... Borrelpraat wordt snel vergeten. :P :P :P
En een handtekening!!!!
En een handtekening!!!!
Alleen erg bewerkelijk. Ik hoop dat de via via kennis de velgen kan afdraaien zodat alles gelijkmatig is. Dan kun je pas echt gelijkmatig polijsten. Ennieweej, dit zal min of meer het eind resutlaat worden:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.