XM V6 van Jeroen nu Turbo CT Break

Ik zal beginnen met me eigen eerst voor te stellen. Ik ben Jeroen 32 jaar uit Utrecht. Ik rij sinds 10 jaar XM. Ben begonnen met een XM 2.0i Ambiance uit 1991 in de kleur Bleu Memphis. Deze heb ik 3 jaar gereden. Daarna is er een XM 2.0i Break confort gekomen uit 1995. Deze is nog steeds in mijn bezit en zal tzt een eigen topic krijgen.

Daarnaast zijn ondertussen ook nog een 2.0-16v gepasseerd en een 2.0 TCT welke op de nominatie staat om gedemonteerd te worden.

Daarnaast heb ik afgelopen maart een XM V6 Ambiance handbak uit 1994 aangeschaft. Het betreft een XM in de kleur Vert triton met ondertussen 245.000 km op de klok. Bij aanschaf was de auto voorzien van enkele standaard mankementen en andere gebreken, welke ondertussen gedeeltelijk zijn opgelost.

Na aanschaf begonnen met het verwisselen van de LHM door spoelolie en een rondje nieuwe bollen en filters... Wat een verademing was dat.. weer zweven ipv stuiteren. Ondertussen nu nogmaals 2x de spoelolie verwisseld.

Bij vd Laan afgelopen mei APK laten keuren en na het lassen van de uitlaat en vervangen van 2 aandrijfashoezen  en nieuwe remblokken achter weer goedgekeurd voor het komende jaar.

Op het lijstje van werkzaamheden staan sowieso nog enkele dingen. Te weten: 
condensor vervangen en airco vullen
instrumentarium vervangen door een van een 24V 
zwarte vloerbedekking
nieuwe einddemper

En verder het wind-/rijgeluiden proberen te verminderen, oa door andere rubbers bij de portieren en langs de bovenzijde van de auto.

Groetjes Jeroen

Euhhh Jeroen, betekent dit nu dat je de komende periode niet bij de beunclub bezig gaat? :roll: Tjee, wat moet ik dan doen met m'n tijd? :lol:

@Mike, deze hebben we gisteren gekocht en gaat dienen als dagelijkse auto.
De huidige TCT gaat nu definitief weg. Daar gaan van de week nog enkele dingen af en dan richting sloop.
De break betreft een ambiance uitvoering in de kleur gris dolmen. ong 265000 km gelopen. Momenteel nog voorzien van het velours Marina interieur, aftermarket airco, G3-gasinstallatie onderbouw

@Wim, naar de beunclub ga ik nog wel komen alleen in 1e instantie met de break

BX 19 GT '85

XM 2.0 TCT au. '94

CX 2400 GTI '82

BX 14 '89

AX 1.4 Rallye '96

XM 3.0 V6 '89

Permalink

Zit er nog een mistlampschakelaar vóór in die sloop-TCT. :wink:

BX 19 GT '85

XM 2.0 TCT au. '94

CX 2400 GTI '82

BX 14 '89

AX 1.4 Rallye '96

XM 3.0 V6 '89

Permalink

Ik zoek er nog steeds eentje voor een type 2. :wink:
Permalink

Ben wel benieuwd naar foto's dan Jeroen..Gris Dolmen...wauuuuuuw (Mark zegt nu "aaaaauuuuwww" :mrgreen: )
Waar heb je haar opgeduikeld? Kan me deze combinatie niet herinneren op MP.

Hey hey hey ik heb gereden in deze TCTee!

Trouwens Jeroen, onze voitures staan naast elkaar op de foto in de nieuwste Cx En Route! In dat verslag over de nieuwjaarsborrel.

@Mike, De auto heb ik via marktplaats gevonden.

Nu een paar weken met de auto gereden te hebben en erg druk met andere verplichtingen. Afgelopen week eerst maar eens de accu vervangen, deze was leeg en altijd op het moment dat je ht nie kan gebruiken ( 6 uur in de ochtend).

