'La Grange' de XM V6 Break van Bart (eXaMple)

Zo maar eens een topje starten hier over mijn schuur.
Voor 500 euro gekocht en voorbereid op allerlei werkzaamheden ;-)
Eerst hebben we er nieuwe sapjes ingedaan en de thermostaat vervangen want die was naar de knoppen.
Volgende stap is de vering. Bolletjes laten checken en hydrorincage erin!

Gisteravond bij El Gomperinho langs geweest en die was zo vriendelijk om de schuur even uit te lezen.
Daar kwam uit dat heel veel goed was maar idd zoals Gerrie al had gezegd, de lambdasone is kaduuk maar ook de remdrukschakelaar.
In de Lexia stond dat mijn rempedaal was ingetrapt terwijl dat niet het geval was.
Heeft iemand anders dit ook om handen gehad?

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Remdrukschakelaar zit idd voorin, deze meet net als de gaspedaalsensor hoe hard je respectievelijk op het gas danwel de rem gaat en gooit dan bij x waarde de VC op sportstand.

Het tikken achter zal wel een remschoen of remzitting o.i.d zijn.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Wat ik me overigens wel net bedenk....

Die remdruksensor genereerde bij Arendonk steeds error 21(meen ik) in zijn VC.

Jij had echter geen enkele error in je VC zitten. Daardoor twijfel ik even aan de gedachte die ik bij het uitlezen had dat het de remdruksensor zou zijn.

Yep! Maar ik denk dat ook in die type3's weer een verdeling tussen vroeg en laat te maken is ;-). Volgens de lexia was in ieder geval mijn rempedaal steeds ingetrapt en dat moet ergens gemeten worden in het systeem, toch?
Is er nergens een boek waar de type3 in staat?

@Maarten

Ik was in de veronderstelling dat het remdruksensor de boosdoener zou zijn, hetzelfde wat Arendonk ook heeft.

Arendonk had echter constant error in de vc door die sensor. Bart had geen enkele error in zijn VC zitten

Bij het uitlezen/testen van zijn VC waar je de kleppen kunt zien schakelen tussen 1 en 0, stuursensor waardes etc etc kunt bekijken bleef zin rem waarde constant op " ingedrukt" staan.

De schakelaar op het rempedaal bedient alleen de remlichten. Vandaar ook de naam remlichtschakelaar. :wink:
De storingsmelding wordt gegeven naar aanleiding van een niet functionerend remdrukcontact.
Wat me zo te binnen schiet aan mogelijke oorzaken:
- haperend drukcontact (mechanisch),
- fout in de elektrieke bedrading,
- probleem in de VC.

Kan het zijn dat de linkerachter remklauw vastzit waardoor de druksensor denkt dat de rem is ingetrapt?
Zou wel het getik in die hoek verklaren bij het stevig intrappen van de rem.
Ga ik eens bekijken dit weekend

@ Mark: bedankt voor je positieve bijdrage :wink:

Ja Mark, kom jij dan eens met de juiste conclusie ... met jouw kennis moet het zo gepiept zijn.

Bart, ik kan me niet voorstellen dat je rem aan een kant achter vast zit, dat zou je echt moeten merken met het rijden en daar heb ik je iig niet over gehoord.

Als de sensor op het pedaal alleen voor de remlichten van toepassing is zou het wellicht toch die druksensor kunnen zijn. Dat zou ook dat tikken kunnen verklaren.