INHOUDSOPGAVE TOPIC
Om de boel wat makkelijker terug te vinden leek het me handig om een globale inhoudsopgave te maken van mijn topic en zo aan te geven waar werkzaamheden beschreven worden. Het nummer verwijst naar de pagina in het topic:
1. Remlichtschakelaarmodificatie
3. Citroën onderdeelnummer speciale 4HP20 automaatbakolie
4. Veercomputermodificatie, extra diodes en vervangen VN solid state relais
4. Aankoopverhaal
6. t/m 8. Vervangen kabel bestuurdersraam met sneltoetsbediening
8. t/m 11. Lekker HD leiding boven de achterbrug
12. Type lampjes voor in het dashboard
18. Vervanging reservewielbak
22. Schoonmaken hoogteregelaars
24. Schade bumper rechts voor
31. Vervangen radiateur, demonteren grille en voorbumper
32. + 33. Vervangen carterpanpakking
36. Plaatsen zwevende zekering voor blower en climate control
42. Vervangen startmotor
47. Contactslot
54. Oplossing startprobleem, verwijderen rest-draden oude alarminstallatie
55. t/m 58. Vervangen airco verdamper. Verwijderen en plaatsen dashboard
65. Centrale vergrendeling RF/Kiekert
67. Sleuteldag, schoonmaken hoogteregelaars, nieuwe uitlaat
72. Vervangen multiriem en distributieriem
76. Reparatie van de kachelventilator (blower)
Ik ben FurrieGurrie. Woonachtig in het Brabantse Rucphen samen met m'n vriendin en onze 2 zoontjes. Hobbies zijn squashen, mountainbiken, Citroën en klussen (hoewel dat ook wel noodzakelijk is).
Ik heb naast deze recent aangeschafte Xm ook een Dsuper uit 1969.
Bij deze ook wat foto's. Deze zijn van de verkoper, ik heb zelf nog geen foto's gemaakt. Eerst maar eens goed poetsen en wat mooiere weer en locaties.

Mijn Xm is net over de 200.000 heen. Er zijn wel wat dingen om te gaan doen:
- kleine olie lekkage, komt volgens mij tussen het blok en de karterpan door. Filter is droog en olieplug ook.
- leidingen en onderkant gaan behandelen tegen roest'
- grondig schoonmaken, zeker het interieur. Dat is wat groezelig
- bollen controleren, veergedrag zou soepeler kunnen volgens mij
- automaatolie verversen
Ik zal het verhaal van de aanschaf ook wel eens neerpennen. Dat was net als m'n start hier op het forum ook niet helemaal vlekkeloos ;-)
Dat wordt wel een redelijke lap tekst ben ik bang dus daar moet ik wel even voor gaan zitten....
MaartenH heeft al even met z'n Lexia m'n auto uitgelezen en wat storingen gereset. De auto veert wel beter, maar nog niet optimaal volgens mij.
Maandag heeft de Xm een nieuwe APK gekregen. De verkoper regelde dit nog. Handremkabel is vast gezet, verder geen op of aanmerkingen.
Ik had zelf al wat lampjes vervangen (achterlichten in de klep waren doorgebrand) en m'n remlichtschakelaar was wat weigerachtig:
Het bekende gesmolten stukje plastic. Ik heb van de sloop een andere gehaald. Deze had al een modificatie ondergaan!:
Ik heb nog even een tapeje over het metalen plaatje geplakt en deze deksel op mijn schakelaar geklikt en de boel weer gemonteerd.
Klusje van niets, groot resultaat!
Later weer meer!
Furrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998
Kun je dat nog iets beter uitleggen Maarten? Het klinkt mij in de oren als de oplossing die er al zat namelijk. Ik denk dat er nog een extra onderbreking moet komen op de plus draad die van de accu komt, die het relais voedt als het waren. Die plus zou onderbroken moeten worden als de motor loopt zodat het startcircuit geen extra stroom rechtstreeks van de accu kan krijgen en het kleine extra relais kan bekrachtigen....
Heeft er ooit een oud alarm in gezeten ofzo ?
