Toch maar een topicje gestart om een beetje te loggen wat er allemaal gebeurt met de dames die voor de deur staan.
Eerst even een petite histoire.
Begonnen in oktober 1996 met een BX 1.9D (SR-39-ZY; 270.000 km), rood die na een jaar en 9 maanden zoveel olie lekte dat het niet meer verantwoord door te rijden. Koppakking bleek toen niet meer te krijgen en vervangende vloeibare pakking is wel geprobeerd, maar niet gelukt (360.000 km)
Bij het zoeken naar een vervanger door de garage geattendeerd op een witte BX TRD Break, maar bij het kijken ernaar struikelde ik haast over een fraaie rode 2.1TD12 XM berline, die als ambulance werd gebruikt door de garage: verkocht!, zowel ik als de auto (YS-93-GH; 328.000). In gereden van zomer 1998 tot januari 2001. Toen vanwege uiteindelijk gebleken gescheurde en kapotte versnellingsbak ten grave gedragen. (nog een maand in een AXje van de garage rondgekard).
In februari 2001 de HL-LR-66 (zwart) gekocht met 260.391 km. Eén van de dames die nog steeds de straat hier in Maastricht siert en inmiddels zo'n 480.000 km heeft gelopen.

Omdat ik per 2002 minder afstanden ging rijden ging het niet zo hard met de km-stand, maar omdat ik in 2004 van Rotterdam naar Maastricht verhuisde en bleef werken in het westen (3 dagen/week) ging het opeens weer hard. De HL-LR-66 stond toen op bijna 4 ton, dus de antenne ging uit naar een extra XM met minder kilometers.
Mijn nieuwe partner (en reden om te verhuizen!) moest haar Honda Civic bij haar ex achterlaten en werd getracteerd op de HL-LR-66.
Via de befaamde Yahoo lijst kwam ik in contract met een jongen in Eindhoven (wiens naam mij even ontschoten is) die van 2 XM's één aan het maken was en wel een 2.1TD12 Break in het groen: JN-SP-74, 298.000 op de teller, maar op het blok een hap minder (weet niet meer precies hoeveel).

Dit was mijn eerste XM die ik tot over de 500.000 km reed, uitmondende in een artikel in AE.

Er kwamen echter in 2007 zoveel problemen met deze dame (o.a. af en toe volledig wegvallende stroomvoorziening tijdens het rijden!) dat het bij een km-stand van 573.000 km gerechtvaardigd leek om te zien naar vervanging.
Dezelfde Yahoo lijst bood een optie. In Goes op bezoek geweest en daar de huidige Break 08-RD-VZ overgenomen van Arne Hulstein, 295.000 km en wederom groen, maar net een andere tint. Wel een stukje luxer dan de vorige: open dak, electronisch bediende airco, leer en hout. In 2004 geïmporteerd uit België en met volledige onderhoudshistorie.

Na 200.000 km ging in voorjaar 2010 de koppakking kapot, waarbij al snel besloten werd tot een blok-swap: vervangend blok met 160.000 km erop ging erin en ze rijdt nog immer. Huidige km stand is 616.000 km.

Eerst even een petite histoire.
Begonnen in oktober 1996 met een BX 1.9D (SR-39-ZY; 270.000 km), rood die na een jaar en 9 maanden zoveel olie lekte dat het niet meer verantwoord door te rijden. Koppakking bleek toen niet meer te krijgen en vervangende vloeibare pakking is wel geprobeerd, maar niet gelukt (360.000 km)
Bij het zoeken naar een vervanger door de garage geattendeerd op een witte BX TRD Break, maar bij het kijken ernaar struikelde ik haast over een fraaie rode 2.1TD12 XM berline, die als ambulance werd gebruikt door de garage: verkocht!, zowel ik als de auto (YS-93-GH; 328.000). In gereden van zomer 1998 tot januari 2001. Toen vanwege uiteindelijk gebleken gescheurde en kapotte versnellingsbak ten grave gedragen. (nog een maand in een AXje van de garage rondgekard).
In februari 2001 de HL-LR-66 (zwart) gekocht met 260.391 km. Eén van de dames die nog steeds de straat hier in Maastricht siert en inmiddels zo'n 480.000 km heeft gelopen.

Omdat ik per 2002 minder afstanden ging rijden ging het niet zo hard met de km-stand, maar omdat ik in 2004 van Rotterdam naar Maastricht verhuisde en bleef werken in het westen (3 dagen/week) ging het opeens weer hard. De HL-LR-66 stond toen op bijna 4 ton, dus de antenne ging uit naar een extra XM met minder kilometers.
Mijn nieuwe partner (en reden om te verhuizen!) moest haar Honda Civic bij haar ex achterlaten en werd getracteerd op de HL-LR-66.
Via de befaamde Yahoo lijst kwam ik in contract met een jongen in Eindhoven (wiens naam mij even ontschoten is) die van 2 XM's één aan het maken was en wel een 2.1TD12 Break in het groen: JN-SP-74, 298.000 op de teller, maar op het blok een hap minder (weet niet meer precies hoeveel).

