De Xm van Takkie.

2.0 SX 1995 LPG

Dag allemaal,

Sinds twee weken ben ik opgewekt en voldaan, ik rij weer Citroën en na een 2 CV, BX en Xantia voelde ik me rijp voor een XM.
En dat had ik vééééél eerder moeten doen!
Jullie gelooft het of niet maar ik heb er net een jaar op zitten in een Nissan Almera Diesel, erger kan bijna niet, met 412.000 km op de tellert. Was ook een noodgeval en cadeautje van collega om mijn verlies van kort gereden Xantia 2.0 tijdelijk op te vangen.
Ik kan jullie melden dat het contrast niet groter kan zijn. Na die lelijke, lawaaierige stuiterbak is de XM een godin met rust, power, ruimte en zachte deining over 's Heren wegen. Fantastisch.

Het is geen luxe uitvoering, gewoon 2.0 16V, uit 1995 met sinds drie jaar LPG en met tweede motor maar totaal 176.00 op de klok.
Laatste eigenaar was een heuse liefhebber uit Breezand (kop NH) die haar heel keurig heeft onderhouden, HTS autotechniek gedaan en dus brede kennis en inzet om de auto netjes te houden. Heel aardige kerel ook.

Ik ben 45 jaar, woon in Amsterdam, zoals meer leden zie ik, werk evenwel in het midden van het land en maak veel km derhalve. Dan is het wel zo ontspannen rijden in een XM. En wát een verschil nog met de Xantia, dat had ik niet gedacht!

Ik hoop hier wat contacten op te doen, wat meer te leren over de XM en wat tips en trics op te doen om haar mooi en goed te houden. Ik heb weinig sleutelervaring maar wil graag leren. Is natuurlijk wel een lange weg...

Met vriendelijke groet

Jan Willem Zwart
Permalink

Ik wil ook deelbare bollen!!!!

En misschien als experiment die dempers eens vier voorraadbollen plaatsen ;)

En een handtekening!!!!

2.0 SX 1995 LPG

Permalink

Helaas blijkt de pjoeter vh LPG systeem stuk....
nieuwe kost €250 excl BTW.... :evil:

Gelukkig is vakantiegeld net binnen....
En met 3000 km is dat weer terugverdiend :mrgreen:

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Ik zou naar Barcelona op vakantie gaan, heen en terug is precies 3000 km :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

2.0 SX 1995 LPG

Permalink

Betaal ik drie meier voor een nieuwe LPG pjoeter, heb ik weder dezelfde klacht als waarvoor ik naar de garage ging in tha first place!
Af en toe als ik de koppeling intrap slaat de motor af!
Ik voel nattigheid.... :evil:

2.0 SX 1995 LPG

Permalink

Nope, gaat boven mun pet....
ik nie heel technisch nie
wil wel leren wel maar heb hooguit aan brommertjes gesleuteld drie decennia terug :?

Er zit een klein zwart potje tegen je gasklephuis geschroefd. Dop die er eens uit en ff t kopje schoonmaken en stangetje wat smeren. Misschien helpt het, of iig voorlopig/een beetje.

2.0 SX 1995 LPG

Permalink

Oww, wat ontzettend aardig!
Ik woon op de van Lennepkade maar ik kom dan net zo lief naar Aalsmeer want helegaar geen spullen....

:shock: Dan zijn Wes en jij praktisch buren. :wink:
Alhoewel, die van Lennepkade is aardig lang met z'n verspringing bij de Kinkerstraat. :problem:
Permalink

Ik kan altijd even langs rijden opt scootertje voor een Xm uitleg en inspectie ronde. :wink:

Doe maar even een PB-tje voor de adres gegevens, kan ook morgen even langs rijden!?

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

ach je lijkt dus niet op je avatar? :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

2.0 SX 1995 LPG

Permalink

Als dat zo was, Mark, zou ik mijn tijd niet hier verdoen maar mij voorbereiden op mijn nieuwe ambt als FIFA commissaris daar ik de wel de ballen verstand heb, maar niet van boekhouden. :mrgreen:
Permalink

Phah!

Eerst Ajax slopen, nu de FIFA? Gelukkig is de FIFA al door en door verrot ;)

Gister leuke Engelse grap gehoord:
FIFA? well, FIFA this, FIFA that...

(maar dan uitgesproken als Fee for this, fee for that...)

En een handtekening!!!!

2.0 SX 1995 LPG

Permalink

Ik ben een weekje op autosleutelcursus (voor beginners) geweest in Limburg waar we naast theorie en en het volledig uit elkaar halen van een motor (Opel Kadett) ook ruim de tijd hadden om aan de eigen dame te sleutelen.
Het was geweldig leuk en informatief, les van twee leraren autotechniek en leuke andere youngtimers ontmoet als de Saab 96, de Lada Niva en oldtimer Mercedes W108 250S

http://i52.tinypic.com/2qv8euu.jpg Het Opeltje

http://i51.tinypic.com/2ajnndu.jpg Remblokken demontage, schoonmaken en met kopervet terugzetten

http://i54.tinypic.com/ziu915.jpg Stabilisatorstang vervangen, het gepokkepok is geheel verdwenen!

http://i53.tinypic.com/dyaop5.jpg Slijptol moest er aan te pas komen, borgmoer linkerkant was niet los te krijgen

http://i53.tinypic.com/315k0g8.jpg
Stappenmotor was idd kleverig, met remmenreiniger schoongespoten : motor slaat nu nog zelden af.
Nog niet helemaal perfect dus, misschien nog eens beter doen

Bumpertje dat los was geschoten en er lelijk bij hing weder vast weten te maken.
Eenvoudige klusjes weliswaar maar een mensch moet ergens beginnen....
Het bleek dat de rechter parkeerrem afgebroken was, dat zou toch ook te doen moeten zijn.
Erg leuke week!!

2.0 SX 1995 LPG

Permalink

Haha, er zijn nog genoeg zaken waar je kan assisteren Wes!
Serieuze Citroën zaakjes als hoogte regelaars reinigen, veerschotels, zonnedakkie...

En ik wil de veercomputer eens uitlezen/resetten want dat lampie brandt al een tijdje niet meer bij het starten en ik vind het wat stugjes allemaal. Al weet ik niet eens hoe een tiptop XM behóórt te veren....