INHOUDSOPGAVE TOPIC
Om de boel wat makkelijker terug te vinden leek het me handig om een globale inhoudsopgave te maken van mijn topic en zo aan te geven waar werkzaamheden beschreven worden. Het nummer verwijst naar de pagina in het topic:
1. Remlichtschakelaarmodificatie
3. Citroën onderdeelnummer speciale 4HP20 automaatbakolie
4. Veercomputermodificatie, extra diodes en vervangen VN solid state relais
4. Aankoopverhaal
6. t/m 8. Vervangen kabel bestuurdersraam met sneltoetsbediening
8. t/m 11. Lekker HD leiding boven de achterbrug
12. Type lampjes voor in het dashboard
18. Vervanging reservewielbak
22. Schoonmaken hoogteregelaars
24. Schade bumper rechts voor
31. Vervangen radiateur, demonteren grille en voorbumper
32. + 33. Vervangen carterpanpakking
36. Plaatsen zwevende zekering voor blower en climate control
42. Vervangen startmotor
47. Contactslot
54. Oplossing startprobleem, verwijderen rest-draden oude alarminstallatie
55. t/m 58. Vervangen airco verdamper. Verwijderen en plaatsen dashboard
65. Centrale vergrendeling RF/Kiekert
67. Sleuteldag, schoonmaken hoogteregelaars, nieuwe uitlaat
72. Vervangen multiriem en distributieriem
76. Reparatie van de kachelventilator (blower)
Ik ben FurrieGurrie. Woonachtig in het Brabantse Rucphen samen met m'n vriendin en onze 2 zoontjes. Hobbies zijn squashen, mountainbiken, Citroën en klussen (hoewel dat ook wel noodzakelijk is).
Ik heb naast deze recent aangeschafte Xm ook een Dsuper uit 1969.
Bij deze ook wat foto's. Deze zijn van de verkoper, ik heb zelf nog geen foto's gemaakt. Eerst maar eens goed poetsen en wat mooiere weer en locaties.

Mijn Xm is net over de 200.000 heen. Er zijn wel wat dingen om te gaan doen:
- kleine olie lekkage, komt volgens mij tussen het blok en de karterpan door. Filter is droog en olieplug ook.
- leidingen en onderkant gaan behandelen tegen roest'
- grondig schoonmaken, zeker het interieur. Dat is wat groezelig
- bollen controleren, veergedrag zou soepeler kunnen volgens mij
- automaatolie verversen
Ik zal het verhaal van de aanschaf ook wel eens neerpennen. Dat was net als m'n start hier op het forum ook niet helemaal vlekkeloos ;-)
Dat wordt wel een redelijke lap tekst ben ik bang dus daar moet ik wel even voor gaan zitten....
MaartenH heeft al even met z'n Lexia m'n auto uitgelezen en wat storingen gereset. De auto veert wel beter, maar nog niet optimaal volgens mij.
Maandag heeft de Xm een nieuwe APK gekregen. De verkoper regelde dit nog. Handremkabel is vast gezet, verder geen op of aanmerkingen.
Ik had zelf al wat lampjes vervangen (achterlichten in de klep waren doorgebrand) en m'n remlichtschakelaar was wat weigerachtig:
Het bekende gesmolten stukje plastic. Ik heb van de sloop een andere gehaald. Deze had al een modificatie ondergaan!:
Ik heb nog even een tapeje over het metalen plaatje geplakt en deze deksel op mijn schakelaar geklikt en de boel weer gemonteerd.
Klusje van niets, groot resultaat!
Later weer meer!
Furrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998
Wim, ik weet wat ik heb weggehaald, dat is exact wat jij voorstelt. Niet logisch, maar wel waar helaas.
Maar ook ik kan me niet voorstellen dat bij correct aansluiten de CC enige invloed kan hebben op dit relais.
Dan klopt het schema niet :mrgreen:
Gerrie zijn relais was niets anders als een gestuurd relais op het contactslot. écht écht écht waar. :lol:
Waarschijnlijk kijkt de CC naar het starten ofzo, en loopt er via dat draadje net genoeg stroom terug om een relais aan te sturen.
Mijn opmerking over het opnemen van een diode tussen de CC en het contactslot blijft dan van toepassing. Meten is weten, geldt ook weer hier!
Gewoon een startknop onder je stoel maken, ben je van alle gezeik af.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
wel irritant dat hele start verhaal, en zo typisch voor de automaten.
But on a slightly more serious note: het klinkt niet ingewikkeld, relais met diodetje enzo. Wat moet ik hebben en hoe loopt dan de schakeling?
Ik denk eigenlijk zelf dat wellicht de beste/meest veilige (omdat niet geheel duidelijk ik waarom de het extra relais wordt bekrachtigd door de cc) oplossing er 1 is met 2 relais. De ene die het aangestuurd wordt door het startsignaal en de tweede die een verbreekcontact moet zijn die aangestuurd wordt als de motor loopt en die in de draad die van de accu naar het andere relais gaat.....
Ik wacht op Matthijs en z'n slopert....
Maar dan nog. Als bescherming voor het vervangende contactslot lijkt me een oplossing voor het schakelen van te grote stromen wel wenselijk. Dan gaat het nieuwe slot wat langer mee.....
En een handtekening!!!!
Wim heeft wel een aantal dingen gemeten aan mijn Xm, maar volgens mij geen heel vreemde waardes zien langs komen volgens mij.
Vanmorgen even ingebouwd, als je eenmaal weet hoe het zit een kleine klus.
Maar helaas, net als alle andere verwisselde onderdelen, aangeschafte vervangers en dergelijke was ook nu de victorie van korte duur. Vier keer probleemloos starten, daarna weer alleen klik en niet starten :evil:
Ik ga me maar eens verdiepen in relais, diodes startknoppen en dat soort beunoplossingen. Ben er wel een beetje klaar mee inmiddels.....
Als jij echt 14A meet tijdens het moment dat er niets gebeurt op je startmotor (zo lees ik het), dan is je bendix nog/weer/ook verrot. Ik gok dat hij NOG meer prik nodig heeft om los te schieten wat met een bijpass relais wel geleverd kan worden, maar via je standaard circuit niet mag/kan.
je had er al een nieuwe starmotor op zitten he? of geprobeerd.. toch zou ik er nog eens 1 of 2 aan wagen. Je bent niet de 1e met een gare revisie
Bij contact schakel je naar 12 volt, bij geen contact verbinding met het orginele draadje.
Blijven plakken van de bendix denk ik eigenlijk niet, via het startdraadje is er direct reactie van de startmotor. Net als met dat extra relais, dan is er nooit, maar dan ook echt nooit enige hapering.
Als het niet zo lekker was om met cc te rijden had ik dat extra relais er al lang weer terug ingezet.
Ik denk dat dat relais ook de oplossing was na een eerdere lange zoektocht van een vorige eigenaar, dit is in ieder geval al het 3de contactslot in deze Xm (1ste af fabriek, de vervanger daarvan die ik nu weer vervangen heb), en ook de startmotor zal al wel eerder vervangen zijn.