Beste medelijders aan het Citro-virus,
ondanks het feit dat dit subforum "mijn XM" heet, en ik nog niet eens een XM bezit, leek het me toch de beste plek om mezelf voor te stellen.
Ik ben Citroën-das-pas-fën, ook wel liefkozend CDPF genoemd, en ik wil graag een XM.
Momenteel bezit ik een DSuper uit 1973, waar ik aan werk als het weer het toelaat, en een Xantia Break Pallas uit 1999. De laatste is mijn dagelijks vervoer, en werd tot nu toe vertroeteld in ruil voor de vele heerlijke kilometers die hij me meesleepte.
Eigenlijk wilde ik al een XM toen ik de Xant aanschafte, maar om diverse redenen kwam dit er niet van. Nu, mes amis, is echter de tijd gekomen dat ik de Xant ga verkopen om mezelf vervolgens te trakteren op een nóg echtere Citroën: een XM!!!! (Hadden jullie niet gedacht he?)
Vooruitlopend op mijn droom, en om mezelf alvast flink in te kunnen lezen heb ik me hier geregistreerd. Ook al omdat Wimb eiste dat zoveel mogelijk mensen op Cifo dat zouden doen, op straffe van een continue stroom off-topic berichten in al hun topics :wink: (Love you Wim! :mrgreen: ) En op Cifo ben ik inmiddels berucht om mijn ellenlange zwetsverhalen. Tijd dus om jullie in slaap te kletsen met mijn oeverloze gezwatel.
Tot zover het ikke-ikke verhaal, nu waar het écht om gaat in het leven: een XM.
Wat voor XM zou ik willen? Aangezien ik graag een exemplaar wil waar ik niet iedere zaterdag verplicht onder hoef te liggen, kom ik al snel op een type 2 uit. Hoewel dashboard en stuurwiel van een type 1 natuurlijk veel geiler zijn.
Het minimum wat ik wil qua motor is een 2.0 TCT, maar voor een V6 betaal ik graag wat MRB meer. Zoals de meesten van ons hier denk ik.
Soms word ik 's nachts nat wakker (nee, van het zweet viezerik!) omdat ik van een ritje V6 gedroomd heb. En dan moet ik mijn double-chevron pyjama verschonen. Ik weet zeker dat jullie dat ook hebben, ook al willen jullie dat niet toegeven hier. :D
Qua uitvoering moet ik me nog wat beter inlezen, maar een Ambiance of Exclusive is altijd goed, begreep ik. Het is ook wel leuk om achteraf allerlei upgrades te doen, maar als je direct het meeste erbij kan kopen is natuurlijk nóg leuker.
Kleur: Vert véga en rouge griotte vind ik helemaal de bomb. Vooral vert véga is gelukkig veel te koop. Maar je zal zien dat ik uiteindelijk met een zwarte thuiskom ofzo :roll:
Dan hebben we nog een budget (baaaaah wat een vies woord zeg).
Kan ik kort over zijn: Weihnug. Eerst moet ik de Xantiaanse dame verpatsen, en dat geld ga ik vervolgens in een XM steken. Dat houdt in dat het een dame van rond de 1000 euro gaat worden. Max-i-maal. Ja, ik weet het - da's niet gek veel maar gelukkig ben ik erg handig. Ik heb al hele aardige dames gezien rond die prijs, Er mag dus eventueel wat aan mankeren. De typische XM-gewoonte om altijd wel íets te mankeren, helpt me hier gelukkig bij. Weer een bewijs dat de XM bij mij past 8)
Nou ga ik me weer richten op het slijten van mijn Xant, en dromen over een XM. Jullie nu-al-reeds-XM-bezitters zijn maar lucky bastards!
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.
Pardon eentje deed het maar daarbij werden de functies geen van allen middels het juiste knopje doorgegeven. Het was echt een 'gok the goals' welke knop wat zou gaan doen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mij zoon luistert niet alleen naar Metallica, hij speelt het ook nog.... Hoe vaak denk je dat ik een piep in mijn oren heb :mrgreen: :mrgreen:
Als ik in zijn auto rijd, zet ik altijd eerst de cd speler uit, voordat ik weggeblazen word :stilmaar:
Mooi he, zo'n kleine kerel!
Luceo non uro....
Zou kunnen komen dat ik vanaf het moment dat z'n nekje stevig genoeg was steeds heb staan springen met hem als Highway to Hell op Arrow kwam.....
Was ik nog vergeten te vertellen: ik wilde sowieso altijd al eens onder mijn dashboardkastje kijken om te zien hoe ze het Textron-alarm nou precies uitgeschakeld hadden. Blijkt dat ze gewoon het hele Textron-kastje afgekoppeld hebben, en weggeflikkerd ofzo. Het ziet er in ieder geval niet meer in :D
Gisteren ook nog even zitten Googlen op hoe je nou je Kiekert aansluit op je knipperlichten. Ik meen me te herinneren dat bijvoorbeeld WiXM daar ooit iets over geschreven had? Na een uurtje Googlen gaf ik op.
FYI: Ik heb de PSA-compatible RF-nepkiekert. Dezelfde als jij nu hebt Wim.
Ik heb me eerlijk gezegd nog helemaal niet afgevraagd of 'ons' kastje daar wel de mogelijkheid toe biedt. Ik heb wel op dat kleine witte stekertje gemeten en zag dat daar een of andere vage spanning van ongeveer 5 volt die varieerde met het aansturen van het kastje.
Gisteren nog even het halve land doorgereden om even een avond bij te kunnen kletsen met 1 van mijn DS-vrienden. OHH wat rijdt en veert die XM lekker zeg! Ik ben echt weer helemaal tevreden met mijn dame. Nu wil ik nog een keer mijn wielen laten uitbalanceren, of andere banden. Dan zou ze echt perfect zijn. Wat een ongelooflijk comfortabele auto kan een XM toch zijn.
Luceo non uro....
Heeft dat aftermarket verhaal wel de comfort optie ? Ramen die gesloten worden bij afsluiten ?
@Mike: Als je geen Michelins op je <willekeurig welke Citroën> zet, moet je ook niet zeuren over gebrek aan comfort. Op een Cit horen Michelins, punt. Vooral op een DS!
Re: wimb en z'n La Soixante.
Zoonlief wilde me natuurlijk helpen maar mocht pas in de buurt komen nadat ik de airbag gedemonteerd had. ("zullen we gezellig muziek erbij doen papa?" <drukt op knopjes van radio en draait vooral aan volumeknop> Ik:"Nee sorry knul, dat gaat niet." (ik had de accu afgekoppeld vanwege airbag-werkzaamheden)" Hij:"Aaah! Echt niet?" <Voor de zekerheid nog ff fors draaien aan de volumeknop> Het gaat absoluut goed komen met die knul :lol: )
Interface lijkt goed te werken, alleen ik heb de knopjes niet helemaal goed gemonteerd lijkt het. (Ik had de print met de flexstrips losgehaald van de knoppenclusters) De verlichting doet het niet, ten eerste, en volgens mij heb ik de stekkertjes een beetje verwisseld aangezien de knopjes die werken, niet de functie hebben die ze volgens hun opschrift zouden moeten vervullen :roll: :wink:
Nou ja, ik zoek het wel uit en dat komt vast wel weer goed. Iemand toevallig een duidelijke foto van hoe de shit achter de airbag in het stuur hoort te zitten? Volgens mij heb ik de print verkeerdom, waardoor dus de knopjes precies andersom werken. D.w.z: de 4 knoppen die überhaupt wat doen. :problem: :lolno:
Aangezien mijn deeltijdopleiding weer begonnen is heb ik hooguit op zondagmiddag nog tijd om te knutselen, dus tijd genoeg (?) om één en ander uit te zoeken :mrgreen:
Ohja, en om een traditie in stand te houden: natuurlijk was ik de stuurpositie vergeten te markeren, zodat ik een beetje moest gokken bij het terugplaatsen van het stuur. En natuurlijk gok je dan exact 1 tandje verkeerd :mrgreen: Shake hands, Wim!
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Het signaal (weerstandwaarde) wordt gewoon niet goed vertaald.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Maar ik wil eerst de knopjes goed aangesloten hebben voor ik met weerstandswaarden ga klooien. Wat bedoel je precies met verkeerd om gemonteerd Jochem? Ik waardeer je bijdrage maar ik kan je niet helemaal volgen ben ik bang. De knopjes zijn gemonteerd zoals ze uit een andere XM kwamen. Enige wat verkeerd aangesloten kan zijn, is dat ik de flatcables naar de verkeerde zijden heb laten lopen, óf dat ik de twee kleine 4-polige stekkertjes die je op de knopjes aansluit verwisseld heb.
Ben ik vooral benieuwd hoe je de weerstandswaarde van de knoppen kunt aanpassen, ik blijf meelezen :P
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Het aanpassen van de weerstandswaarden ga ik doen door de SMD-weerstandjes op de originele print te vervangen door trimweerstanden. Deze zijn veel groter dan de oorspronkelijke SMD-weerstanden, maar in het stuur is toch plenty plek. Als ik dat voor alle knoppen doe, kan ik iedere knop elke gewenste functie geven, in theorie. Maar zover ben ik nog niet, eerst maar de knopjes an sich goed gemonteerd zien te krijgen.
Knopjes krijgen een iets andere functie, maar ze reageren nog steeds niet allemaal, en de lampjes doen het ook nog steeds niet :evil:
Eens goed naar die flexkabeltjes gekeken, en ik zag al minstens 1 kritische beschadiging. Ik heb het schijnbaar niet zo netjes opgeborgen in de tussentijd dat ik het kocht en monteerde. Het was 1 van de eerste dingen die hier in het nieuwe huis kwam te liggen (samen met een stapel andere onderdelen) en heeft zodoende de hele verbouwing meegemaakt. Ff nieuw printje met kabeltjes scoren dus, of deze repareren.
Daarnaast heb ik de oude kabel naar de achterbak van de CD-wisselaar eruit gehaald, en nog wat andere oude, inmiddels nutteloze bedrading. In plaats voor die bedrading ga ik de voedingskabel van de versterker leggen, samen met een ACC kabel om de versterker mee aan te sturen.
Ook is me deze week duidelijk geworden dat de aanjager slechts af en toe werkt. Ik vermoed dat er soldeerpunten van de vermogensweerstanden losgebakken zijn toen de motor nog geblokkeerd was. Just goes to show dat de standaard 30A zekering veel te fors is.
Als mijn bedieningspaneel stuk is, neem ik de gelegenheid te baat om mijn dame te upgraden met een ECC paneel, airco en bijbehorende automatische aansturing. Welk jaar dat gaat gebeuren, weet ik echter nog niet :mrgreen:
En dan heb ik ook nog een ander interieur gekocht, ditmaal mét lederen deurpanelen. (Moet nog uitgebouwd worden) En ik heb nog een ander plan wat de marktwaarde/rijkwaliteiten van mijn XM danig gaat uppen. Maar dat is nog in een pril stadium, daar kom ik later nog op terug. Geen idee waar ik de tijd vandaan ga halen tho. :mrgreen:
Het valt me alleen wel op, dat telkens als ik een buitenkans zie om mijn XM te verbeteren, ik er blind voor ga. Blijkbaar ben ik zó ontzettend dol op deze auto dat niets me te gek is... Zelfs als mijn 2de grote liefde, de DS, enigzins ondergesneeuwd wordt.
Ook fotootjes gemaakt?
Klinkt weer veelbelovend!
Enneh, nee, meestal leest vrouwtjelief niet mee nee. Hoewel ze zich wel afvroeg waar ik mee bezig was toen ik mijn stoelen en achterbank te koop aanbood.
Hoewel ze een slimme en knappe vrouw is, is ze niet erg gesteld op de XM. Ze is waarschijnlijk teveel verwend door Xantia's, DS'en en Peugeots 405. Ook heeft ze het nog regelmatig over die Xsara Coupé die we ooit hadden... Maar dat is een auto die leuk is zolang je geen kinderen hebt :lol:
Wel vreemd eigenlijk: de XM is de meest luxueuze auto die we ooit hadden. En die we ooit zullen hebben, waarschijnlijk. Ik bespeur soms enige mate van jaloezie, volgens mij zit daar het hele probleem :twisted:
@Matthijs: wanneer gaan we schroeven? :mrgreen: Thom is nu ook snotverkouden BTW, bedank Ruben even van me :wink: :P
Volgens mij leest ze nu wel mee :twisted:
En een handtekening!!!!
Kom die aandrijfas en de rest van dat 309 gebakje toch ff hier boven de smeerput doen man!! Maken we dat ding ff APK-klaar.
Nee hoor, ik hoef niet te slijmen. Ze weet wat ik van haar vind.
Ze was slim genoeg om voor mij te kiezen, en knap genoeg zodat ik voor haar koos :P
@ Matthijs: Oh, dus die 309 heeft geen haast? Kan je meteen weer een beetje XM rijden. Wanneer gaan we schroeven? :mrgreen: