Beste medelijders aan het Citro-virus,
ondanks het feit dat dit subforum "mijn XM" heet, en ik nog niet eens een XM bezit, leek het me toch de beste plek om mezelf voor te stellen.
Ik ben Citroën-das-pas-fën, ook wel liefkozend CDPF genoemd, en ik wil graag een XM.
Momenteel bezit ik een DSuper uit 1973, waar ik aan werk als het weer het toelaat, en een Xantia Break Pallas uit 1999. De laatste is mijn dagelijks vervoer, en werd tot nu toe vertroeteld in ruil voor de vele heerlijke kilometers die hij me meesleepte.
Eigenlijk wilde ik al een XM toen ik de Xant aanschafte, maar om diverse redenen kwam dit er niet van. Nu, mes amis, is echter de tijd gekomen dat ik de Xant ga verkopen om mezelf vervolgens te trakteren op een nóg echtere Citroën: een XM!!!! (Hadden jullie niet gedacht he?)
Vooruitlopend op mijn droom, en om mezelf alvast flink in te kunnen lezen heb ik me hier geregistreerd. Ook al omdat Wimb eiste dat zoveel mogelijk mensen op Cifo dat zouden doen, op straffe van een continue stroom off-topic berichten in al hun topics :wink: (Love you Wim! :mrgreen: ) En op Cifo ben ik inmiddels berucht om mijn ellenlange zwetsverhalen. Tijd dus om jullie in slaap te kletsen met mijn oeverloze gezwatel.
Tot zover het ikke-ikke verhaal, nu waar het écht om gaat in het leven: een XM.
Wat voor XM zou ik willen? Aangezien ik graag een exemplaar wil waar ik niet iedere zaterdag verplicht onder hoef te liggen, kom ik al snel op een type 2 uit. Hoewel dashboard en stuurwiel van een type 1 natuurlijk veel geiler zijn.
Het minimum wat ik wil qua motor is een 2.0 TCT, maar voor een V6 betaal ik graag wat MRB meer. Zoals de meesten van ons hier denk ik.
Soms word ik 's nachts nat wakker (nee, van het zweet viezerik!) omdat ik van een ritje V6 gedroomd heb. En dan moet ik mijn double-chevron pyjama verschonen. Ik weet zeker dat jullie dat ook hebben, ook al willen jullie dat niet toegeven hier. :D
Qua uitvoering moet ik me nog wat beter inlezen, maar een Ambiance of Exclusive is altijd goed, begreep ik. Het is ook wel leuk om achteraf allerlei upgrades te doen, maar als je direct het meeste erbij kan kopen is natuurlijk nóg leuker.
Kleur: Vert véga en rouge griotte vind ik helemaal de bomb. Vooral vert véga is gelukkig veel te koop. Maar je zal zien dat ik uiteindelijk met een zwarte thuiskom ofzo :roll:
Dan hebben we nog een budget (baaaaah wat een vies woord zeg).
Kan ik kort over zijn: Weihnug. Eerst moet ik de Xantiaanse dame verpatsen, en dat geld ga ik vervolgens in een XM steken. Dat houdt in dat het een dame van rond de 1000 euro gaat worden. Max-i-maal. Ja, ik weet het - da's niet gek veel maar gelukkig ben ik erg handig. Ik heb al hele aardige dames gezien rond die prijs, Er mag dus eventueel wat aan mankeren. De typische XM-gewoonte om altijd wel íets te mankeren, helpt me hier gelukkig bij. Weer een bewijs dat de XM bij mij past 8)
Nou ga ik me weer richten op het slijten van mijn Xant, en dromen over een XM. Jullie nu-al-reeds-XM-bezitters zijn maar lucky bastards!
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.
Zwart hemeltje en zonnekleppen gaan er niet in komen volgens de laatste stand van zaken. Vind ik optisch de boel wel erg klein maken idd, of je nou airco hebt of niet.
Ik heb de XM onder meer om het gevoel te hebben met een zwevende balzaal op weg te zijn. En dat wil ik dan ook, met een enorm zwevend gevaarte op reis zijn 8) :wink: .
@Mike: als je eraan gewend bent valt het erg mee hoor! Een opbergvakje erbij is erg handig als je je codepaneel handhaaft. En ik heb nog een lang type 1 klepje maar die is helaas niet in hout uitgevoerd, dus die haalt mijn XM niet :wink:
Maar goed te zien dat je af en toe nog een verloren uurtje voor jezelf kan reserveren in die heksenketel van je :)
Nog 3 deurpanelen te gaan? :)
Geen geduld en dan gaat alles kapot :grijns:
Helemaal +1 hier. Ik heb al vaker gevreesd dat deze XM total-loss gaat (schuld door een ander, bij voorkeur natuurlijk) als alles netjes af en werkend is.
Misschien maak ik er daarom wel zoveel plannen voor, dan ben ik nooit klaar! :wink:
Ben zelf ook blij dat ik af en toe ff een uurtje of 2 weet vrij te maken. Anders is het niet leuk meer, het frustreert me af en toe toch al hoe weinig tijd ik aan deze auto als hobby kan besteden.
Maar dan had ik maar een vak moeten leren.
@Takkie: als je hier geen geduld voor hebt, dan moet je dus gewoon het geduld hebben tot je type 2 deurpanelen vindt. Die kun je zonder omhaal monteren :)
Maar jij laat het voorlopig bij de velours deurpanelen toch? Groot gelijk, ik heb me er ook nooit aan gestoord. Het is dat ik deze bij toeval tegen het lijf liep bij Matthijs' laatste XM-oprisping :zwaai:
Als ik de komende 2 weken nou ff de achterbank kan doen heb jij in februari je setje. Heb je toch nog gelijk gekregen met je planning. :oops:
En @Coen:
Eeeh ja, nog 3 deurpanelen te gaan ja :grijns: Dus ETA: ongeveer over een half jaar ofzo. Inclusief monteren electrische raambediening achter. Denk er sterk over om de achterdeurpanelen er gewoon type 1 in te zetten. Who cares? Ik ben geen XM-freak of zo. :wtf: :P
Ik ben nu weer tot -22 graden ruitensproeiend. In combinatie met de ruitensproeierverwarming misschien zelfs nog lagere temperaturen haalbaar?
(Tja, bij gebrek aan noodzakelijk onderhoud zoals de anderen posten, post ik dan maar het noodzakelijke onderhoud dat mijn XM mij voor de voeten werpt: "remplir lave-glace"... :mrgreen: )
Ik begon met het idee om de standaard rechter display (tijd/temperatuur) 'ff' om te wisselen voor een boordcomputer.
Dat viel ff tegen! De ruitenwisserstengel met drukknop was natuurlijk in een wip gemonteerd: 2 schroeven losdraaien en oude stengel eruit schuiven, nieuwe monteren in omgekeerde volgorde. Het schoot al lekker op: binnen 5 minuten was het eerste onderdeel al gewisseld. Het bleek echter te vroeg gejuicht: de pinning van de stekker is anders, wat resulteert in een niet-werkende ruitensproeier en een niet-aangesloten drukknop. En om die laatste was het nou juist allemaal begonnen :D
Beide schakelaars opengemaakt en de verschillen vastgelegd.
Toen het onderste deel van het dashboard losgehaald om de boordcomputer te kunnen monteren.
Twéé tegenvallers aan deze kant: ik zal toch echt het bijbehorende plexi (die strip waar ook al die controlelampjes en de matrixdisplay in zit) erbij moeten ritselen aangezien het display van de boordcomputer natuurlijk veel groter is dan die van het standaard display. En er wordt niet gedremeld aan mijn dash :wink:
Daarnaast moet ik ook nog enkele extra signalen (en dus draden) zien aan te leveren aangezien de aansluiting van een boordcomputer zeker 2x zoveel pennen heeft als een standaard display.
Nou had ik dat al wel gechecked in de bedradingsschema's maar ik ben van een VSX gewend dat alle mogelijke uitbreidingen standaard voorhanden zijn d.m.v. een stekker further down the line 8) Nou ja dat is verder niet zo'n probleem, kost alleen nog wat extra research.
Om deze redenen ff het plan voor een boordcomputer op de lange baan geschoven.
De gelegenheid te baat genomen om dat éne niet-werkende lampje op mijn dashboard te repareren: die achter de temperatuuraanduiding. Nu lichten beide displays weer op in vol ornaat 8)
Om toch met een voldaan gevoel de avond te besluiten, heb ik de XM weer helemaal netjes afgemonteerd. Dat houdt in: de zijpanelen van de middenconsole weer netjes teruggeschroefd. Die lagen pas enkele maanden in de kofferbak, sinds de montage van de bedrading voor de electrisch verstelbare stoelen. :oops:
Nog veel langer missing was het paneeltje helemaal links, voor de deur (naast het handrempedaal) en bekleding van de linker achterdorpel. Deze had ik ooit eens afgeschroefd om 16 kwadraat naar de kofferbak te kunnen leggen voor een fatsoenlijke versterkert. Nog zo'n project waar alles voor klaarligt maar lack of time gets us nowhere... :roll: Anyway dat paneeltje zit er ook weer.
Tot slot nog ff de onderste stuurkolomkap weer teruggezet, inclusief contactslotverlichting :) en we hebben weer een vrij normale, toonbare auto.
Ik was bijna vergeten dat een XM er ook van de binnenkant mooi kan uitzien. Nu nog ff met de stofzuigert en spons erdoor!
Ik was dit weekend bij je naamgenoot wdiermen (A.KA. Wim) en die is ook geïnteresseerd in het plaatsen van een boordcomputer. Hij zou mee kunnen denken met ons, hij leek me electrotechnisch up-to-scratch.
Ik moet nog zo'n plexi strip voor boordcomputer hebben, heb momenteel alleen de computerdisplay en de stengel. De rest kan op improvisatiebasis.
De ruitensproeier en het knoppie voor de BC is het enige afwijkende v.w.b. de stengel. Je moet helaas wel wat aansluitingen bijplaatsen in je originele stekker hiervoor. Ik ben gewend dat in mijn VSX alles wel aanwezig is voor uitbreidingen, maar dat gaat in dit geval niet op.
Over de ombouw van klok naar verbruikscomputer ben ik zo ver dat ik weet dat je alle draden van het klokje 1 op 1 over kunt zetten naar de steker van de computer; ze zitten op beide stekers op dezelfde pennen. Daar komen 6 nieuwe draden bij waarvan 2 van de drukknop.
Waarom Citroën gemeend heeft voor de verbruikscomputer een veel grotere steker nodig te hebben is me tot op heden een raadsel. :????
Oh, nog een Citroenistische kronkel is de vlotter van de benzinetank; ook die is anders uitbedraad vanwege de verbruikscomputer. :wtf:
Dan heb ik dus 'gewoon' weer, heel Citroënesk, een nét ff ander type stengel dan jij hebt. Misschien T1/T2 verschil, wie zal het zeggen. Maakt op zich niet uit want ik moet toch de stekker van de auto aanpassen.
Did I mention dat een lichtelijk aangepaste gele of zwarte stekker zoals die achter het dashboard gebruikt worden ideaal zijn om de boordcomputer mee aan te kunnen sluiten op een nette manier?
Jij ook bedankt voor de extra info Thijs, het was me wel opgevallen dat er verschillende vlotters waren maar ik had me nog niet verdiept in de exacte verschillen. Nu weten we dus dat die minimaal zijn.
In short: nog ff ergens zo'n strip zien te scoren en dan ga ik er weer mee verder. Tegen die tijd zal ik ff een schemaatje tekenen ter leering ende vermaeck. Ik voel een how-totje opkomen... :wink:
Dank je!
Luceo non uro....
Ze zien alles hé, die XM-freaks.
Zoals ik al zei: ze zien alles. Viel me mee dat niemand een opmerking maakte over mijn 'brushed alu-look' raamspijltjes :mrgreen:
Jouw Xenon staat trouwens prachtig vanuit de achteruitkijkspiegel gezien, Wim. :P
Luceo non uro....
Ik besef me dat dit scheef klinkt als jullie me vorige week bij Marc een halve XM uit elkaar zien trekken, maar dat was een verzetje dat ik mezelf gunde na enkele weken hard werken en leren zonder compensaties...
Hope you ppl understand.
Takkie: ik zal de achterbank wisselen. De wangen zijn het meeste werk. Moet lukken in een maandje ofzo?
Micheline: het blok gaat uiteindelijk toch naar Matthijs. Hij heeft het nu echt een 2.0 TCT blok nodig, en ik heb helaas geen tijd om op korte termijn een blokwissel te doen. Dus krijgt hij het frisse blok zoals oorspronkelijk de bedoeling was. Ik vind het zelf (voor mezelf en mijn XM) ook jammer, maar aan de andere kant: als ik het íémand gun om zo'n mooi blok te hebben dan is het mijn mattie Matthijs. En de 309 waar het blok in komt is supermooi, dus no regrets there...
Dus die bank is zo gepiept....
Maar rustig aan, ik jaag je niet op hoor ik wacht nog maar een half jaartje :mrgreen: :mrgreen:
Ik heb zelf ook weinig tijd en veel te doen.
Je hoeft ze niet mee te nemen natuurlijk, maar ik zou het altijd doen. Velours deurpanelen bij leren stoelen hebben me nooit gestoord, maar velours achterbankwangen bij een leren achterbank lijkt me echt bezopen staan.