Beste Xm-ers,
Ik ben Marcel, en sinds kort heb ik mij ontfermd over een Turbo CT van 1999 met inmiddels een memorabele kilometerstand van 380.000 km. De auto is super onderhouden maar er nog wat op het lijstje.
Ik heb meteen na de koop de linksachter remleidingen moeten laten "helpen".
Ik heb ook al wat berichten hierover gepost op het Cifo. Ik ben inmiddels ook lid geworden van de XM club, vandaar dat ik me hier ook even voorstel.
Ik heb al het nodige doorgespit op het forum. Een van de dingen die ik wil aanpakken is de veercomputer. Ik denk dat er nog wel geschakeld wordt tussen sport en normaal maar de sportlamp gaat niet branden bij het aanzetten van het contact.
Ik ben ook een beetje aan het twijfelen of ik een Lexia met software ga aanschaffen. Heb zoiets op internet gevonden in China. Geeft als het allemaal werkt info over de veercomputer.
LHM zou eens gewisseld mogen worden en ook de automaatbakolie zou wel eens opgefrist mogen worden. Ik weet ook niet of de turbo in combinatie met schakelmoment nou altijd zo zijn best doet. Soms is ze lekker fel en op sommige toerentallen/snelheden moet het van heel ver komen om aan de gang te gaan.
Ook de draagarmlagers zijn nog aan de beurt. Een de dame lekt ook olie. Heb in het draadje van Furriegurrie gelezen over de carterpan. Zou zomaar ook bij mij wel eens aan de orde kunnen zijn.
Met groeten, Marcel
Hier nog een paar foto's:

Re: De TCT van MarcelKa - ABS sensor wil niet uit de draagar
Bedankt allemaal voor het meedenken!
@ Expilliarmus: Waarom zit die :evil: stekker dan zo onbereikbaar... grrr
Later foto's. Het was niet voor zijn tijd!
Wat tegenviel waren die splitpennen van de veercilinders (damn wat zaten die vast) en het feit dat we de abs sensoren niet los kregen. Dus maar naast de auto gewerkt. Om de lagerschalen uit de armen te krijgen een aantal hechtlassen gezet waardoor het materiaal kromp en er houvast kwam om ze eruit te tikken met een lange beitel.
Wat meezat was dat alles waar ik van verwacht had dat het muurvast zou zitten gewoon goed los kwam.
Zie onderstaande foto's van de totaal uiteengevallen lagers. Niet voor zijn tijd dus.
De auto van voor op een paar blokjes gezet omdat in de laagste stand de ontlastschroef niet meer bereikbaar was.
De auto moet alleen nog ontlucht worden bij de achterremmen.
Voordat het systeem weer op druk gaat wil ik meteen de HD pomp nog voorzien van nieuwe ringen. Heb ik via via besteld bij VOTA in Amsterdam. De beroemde Viton ringen.
Kan ik die wartels gewoon openschroeven of vliegen er nog onderdelen rond mijn oren dan? En gaat dan de LHM er uit lopen?
Zeg, die adals, ik heb ze ook (laten) vervangen. Maakte nl aan een kant een enorme herrie ben inveren. Echt een metalen klak geluid. Was dat bij jouw ook zo??
Geluiden waren er niet en omdat ik de auto nog maar kort heb, heb ik er ook niet veel mee gereden. En heel voorzichtig op dremples ed.
Geen geluiden of andere narigheid. Het enige wat ik gemerkt heb waseen keer bij het uit de hoogste stand komen dat er echt een soort knak was.
Omdat we nu toch bezig waren hebben we meteen maar de twee kanten gedaan.
Overigens had je de lagers er ook uit kunnen krijgen door de borgbout waarmee de draagarm vast zit van binnenuit op de lagerschaal te zetten en dan met een zware hamer te slaan. Maar soit, dit soort klussen doe je het liefst maar 1x in je leven. :wink:
Ik heb nog een CX die wel minder hard nodig is maar of dat nog lang zal duren? :roll:
Maar is echt geen straf in een Citroën. En ik kan ook die kant op...
Ik heb nog wel een distributieriempje op de XM te doen waar ik ook tegen op zie.
Dus als team W&W zin hebben in zwarte nagels... :wink:
S. rekent zijn tarief meestal in woksessie's en heeft vaak 1 of meerdere nokkenassen in zijn kofferbak. Je weet maar nooit............. :lol:
Re: De TCT van MarcelKa - draagarmlagers vervangen -
Dus je was er idd mooi op tijd bij. Dapper dat je er zelf aan bent begonnen, mooi dat het is gelukt!
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Re: De TCT van MarcelKa - HP pomp lekvrij krijgen -
Hogedrukleiding wartel HD pomp opengemaakt omdat ie lekte. Viton ringen besteld die zo dicht mogelijk bij de specs kwamen van de originele ringen.
Maar... zie foto. Ze lijken veel te dik. En er zat helemaal geen ring (meer??) in.
Ik had op het franse forum een fotoverhaal gevonden
http://www.forum-auto.com/pole-technique/mecanique-electronique/sujet487901.htm
daar lijken de ringen ook best dik.
Moet ik nu gewoon doordraaien zodat die wartel de ring er ahw. inperst? lijkt dat de boel hier niet van bekomt... :?
gewoon doen. :wink:
Het eerste W&W gebod: Indien gij niet mede helpt zult gij veel, heel veel fotograferen.
Het tweede W&W gebod: De beun is pas voltooid nadat een goede maaltijd verorberd is.
:mrgreen:
Dat verorberen dat komt wel goed.
Ik ga jullie een pb sturen!
Daarna kwam de dame meteen weer in de benen, remmen ontlucht, wielen eronder en
Proefrit!
Geweldig, weer een plusklus. Dank voor alle adviezen en medeleven! :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb nog niet gezocht op vergelijkbare avonturen hierzo maar ehh, dat gaat niet vanzelf weer over??
Heb ook al wel gezien dat verschillende lampjes van de dash verlichting niet meer branden. Ook het controle lampje van het dimlicht geeft geen sjoege.
Wordt dus waarschijnlijk binnenkort een dashboard openmaak actie...
Re: De TCT van MarcelKa - Dashboard verlichting perikelen -
p.s.1 Als je er aan begint, wil je het aantal tellen? Tot nu toe is men het vergeten of de tel kwijtgeraakt.
p.s.2 Plaats geen nieuwe lampjes op lege plaatsen, dat kan tot onverwachte meldingen leiden omdat b.v. de boardcomputer de kluts kwijt raakt.
Heb over een week vakantie. Naast heel veel andere klusjes kan dit er ook een worden misschien.
Self repairing system???? of toch gewoon Citroën? :clap:
Ik heb niet gezocht maar weet iemand zo welk type lampjes ik in grote hoeveelheid moet aanschaffen voor de dash-verlichting?
In het paneeltje voor de airco zitten 3 anderen met een vaste voet (zwart). Die code weet ik zo niet maar hebben ze bij mij in het dorp gewoon