INHOUDSOPGAVE TOPIC
Om de boel wat makkelijker terug te vinden leek het me handig om een globale inhoudsopgave te maken van mijn topic en zo aan te geven waar werkzaamheden beschreven worden. Het nummer verwijst naar de pagina in het topic:
1. Remlichtschakelaarmodificatie
3. Citroën onderdeelnummer speciale 4HP20 automaatbakolie
4. Veercomputermodificatie, extra diodes en vervangen VN solid state relais
4. Aankoopverhaal
6. t/m 8. Vervangen kabel bestuurdersraam met sneltoetsbediening
8. t/m 11. Lekker HD leiding boven de achterbrug
12. Type lampjes voor in het dashboard
18. Vervanging reservewielbak
22. Schoonmaken hoogteregelaars
24. Schade bumper rechts voor
31. Vervangen radiateur, demonteren grille en voorbumper
32. + 33. Vervangen carterpanpakking
36. Plaatsen zwevende zekering voor blower en climate control
42. Vervangen startmotor
47. Contactslot
54. Oplossing startprobleem, verwijderen rest-draden oude alarminstallatie
55. t/m 58. Vervangen airco verdamper. Verwijderen en plaatsen dashboard
65. Centrale vergrendeling RF/Kiekert
67. Sleuteldag, schoonmaken hoogteregelaars, nieuwe uitlaat
72. Vervangen multiriem en distributieriem
76. Reparatie van de kachelventilator (blower)
Ik ben FurrieGurrie. Woonachtig in het Brabantse Rucphen samen met m'n vriendin en onze 2 zoontjes. Hobbies zijn squashen, mountainbiken, Citroën en klussen (hoewel dat ook wel noodzakelijk is).
Ik heb naast deze recent aangeschafte Xm ook een Dsuper uit 1969.
Bij deze ook wat foto's. Deze zijn van de verkoper, ik heb zelf nog geen foto's gemaakt. Eerst maar eens goed poetsen en wat mooiere weer en locaties.

Mijn Xm is net over de 200.000 heen. Er zijn wel wat dingen om te gaan doen:
- kleine olie lekkage, komt volgens mij tussen het blok en de karterpan door. Filter is droog en olieplug ook.
- leidingen en onderkant gaan behandelen tegen roest'
- grondig schoonmaken, zeker het interieur. Dat is wat groezelig
- bollen controleren, veergedrag zou soepeler kunnen volgens mij
- automaatolie verversen
Ik zal het verhaal van de aanschaf ook wel eens neerpennen. Dat was net als m'n start hier op het forum ook niet helemaal vlekkeloos ;-)
Dat wordt wel een redelijke lap tekst ben ik bang dus daar moet ik wel even voor gaan zitten....
MaartenH heeft al even met z'n Lexia m'n auto uitgelezen en wat storingen gereset. De auto veert wel beter, maar nog niet optimaal volgens mij.
Maandag heeft de Xm een nieuwe APK gekregen. De verkoper regelde dit nog. Handremkabel is vast gezet, verder geen op of aanmerkingen.
Ik had zelf al wat lampjes vervangen (achterlichten in de klep waren doorgebrand) en m'n remlichtschakelaar was wat weigerachtig:
Het bekende gesmolten stukje plastic. Ik heb van de sloop een andere gehaald. Deze had al een modificatie ondergaan!:
Ik heb nog even een tapeje over het metalen plaatje geplakt en deze deksel op mijn schakelaar geklikt en de boel weer gemonteerd.
Klusje van niets, groot resultaat!
Later weer meer!
Furrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998
De beste man had ook nog wat dingetjes opgezocht:
- uren die staan voor vervangen verdamper: 13,3
- leverbaarheid verdamper: ruk
Dus nu eerst maar eens zien dat ik een verdamper scoor.....
13 uur? Dat valt me dan nog mee.
En een handtekening!!!!
De oude en nieuwe. Fotootje komt uit de link die Wim me eerder gaf van iemand die bij een type 1 de verdamper heeft vervangen....
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hier ook maar eens naar bellen:
http://www.aircotechniek.nl/catalogus/kenteken/txhn24/air_conditioning/…
Die Matthijs is hier veul beter in dan ik, ziet er wel wat anders uit maar ik heb zo'n ding ook alleen nog maar op plaatjes gezien vanuit andere hoeken....
En een handtekening!!!!
Uiteindelijk teruggebeld door het bedrijf van de link die ik eerder postte. Zij kunnen er nog aan 1 komen en dan is het echt op.....
Alternatief is natuurlijk toch 2de hands en die eventueel op druk testen voor inbouwen. Of de huidige uitbouwen en dan kijken of dat gerepareerd kan worden. Ik vind een nieuwe toch meer vertrouwen wekken.....
En misschien is het maar goed dat dat die wat kost, dan laat ik um niet ongebruikt op de plank liggen omdat de klus nogal groot is :mrgreen:
Het is niet gratis maar op zich vind ik het wel meevallen en belangrijker, je KUNT het nog krijgen.
Ben benieuwd hoe lang dit weer goed gaat!
De Xm in de hoogste stand en vervolgens aan de voorkant op assteunen gezet. Dan in de laagste stand zodat ze stabiel staat en niet meer zal zakken. Voordeel is ook dat de voorkant nog net iets meer omhoog komt als de achterkant helemaal inzakt en de voorkant op de assteunen blijft staan.
Ik wist gelukkig al dat de startmotor te verwijderen is zonder andere dingen te demonteren. De boutjes en bouten zitten wat lastig, maar zijn wel bereikbaar met wat verschillende soorten verlengstukjes en ring/steeksleutels en doppen.
Eerst heb ik de min pool van de accu losgemaakt. Vervolgens de 2 boutjes (dopje 10) van het hitteschild losgedraaid en het hitteschild verwijderd.
Vervolgens de 3 bouten van de startmotor (dop/ring/steeksleutel) 16) gelost.
Toen het draadje van aansturing van de bendix losgehaald (dopje 8 ) en vervolgens de moer 13 van de elektrische aansluiting op de startmotor losgehaald en de kabels losgenomen.
Daarna de 3 bouten van de startmotor er uitgedraaid en de startmotor er uit gerommeld. Het gaat allemaal precies!
Ik heb de startmotor weggebracht naar een bedrijfje in de buurt die hem gratis testen en prijsopgave doen voor revisie of nieuw.
Ik heb nu Evert weer van stal gehaald.....
Je weet niet wat het B&S startsysteem is?
Dat zwarte ding daar aan de rechtsbovenzijde van het blok :mrgreen: