Citroen XM D12 van chrizzzie

Ik ben de trotse eigenaar van '91 XM 2.1D.

Mijn broer heeft deze in Duitsland gezien en letterlijk van de slooppers gered. De auto heeft maar 150k gelopen en mijn broer heeft hem van de eerste eigenaar gekocht. Auto heeft wat krasjes maar ziet er verder zeer goed uit.

Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen.

Ik heb al een eerste vraag. Ik heb interesse om het interieur te vervangen door een leder. Nu heb ik al een gezien echter is deze van een type2. Ik ben nog niet wezen kijken echter enkele problemen die zo in mij opkomen:

* Huidige stoelen zijn manueel, leder stoelen zijn electrisch. 
* Waarschijnlijk heeft het leder intereur achter electrische ramen, mijn zijn manueel
* Past het interieur van een type2 in die van een type1?
* Is de raam bediening van een type 2 manueel of electrisch?

Ik hoop met een beetje vindingrijkheid toch het interieur overgeplaatst kan worden.

Brand je remdruklampje (rood met een ! tussen haakjes), of je remblokslijtageindicatorlampje (amen, oranje met een rondje tussen haakjes)? Die eerste, remdruk, brand blijft bij mij namelijk ook branden na het starten, totdat ik een keer het rempedaal aantik.

http://farm6.static.flickr.com/5218/5537086618_1b6371c0a8_o_d.jpg
Permalink

detlev zegt:

Nat stuurhuis was bij mij overigens wel afkeur (niet deze XM)... Omdat het een onderdeel is van je remcircuit. Mazzelaar :D

Hydraulic Olie heb ik in de gaten gehouden en geen opvallendheden gezien met dat.

Over 3 weken zal ik nog eens checken of het stuurhuis weer nat is. Mocht dat dan weer zijn zal ik actie moeten ondernemen. Monteur zij dat voor APK het geen probleem is. (Heeft de olie afgeveegd)
Permalink

Na lange tijd laat ik weer eens wat van mij horen.

Ik heb de lekkage van het stuurhuis van mij XM in de gaten gehouden maar geloof dat deze toch teveel lekt en vervangen dient te worden. Zodoende een paar vragen.

Waar moet ik rekening mee houden met het vervangen ervan? Klopt het dat dit nogal een klus is?

Kan ik voor een tweederhandse (eventueel gereviseerd) exemplaat gaan? Hiemand er nog één liggen?

Welke types hebben dezelfde stuurhuis als ik?
Permalink

Alleen de cilinder vervangen is genoeg toch? Maakt het nog steeds geen populaire klus, maar het scheelt wel aanzienlijk!
(Ervan uitrgaande dat je gewoon Dirass heb, natuurlijk. Met Diravi wordt het een ander verhaal)

XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Permalink

Nee, idd niet. :D Sorry, was even vergeten welk type je ook al weer reed.

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

Ik heb dr wel 1 liggen geloof ik.. wáár lekt je stuurhuis? Alleen uit de cylinder? dan is de klus nog te overzien.. of ergens bij het ronsel, de aansturing van je stuurbekrachtiging?

die kan je vervangen met alles in situ, scheelt ook in het verzenden :P Cylinder vervangen is 2 leidingen loshalen en de bevestigingsbouten van de cylinder, stuk fijner dan een heel stuurhuis eruit rammen.
Permalink

Ik heb de vraagbaak nagekeken en hierin staat alleen hoe het gehele stuurhuis vervangen dient te worden maar als ik het goed begrijp hoeft niet het gehele stuurhuis eruit om de cilinder te vervangen.

Zou iemand de benodigde stappen hiervoor kunnen vertellen?

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het vervangen van de cilinder met ingebouwd stuurhuis makkelijk is omdat:
a) je op de tast de bouten moet losdraaien waarmee de cilinder op het huis zit.
b) het complete huis loshalen maar 4 bouten extra werk is. 2 waarmee die aan het subframe zit en per wiel nog 1.
Kijk maar in mijn topic over de grote beun om je een beeld te vormen.
Permalink

Als je contact wil hebben met Matthijs kan ik dat idd wel voor je regelen. Je zou graag een vervangend stuurhuis willen, begrijp ik?

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Permalink

Ik had vorig jaar nog ergens een ultrasoon apparaat liggen. Geen idee waar dat ding gebleven is tijdens de verhuizing.
Ik zal je vraag doorspelen naar Matthijs, ik laat je weten hoe of wat.

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.