Gisteren eindelijk de auto eens op de brug gezet bij de beunclub om te kijken wat de stand van zaken is. Hierbij een lijstje opgesteld voor de komende tijd met klusjes.
- Distributie en waterpomp vervangen (laatste keer onbekend)
- Schakelstangen vervangen. Deze vertonen erg veel speling en het mechanisme zit vrij los.
- Vervangen draagarmrubbers
- Vervangen hoogteregelaars en de bestaande reinigen en op voorraad leggen voor de V6
- Vervangen carterpanpakking. De huidige zweet wat.
- Vervangen LHM door spoelolie.
- Vervangen koelvloeistof en thermostaat.
- Revisie debietregelaar. Momenteel beetje zwetend.

Weet iemand welke blokkeerpennen nodig zijn voor de distributie?

Groetjes Jeroen

@mike foto's volgen nog moet nog ff uitzoeken hoe dat hier werk. Maar Maarten heeft ieder geval al een foto van een stukje beunwerk van een aircoboer van de auto :P

@citrophile: de blokkering van de krukas is toch geen pen maar een soort kammetje????
Permalink

Voor zover ik weet is een CT Turbo hetzelfde qua blok als andere XU 8v, dus zou ook een blokkeerpen in de krukas moeten. Tenzij CT Turbo ervaringsdeskundigen jouw betere info kunnen geven :wink:.

Dus tijd om alleen maar een stel bouten te halen :P Zal mijn verzameling bouten maar eens op zoeken.
Iemand bekend met de maat ervan? 6 of 8mm????

Zodra ik de spullen bij elkaar heb dan zal dit de vuurdoop worden met het vervangen van de distributie.

zo vanmiddag ff boodschappen gedaan.
distributieset en waterpomp zijn binnen, net zoals de remblokken, en stabistokjes.

Morgen nog ff de rest van de spullen ophalen zoals carterpakking en draagarmrubbers.
En bij de dealer nog ff de schakelstangen bestellen.

Weet iemand welke maat van de rubber van de stabilisatorstang hoort voor een break. De citroensite is er niet helemaal duidelijk in.

Hopelijk is het niet de 25 mm variant want deze is al niet meer leverbaar.

Van de week nog ff bij chyparse langs voor een nieuwe hoogteregelaar en spoelolie.
En dan kan het klussen beginnen voor de komende periode :P

Ja, de break heeft 25mm, de maat die NFP is. Maar we hebben er bij Breaky ook 24mm (of was het nou 23mm :roll: ) onder gezet. Die ene mm maakt niet uit.
't is wel een klus die je met z'n tweeën moet doen. Niet moeilijk maar je hebt 3 handen nodig. :wink:

Dank je Wim, dan ga ik morgen gelijk de 24 mm nog ff erbij bestellen. Als alles binnen is kan ik het eea gaan plannen oa in het beunhok.

Denk dat ik maar begin met de vuurdoop van het vervangen van de distributie.

@Mike; Geen last van bang?? Heb wel enige sleutelervaring maar nie echt hiermee. Dus toch wel enigzins van of het allemaal goed gaat zoals gepland.
Als de distributie vervangen is dan is voor mij de grootste klus waar ik wat tegenop zie gebeurd. Dus enig advies/hulppunt is wenselijk :P

De klussen met de schakelstangen enz zie ik meer als een rechttoe recht aan klussen.

Ik heb het gezien toen mijn TCT gedaan werd: de garagist had het, met ouwenelen mee, in een anderhalf uur gedaan. Weliswaar was een gedeelte al gedemonteerd, maar toch. Is dus een klus van een paar uur voor mensen als wij.
En ik heb Sohail geholpen met zijn TD en vooral gezien hoe hij het deed: veel markeren en als dubbel en driedubbel checken. En vooral niet willen haasten.