Dit was mijn eerste XM die ik tot over de 500.000 km reed, uitmondende in een artikel in AE.

Er kwamen echter in 2007 zoveel problemen met deze dame (o.a. af en toe volledig wegvallende stroomvoorziening tijdens het rijden!) dat het bij een km-stand van 573.000 km gerechtvaardigd leek om te zien naar vervanging.
Dezelfde Yahoo lijst bood een optie. In Goes op bezoek geweest en daar de huidige Break 08-RD-VZ overgenomen van Arne Hulstein, 295.000 km en wederom groen, maar net een andere tint. Wel een stukje luxer dan de vorige: open dak, electronisch bediende airco, leer en hout. In 2004 geïmporteerd uit België en met volledige onderhoudshistorie.

Na 200.000 km ging in voorjaar 2010 de koppakking kapot, waarbij al snel besloten werd tot een blok-swap: vervangend blok met 160.000 km erop ging erin en ze rijdt nog immer. Huidige km stand is 616.000 km.

Re: Marc's 2.1TD's
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik heb echter nog steeds geen aansluiting voor mijn middenarmsteun! Bovendien past de electrische serie 2 steun niet, omdat de gaatjes weer net wat anders zitten... Dus die heb ik maar even opzij gelegd.
Middenconsole erin gezet: stekkers rondom aangesloten (ai, die aansluiting van de sigarettenaansteker zit wel heel onhandig: had ik beter kunnen doen voordat ik alles vastschroefde). En vervolgens getest: behalve dat het airbaglampje knippert omdat de stoelen nog niet zijn aangesloten, doet alles het. Raambediening links/rechts achter is net verkeerd om aangesloten, maar dat is zo verholpen.
Morgen de stoelen maar aansluiten en de radio er weer in. Zag wel dat er onder de stoelen 2 airbag-oranje draden zitten met ieder een kroonsteen. 1 op de plek waar die ook zat bij mijn handbediende stoel en 1 loopt helemaal naar zijkant achter (deurzijde, dus) om daar omhoog in de rugleuning te verdwijnen. Zou daar ook nog een module zitten? Morgen eerst maar eens zien of de airbagcomputer accepteert als ik alleen de zijairbag aan middenconsolezijde aansluit. Verder nog de zijkanten van de middenconsole weer monteren. Oh ja, de houtlookpaneeltjes gelijk erin gezet: staat mooi, maar het bedieningspaneel wipt 1 kant iets omhoog. Moet ik nog wat op verzinnen, misschien van dat dikke plakspul ertussen.
Morgen ook foto's erbij.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Foto's:
Alles uitgebouwd:
en alles weer erin, inclusief houtlook middenconsolepaneeltjes:
Ik heb geen losse stekkers overgehouden, er is niks gesneuveld (behalve dan die ene deurschakelaar). Ik heb alleen aan de kabelboom onder het opbergvak/armsteun 1 extra relaisvoet die ik niet kan thuisbrengen:
Iemand een idee waar die voor is?
Heeft dat relais niet te maken met de aansteker voor de achter passagiers??
Stoel zit heerlijk: veel steviger dan handbediende stoel en het oude vertrouwde gevoel van een tikje bijstellen van zitting en rugleuning is subliem!
Relaisvoet zat niet aan vorige kabelboom en er zat wel al een aansteker, al moet ik eerlijk zeggen dat ik die nooit getest heb. Maar volgens mij worden de aanstekers, zowel voor als achter direct gevoed en niet via een relais. Althans: voor heb ik ook nooit een relais zien zitten en het mechanisme van automatisch uitslaan zit m volgens mij in de aansteker zelve.
Had je niet gelijk de behoefte om er zwarte vloerbedekking in te leggen nu je toch al zoveel los hebt?
We hadden die toen toch uit je sloopbreak gehaald? :wink:
Bovendien is de zwarte vloerbedekking nog uitermate vuil: dit had me ook de nodige uren gekost om schoon te maken.
Anderzijds probeer ik het interieur wat aparter te maken met accenten: bijv. tegen het grijze dak zitten alle losse elementen (zonnekleppen, middenverlichting etc.) in het zwart en dat vind ik wel mooi staan. Verder nog even wat andere prio's: achterbank wisselen voor in-2-delen neerklapbare orginele Breakbank (nu in 1 deel neerklapbare Berlinebank) en deurpanelen vervangen voor serie 2 panelen met houtstrip.
Uit de kabelboom van Djidde's sloper het benodigde deel geplukt: het lijkt lastig maar blijkt doodsimpel: er gaan 3 draden naar voren, die bij elkaar komen en gezamenlijk op een contactgeschakelde 12V-plus zitten, 1 draad naar achteren naar een relaisvoet, dit bleek de min. En dan nog een los dun draadje dat met het licht geschakeld is om het lampsje in de knop te laten branden. En dan nog 2 draden die naar de stekker van de middenarmsteun zelf gaan.
Nadat stekker en knop waren aangesloten even getest op de accu en alles werkte.
Plus aangesloten op pin 3 van de vage stekker die ik eerder had gevonden (deze had ik al gemeten als een geschakelde 12V) en de min op de massabout onder het bedieningspaneel. Het knoplampdraadje gewoon bij een andere knop erbij geduwd en met een stukje tape vastgezet.
Middenconsole eruit omdat ik ontdekte dat het van bovenaf er niet door past.
Alles aangesloten, weer vastgemaakt en.... het werkt!
Helemaal blij natuurlijk, alleen blijft de armsteun in de laagste stand hoger staan dan ik had verwacht. Zou het dan toch zo zijn dat deze armsteun eigenlijk niet in een XM past? Ook gezien de aansluitgaten van de bouten?
Voorlopig zit ik er niet mee. Moet alleen nog ff 2 loze dekseltjes vinden voor de gaten die overblijven nu mijn 3-1 afdekking niet meer past omdat er een extra knop bij zit. Morgen eens zoeken in de box!
Die van mij staat in de laagste stand in ieder geval niet te hoog.
Nou het opboren van de gaten was niet de grootste ramp.
Maar kennelijk heeft de serie 3 dan een hogere kuip in de middenconsole!
Het stoort mij ook niet zo vresellijk hoor. Er kan alleen lelijk iets invallen in die gleuf die openblijft, bijv. een parkeerpasje of zo..... :wtf:
Gek genoeg wel. De auto in de hoogste stand op bokken zetten en dan kun je er van onder en opzij bij.
(Alhoewel, met jouw ranke postuur) :meneus:
Ken het klappen van de zweep wel: heb vorig jaar mei met de oude Break hetzelfde geintje gehad, maar toen in de Ardennen; op een helling; in de stromende regen. Gelukkig had ik een passagier die welwillend was om eronder te kruipen, terwijl de wagen op alleen het standaardkrikje leunde en na gedegen (lees: langdurig en herhalend) uitleggen van mijn zijde wat het probleem was, lukte het hem om stang erin te klikken en met postelastieken te zekeren. :mrgreen:
Voor mijn zelfvertrouwen (en vooral dat van de vrouw) eind van de middag nog even bij de garage langs, zodat we e.e.a. op de brug kunnen controleren en/of gelijk vervangen door de reservestang die ik nog had liggen.
Het was volgens mij nr. 2
NIET NFP!
dus nog even op en neer naar de garagebox met onderdelen gereden en het betreffende onderdeel (de laatste kogel voor de versnellingsbak) losgehaald: dat ging @#$>!@%!!, euh niet makkeijk dus. :wtf:
Moest uiteindelijk de stang die de bak in gaat afzagen en het geheel met de metaalboor te lijf gaan om los te krijgen.
Uiteindelijk toch gelukt; vanavond nog even in de brievenbus gegooid bij de garage en wordt er morgen opgezet. En de oranje leenauto weer een dagje voor de deur! :D
Het schakelen voelt niet meer zo stevig merk je pas achteraf.
Toen is dat ding er voor nood andersom opgezet en klemde daardoor beter.
Ty-wraps, ijzerdraad willen voor nood ook wel het ding op zijn plek houden.
Het is belangrijk om nr. 2 te monteren zoals het op het schema staat. In de dikke kop zit een rubberen kraag en als je die aan de bakkant plaatst wordt dat rubber blootgesteld aan alle die vet en vuiligheid. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat rubber dan heel snel vergaat. :oops:
Verder in toenemende mate bij starten melding "Hydraulische druk te laag/Remdruk te laag" als voor de schoonmaak van het LHM-systeem. En de nieuwe LHM zit er nu pas 4500 km in! Kennelijk komt er nog veel viezigheid los als de hydraurincage er al lang uit is. Wellicht geholpen door lange rit naar het zuiden. Wordt dus nog een wissel na thuiskomst, waarbij ik voorzorgshalve maar het oude LHM vat uit de sloopbreak vaatwassermatig schoonmaak en als vervanging voor het huidige vat erin zet. Of zit er verschil in type 1-2 LHM vaten, nee toch?
Veertechnisch valt het wel mee: alleen de eerste 1-2 km na een koude start beetje bumpy, daarna gewoon netjes soepel ondanks niet altijd even strakke Franse binnenweggetjes.
Om e.e.a. goed te controleren zul je denk ik wel de hele bumper eraf moeten halen.
De metalen bevestigingsplaat kun je met dikke zelftappers weer vast zetten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.