Beste medelijders aan het Citro-virus,
ondanks het feit dat dit subforum "mijn XM" heet, en ik nog niet eens een XM bezit, leek het me toch de beste plek om mezelf voor te stellen.
Ik ben Citroën-das-pas-fën, ook wel liefkozend CDPF genoemd, en ik wil graag een XM.
Momenteel bezit ik een DSuper uit 1973, waar ik aan werk als het weer het toelaat, en een Xantia Break Pallas uit 1999. De laatste is mijn dagelijks vervoer, en werd tot nu toe vertroeteld in ruil voor de vele heerlijke kilometers die hij me meesleepte.
Eigenlijk wilde ik al een XM toen ik de Xant aanschafte, maar om diverse redenen kwam dit er niet van. Nu, mes amis, is echter de tijd gekomen dat ik de Xant ga verkopen om mezelf vervolgens te trakteren op een nóg echtere Citroën: een XM!!!! (Hadden jullie niet gedacht he?)
Vooruitlopend op mijn droom, en om mezelf alvast flink in te kunnen lezen heb ik me hier geregistreerd. Ook al omdat Wimb eiste dat zoveel mogelijk mensen op Cifo dat zouden doen, op straffe van een continue stroom off-topic berichten in al hun topics :wink: (Love you Wim! :mrgreen: ) En op Cifo ben ik inmiddels berucht om mijn ellenlange zwetsverhalen. Tijd dus om jullie in slaap te kletsen met mijn oeverloze gezwatel.
Tot zover het ikke-ikke verhaal, nu waar het écht om gaat in het leven: een XM.
Wat voor XM zou ik willen? Aangezien ik graag een exemplaar wil waar ik niet iedere zaterdag verplicht onder hoef te liggen, kom ik al snel op een type 2 uit. Hoewel dashboard en stuurwiel van een type 1 natuurlijk veel geiler zijn.
Het minimum wat ik wil qua motor is een 2.0 TCT, maar voor een V6 betaal ik graag wat MRB meer. Zoals de meesten van ons hier denk ik.
Soms word ik 's nachts nat wakker (nee, van het zweet viezerik!) omdat ik van een ritje V6 gedroomd heb. En dan moet ik mijn double-chevron pyjama verschonen. Ik weet zeker dat jullie dat ook hebben, ook al willen jullie dat niet toegeven hier. :D
Qua uitvoering moet ik me nog wat beter inlezen, maar een Ambiance of Exclusive is altijd goed, begreep ik. Het is ook wel leuk om achteraf allerlei upgrades te doen, maar als je direct het meeste erbij kan kopen is natuurlijk nóg leuker.
Kleur: Vert véga en rouge griotte vind ik helemaal de bomb. Vooral vert véga is gelukkig veel te koop. Maar je zal zien dat ik uiteindelijk met een zwarte thuiskom ofzo :roll:
Dan hebben we nog een budget (baaaaah wat een vies woord zeg).
Kan ik kort over zijn: Weihnug. Eerst moet ik de Xantiaanse dame verpatsen, en dat geld ga ik vervolgens in een XM steken. Dat houdt in dat het een dame van rond de 1000 euro gaat worden. Max-i-maal. Ja, ik weet het - da's niet gek veel maar gelukkig ben ik erg handig. Ik heb al hele aardige dames gezien rond die prijs, Er mag dus eventueel wat aan mankeren. De typische XM-gewoonte om altijd wel íets te mankeren, helpt me hier gelukkig bij. Weer een bewijs dat de XM bij mij past 8)
Nou ga ik me weer richten op het slijten van mijn Xant, en dromen over een XM. Jullie nu-al-reeds-XM-bezitters zijn maar lucky bastards!
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.
En gisteren kwam mijn moeder met een oude foto aanzetten: "Jij wilde toch weten welk nummerbord de XM van pa destijds had? Ik vond van de week deze foto." Ah, leuk, XM-historie!
Op de foto stond -onder meer- de achterkant van de XM met nummer YL-89. Shit, dacht ik. Da's net iets te weinig eigenlijk. Na een paar kentekencombinaties op goed geluk ingevoerd te hebben, had ik ineens een heldere ingeving (heel soms heb ik dat!) Nadat ik de foto uit de lijst had gefrut, kreeg ik nog een letter kado: er stond YL-89-R... En toen herinnerde ik me ineens dat ik het destijds zo leuk vond dat mijn initialen in het kenteken zaten: YL-89-RD dus! Snel naar de computer gelopen, ingevoerd... en jawel!! Tot 2006 heeft deze stoere rakker 's heeren wegen nog getrotseerd. Blijkbaar kwam ie eind dat jaar de APK niet meer door, want enkele maanden na verlopen van de laatste APK is hij verkocht, en staat nu geregistreerd als gedemonteerd.
Misschien maar beter ook, want als dat ding nog geleefd had, had ik hem per sé willen hebben. En twee lompe Citroëns voor de deur is genoeg. :P
Het was een 2.0i Ambiance. Ik wist nog wel dat ie redelijk luxe was, maar ik wilde graag weten welke motor er nou inzat want dat wist ik niet meer.
Leuk om nog wat gegevens te vinden van de XM die me deed besluiten dat ik ooit nog eens zelf zo'n auto moest bezitten. En die heb ik nu dus. :lol:
Wat een roestende meuk, maar wel heel comfortabel en redelijk luxe....
En een handtekening!!!!
Ik moest het met GSjes doen, maar wel met een CX kleur; Brune Scarabé. En dat met kentekens deed ik ook, in dit geval: De eXcellentie Zijne Hoogheid. Ach ja, een verzinsel van een puber van 13 :wink:
Uiteindelijk ben je nog redelijk goed terechtgekomen. But it's turning around on you, gezien je anti-XM periode nu :wink:
Dat zou een mooi kadootje zijn.
Kan ik wel gebruiken na mijn recente deceptie :thumbdown:
btw ik ben opgegroeid in een Wolsley 1300, leuke auto. Daarna Renault 16 en Peugeot 504, allebei automaat, m'n vader werd nog als sissy uitgescholden in die dagen...
Enige dissonant was de Honda Accord, vreselijke bak en had een verschrikkelijk lange levensduur. Toen ik al lang en breed uit huis was heeft ie zich terug bekeerd naar het Franse en keurig geëindigd met een Xantia. Nu weet je alles.. :mrgreen:
Maarre wel topicvervuiling :mrgreen:
Luceo non uro....
Xantia 1.8 16V Break had ik een jaartje voordat ik deze XM kocht. Nadat ik eenmaal aan de luxe van een Xant had geroken, herinnerde ik me mijn jeugddroom van een XM. En ik besloot vervolgens om dan ook maar meteen voor het toppunt van luxe te gaan: een XM dus. :mrgreen:
Had ik jullie trouwens al verteld dat ik vorige week weer een medestudent voor het eerst in mijn auto liet meerijden? Ook deze man was zéér onder de indruk van de luxe, maar met name de prestaties van het veersysteem. Hij had het de rest van de avond nergens anders meer over. (Dat is niet helemaal waar: soms sprak hij ook nog lovend over het acceleratievermogen van de auto. En dat terwijl ik het gas nog niet eens halfweg had ingedrukt! 8) ) Dat zijn al 2 van mijn medestudenten op wie de XM een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Altijd leuk, dat soort dingen.
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Mijn eerste troen was een Bix, daarna 4x XM 2.1 TD12, resp. 2x Berline 2x Break.
Which reminds me: toch eens een eigen topic beginnen met de histoire van mijn dames (dat is: de auto's).
Betreffende het meerijden: had ooit eens 2 collega's in de Bix die vrolijk opmerkten: hee, dit is zo'n auto die omhoog gaat bij het starten!
Betreffende Mondeo: heb er ooit ingezeten (na het sneven van de eerste XM; iemand wilde mij zo'n F*rd aansmeren): beenruimte is veel minder dan XM, vooral door het veel bredere middenconsole! Iemand die ruim in een Mondeo zit, zit ruimer in een XM of is zo klein dat ie het verschil niet opmerkt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Eejj, jouw draadje wordt gewoon echt smerig vervuild Roger. Laat Wim of Wes maar langskomen met die Nilfisk!
On-topic dan maar: Morgen ga ik weer lekker een zooi onderdelen oppikken (voor de voorraad) en ook het interieur + bedrading. Hopen dat ik dit keer de deurpanelen niet vergeet :mrgreen:
Als ik tijd kan maken dit weekend ff de voorstoelen overzetten. Weer een stapje dichter naar Exclusive :)
Heb weer heel wat leuke crap bij je meegenomen. In het kader van detailf*cking: ik heb -onder veel meer- nu een rubber rond m'n 13e raam waarvan het elastiek nog goed werkt. Dit in combinatie met de allermooiste hoedenplank die je ooit zag (jongens op de sloopmeeting hebben hem gezien: werkelijk alles klopt, is 't niet?) zorgt ervoor dat mijn XM's buttside nu geheel origineel is.
Nu nog de rest van de crap inbouwen die ik meegenomen heb.
Luceo non uro....
reserve van reserve van reserve. Altijd overal op voorbereid zijn.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dat is zo langzamerhand ook al genoeg om een schuur mee te vullen.
Trouwens: 1 van die stuurhuizen kan ik gebruiken voor mijn plannetje voor meesturende achterwielen :grijns:
Die versnellingsbakken zouden in aanmerking gekomen zijn voor het XM 4X4 ontwerp van mij :twisted: , maar helaas zijn het allemaal handbakken en ik vind dat een TCT een automaat moet zijn.
@Wim: ik onderschrijf jouw stelling, maar ik benader het precies andersom: alles wat ik heb liggen gaat dus nooit meer kapot aan mijn XM. Heerlijk veilig gevoel, gaat er daarom zo weinig stuk aan mijn XM? :lol:
Vandaag heb ik helaas niet aan de groene zwever kunnen werken. Was gisteren samen met m'n vader begonnen aan de 206 van moeke. Speling op fusee, moet je de hele draagarm vervangen :roll: Heel PSA weer allemaal. Gisteren fusee gedaan, vandaag uitlaat. Daarna had ik niet echt zin meer om de XM nog naar binnen te rijden.
Wel een begin gemaakt met kabelboompje maken voor de elektrische stoelverstelling. Da's in ieder geval iets :)
Da's gewoon slim van die slimme Fransen: een beetje fuseekogel zit zo vastgerot dat je daar een jaar lang frustraties op moet uitleven. Nu is het gewoon oud draagarmpje er uit, nieuwe er in, vastzetten en klaar is Clara. En je hebt meteen je draagarmrubbers vernieuwd. 8)