En idd, je moet de sleutel wel ff op de startstand zetten hehe
Maar het gaat m'n pet wat te boven ben ik bang. Ik heb nu al een aantal keren gedacht dat ik het lek boven had maar elke keer dus niet.
Ik dacht zo iets te knutselen:
Die 2x links op het plaatje betekent niets overigens. Zou moeten gaan werken zo toch? Waar haal ik die 12V bij draaiende motor (en 0 als de motor niet draait) het eenvoudigst vandaan?
Dat heeft bij mij echt 90% geholpen. Nu wil die nog wel eens tik doen, maar dat is echt voor 100% afhankelijk van het alarm wat er in zit. Een keer extra klikken om hem er af te halen is het tot nu toe altijd starten lopen..
En de standenschakelaar van de automaat? Dat is ook een grote verdachte hoor bij deze types.. Of is die al uitgesloten?
De massa verbindingen die ik kan zien heb ik goed bekeken en zien er normaal uit. Alles zit goed vast en is niet gecorrodeerd.
Ik ga straks nog even onder de computerbak checken. Plus kabels lijken me goed omdat er geen enkele hapering is bij direct aansturen van de startmotor.
Mijn moeder's (83) Xantia automaat blijft steken in de P stand. Met wat gemor aan de contactsleutel schiet ie wel na een tijdje proberen los, het is dus iets electrieks. Haar (niet Citroën) garage had voorgesteld om maar meteen de hele automaat te vervangen :shock:
Dat moet toch goeikoper kunnen? :lol:
ehh, ja uiteraard. Dus van die massa punten naar de min van de accu de weerstand meten??
zoals ik al meerdere malen heb gezegd: de originele kabelboom is KUT
Het feit dat ik met een prima uitziende kabelboom net iets meer dan een hele volt laadspanning win met het leggen van een nieuwe plus van dynamo naar accu, zegt genoeg over de kwaliteit...
Ditzelfde geldt voor de massa's. Dit heeft bij mij geholpen met het start gezeik..
Kijken naar zo'n draad heeft echt totaal geen nut. Goed doormeten en ook alle contactpunten opschuren. Anders gewoon een nieuwe leggen. Het is heel makkelijk! Gewoon een stuk draad met twee aangeknepen ogen en je draait hem er zo op. Je kan hem zelfs parallel aan de originele boom leggen...
Voor je allerlei rommel oplossingen gaat doen, pak nou eerst dit even goed aan! Beginnen bij de basis :wink:
Ik heb zojuist de massapunten links en rechts op de spatborden gemeten naar de min pool van de accu. Ook verschillende punten op het motorblok gepakt. De waarde is telkens 0,7 Ohm bij meten in de laagste setting op de multimeter.
Zitten er echt onder de computerbak ook nog aansluitingen? Er naast wel, die zijn volgens mij prima (ook 0,7 Ohm), maar echt onder de bak?
Ik krijg die namelijk slecht los omdat het boutje nogal verroest is. Dit doet vermoeden dat er wellicht slechte contacten onder zouden kunnen zitten, maar zijn die er wel daar?
Ik ga nu de verschillende contacten loshalen en opschuren...
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb niet specifiek kabels gemeten naar het blok of de bak, maar verschillende punten op het blok gepakt en dan was de waarde steeds 0,7 Ohm.
Ik ben wel een beetje uitgemeten geloof ik. Tijd voor een startknop of iets dergelijks....
Wim heeft gemeten, de verdenking viel toen op ECU/code paneel of contactslot. Beide zijn inmiddels vervangen en geven geen verschil....
Voor nog een systematische meetmeeting ben ik uiteraard te porren, ik los het probleem natuurlijk liever op dan een beunoplossing toe te passen. Maar ik ben bang dat de beunoplossing de enige is die ik wel voor elkaar krijg :oops:
Ben zelf overigens ook geen elektronica held hoor :wink: Heb gelukkig van S. gebruik kunnen maken om alles vakkundig aan te leggen 8) :mrgreen:
Multimeter aan de ene kant op de plus pool en de andere op de het draadje dat afgetakt is van de startdraad (die naar de bendix loopt, ik gebruik dit draadje om op de pluspool te houden als starten niet lukt):
- Sleutel eruit: 1
- Op contact: 1
- Starten: 1, soms bij loslaten even een waarde, maar geen draaiende startmotor.
Toen nog "voor de gein" de multimeter op de min pool en de andere op het startdraadje:
- Sleutel eruit: 0,7 Ohm
- Op contact: 0,0 Ohm
- Starten: weet ik niet meer zeker, of een waarde of 1
Aangezien de bendix plus geschakeld is lijkt het me vreemd dat ik waardes meet als ik naar de min pool meet. Ik vermoed dus dat ik verkeerde dingen aan het meten ben.....
En aangezien verkeerd gemeten waardes kunnen leiden tot de verkeerde conclusies leek het me link deze te delen :wink:
Overigens is het best lastig meten en starten tegelijk in je 1tje :mrgreen:
Als je vanavond naar de supergeheime beunschuur komt kan ik je wel een handje helpen hoor :wink: Ben ook geen ster in elektronica, maar 2 weten iig meer dan 1 en heb je iig extra handen :D
+1
En ja, Gerrie heeft de resten van een alarminstallatie => probleemveroorzaker nummer 1. Advies: handschoenenkastje er uit en alles wat op alarminbouw lijkt weghalen en de originele bedrading weer verbinden zoals het moet. Doe dit draad voor draad en na elke draad testen of de auto nog wil starten en met draaiende motor er niets raars gebeurt.
En verder de adviezen van Matthijs en Marco opvolgen. Daarmee raak je al veel (potentiële) storingsbronnen kwijt waar niet alleen de startmotor last van heeft.
Verder nog een spoedcursus multimetermeten.
- In theorie is 0,7 Ohm natuurlijk niet goed maar dat komt onder meer door het elektriek in de multimeter. Dus eerst de weerstand van dat apparaat zelf meten, die waarde is je echte 0 Ohm (zal wel iets van 0,3 of 0,4 zijn op het display).
- Weerstand meten over een actief circuit levert bijna per definitie onzinwaardes op. Niet doen dus.
- Alles wat stroom slurpt is met meer dan 10A afgezekerd. Daar lopen stromen die jouw multimeter niet aan kan en waardoor 'ie graag naar de eeuwige jachtvelden wil vertrekken. Niet doen dus.
- Bij storingzoeken meet je in eerste instantie spanningen. En dat doe je door altijd aan het begin en aan het einde te meten. Meet je spanningsval dan is er een overgangsweerstand. Dan ga je over dat deel de weerstand meten.
- Weerstand meten doe je ook over zaken die schakelen zoals schakelaar en relais. Een goede schakelaar kent 2 waardes: 0 Ohm en oneindig (= open).
En omdat de problemen van Gerrie tot nu toe geen duidelijke oorzaak hebben opgeleverd moet je systematisch gaan uitsluiten.
Ik zal (als m'n nieuwe baan en gezin wat tijd toelaten) aan de slag moeten met het saneren van de dradenboel. Oude alarmmeuk er uit en de boel weer netjes maken. Ik kreeg ook nog de tip dat de nieuwe startmotor wellicht toch de boosdoener is. Dat komt vaker voor. Gezien het gedrag is die nu geen directe verdachte. Ook is de oude startmotor, die dezelfde symptomen had, volledig getest en gestript door een revisiebedrijf. Deze was perfect in orde. Voor de zekerheid heb ik toch een nieuwe gekocht en die ouwe als reserve.
De rit naar huis was heerlijk, de Xm leek soepeler. Dat zal wel verbeelding zijn of wellicht komt het door de betere aarding van de veercomputer?
Marco, Maarten en Lucas super bedankt, dit soort problemen kom ik zelf slecht uit, jullie hulp was erg fijn!
In iedergeval mooi dat e.e.a. is opgelost :P
;)
Maar dat oude alarmspul, alles wegwerken voor je verder gaat zoeken naar andere mogelijke problemen.