Eindelijk heb ik er dan 1tje op de kop weten te tikken: een betaalbare zilveren XM V6 Exclusive met leer/alcantara. Hoewel het voor mij een beetje een gok is, heb ik er wel vertrouwen in. De auto is van een clublid en het onderhoud is op wat details na een heel eind op orde.
Woensdag ga ik haar ophalen. Ik hoop er veel plezier van te hebben.
Ze staat nu op etoiles, maar de montecarlo's zitten erbij. Die komen er tzt weer onder. Toch net wat fraaier.
Hieronder alvast wat foto's:

Re: XM V6 van Arendonk
wordt in het wph niet over gesproken.
Die moet je hebben!!
Kijk uit met perslucht!!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Met rode pijltjes heb ik de aftappluggen aangegeven:
Bedankt voor de duidelijke info!
Kon er ook nog een litertje kvs erbij mikken na het ontluchten, dus die is weer mooi ververst en op peil.
Stuurhoeksensor blijft nog irriteren, maar dat ga ik nog fixen.
Als ze wel goed terugkomt en centreert zou het in de stelplaatjes onder de centrifugaal bol kunnen liggen. De "zwaarte" kan daarmee veranderd worden. Die plaatjes zijn er in verschillende diktes. JP kan het je precies uitleggen, maar hier wat foro's hoe dat precies zit:
Systeem komt goed terug en centreert prima. Alleen de bekrachtiging is onvoldoende wanneer je instuurt voor een bocht. Kleine stuurcorrecties gaan nog licht, maar vooral vanaf hogere snelheden in flauwe bochten op de snelweg bijvoorbeeld. In 1e instantie vermoed ik de regelaar zelf.
Ik weet niet of hydractive storingen ook effect hebben op de diravi bekrachtiging. Volgens mij niet toch?
Misschien moet je ff uitproberen met meerdere, ander type plaatjes ertussen te zetten. Hoe dikker de afstand van de gezamelijke plaatjes worden hoe lichter de bediening wordt over het hele snelheidsbereik.
Ook gelijk ff de airco gevuld. Koelt weer op vol vermogen en lijkt klaar vd vakantie!!
Ik heb inmiddels even de kappen onder stuur uit gesloopt, op zoek naar de stekkerverbinding voor de stuurhoeksensor. Weet iemand welke stekker het is? Het lijkt mij de grijze dikke kabel die naar de grijze stekkerverbinding gaat.
Ik zie ook nog 2 draadjes bungelen, onderop de foto. Deze stukken passen in elkaar. Het lijkt op bekabeling voor de stuurbediening.
En nog 1tje v/d andere kant.
Met de info van service.citroen.com moet het de witte stekker zijn. Fijn dat de draden links van de stekker een andere kleur hebben dan rechts... :)
UPDATE: Inmiddels de stekker er tussenuit gehaald en de draden aan elkaar gesoldeerd. Heb een test rondje gedaan en de storing is er nog uit. Hopelijk is het definitief opgelost.
Re: Xm V6 van Arendonk
Was leuk je ontmoet te hebben, nu lekker koel zwevend de "zomer" door....
Om hem schoon te krijgen moet die er wel uit, anders heeft het nul zin, de oorzaak is meestal stof voor de lens/oog.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
En als het Xantiaforum weer online is staat daar een hele mooie duidelijke uitleg hoe je stuur met plofzak uitbouwt.
- accu los
- 2 torxen die in de achterkant van het stuur zitten losdraaien
- airbag naar voren halen
- stekker los maken en airbag wegleggen
- grote centrale moer losdraaien en stuur eraf halen
Wat kan het dan nog zijn? De sensor zelf overleden? Ze zijn nog nieuw te verkrijgen, maar kosten een vermogen! € 365,= inc. btw.
Een stuurhoeksensor is weinig anders dan een dubbele opto.
EDIT: mail anders Matthijs ff, die zal er toch zeker enkele hebben liggen? Als je de boel toch nog eens open moet halen...
Als je wilt weten of jouw XM rijd zoals het hoort, kun je toch met clublid/clubleden wat afspreken :wink:. Heb je meteen een kennismaking :D.
de veercomp. Ik dacht dat ik daar Martin van Chyparse of
Willem Roest over heb horen praten.