De Xm van Takkie.

2.0 SX 1995 LPG

Dag allemaal,

Sinds twee weken ben ik opgewekt en voldaan, ik rij weer Citroën en na een 2 CV, BX en Xantia voelde ik me rijp voor een XM.
En dat had ik vééééél eerder moeten doen!
Jullie gelooft het of niet maar ik heb er net een jaar op zitten in een Nissan Almera Diesel, erger kan bijna niet, met 412.000 km op de tellert. Was ook een noodgeval en cadeautje van collega om mijn verlies van kort gereden Xantia 2.0 tijdelijk op te vangen.
Ik kan jullie melden dat het contrast niet groter kan zijn. Na die lelijke, lawaaierige stuiterbak is de XM een godin met rust, power, ruimte en zachte deining over 's Heren wegen. Fantastisch.

Het is geen luxe uitvoering, gewoon 2.0 16V, uit 1995 met sinds drie jaar LPG en met tweede motor maar totaal 176.00 op de klok.
Laatste eigenaar was een heuse liefhebber uit Breezand (kop NH) die haar heel keurig heeft onderhouden, HTS autotechniek gedaan en dus brede kennis en inzet om de auto netjes te houden. Heel aardige kerel ook.

Ik ben 45 jaar, woon in Amsterdam, zoals meer leden zie ik, werk evenwel in het midden van het land en maak veel km derhalve. Dan is het wel zo ontspannen rijden in een XM. En wát een verschil nog met de Xantia, dat had ik niet gedacht!

Ik hoop hier wat contacten op te doen, wat meer te leren over de XM en wat tips en trics op te doen om haar mooi en goed te houden. Ik heb weinig sleutelervaring maar wil graag leren. Is natuurlijk wel een lange weg...

Met vriendelijke groet

Jan Willem Zwart
Permalink

Zie je wel dat het in je zit, gewoon beginnen, vorig jaar durfde je nog niets en nu sta je een schuifdak te wisselen. 8)

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Jos Haeftinck zegt:

Heb je een werkend dakkie?
Blijf dan uit de buurt van Takkie! :D

nee Jos maakt vrienden hier :grijns:

En weer on topic :D toch wel een beetje jaloers op dat open dak.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

2.0 SX 1995 LPG

Permalink

Nog even over ut dakkie:

Er zit een soort lijmlaag om de rand van het dak vanonder tegen het carrosseriedak te bevestigen.
Wat is dat voor spul? Weet iemand dat? Het is nu een kleverige rubberachtige pasta :|
Moet ik het oude er allemaal afkrabben en nieuwe bevestigen? Het lijkt me niet echt nodig, het dakkie wordt door klemmen etc goed op de plaats gehouden.
Maar toch, ik wil het ff weten, ja toch niet dan?

XM TCT `94

Delahaye 175 S Roadster

Permalink

Dat moet je laten zitten Takkie , want dat is een afdichtlaag , een soort tochtstrip .Scheelt in geluid hoor als je die laat zitten .
Met die klemmen kun je nog wat op en neer schuiven , zodat je schuifdak gelijk komt met je dak.
Anders creëer je een soort zwembadje op je dak. 8)
Groet,
Jos

2.0 SX 1995 LPG

Permalink

Eindelijk zover dat ik de dakjes ben gaan verwisselen:
-kabels goed ingevet
- alles weer dichtgemaakt
-butylspul erop gedaan
- samen met iemand het oude dakje eruit en het nieuwe dakje erin, dat is even doorbijten maar dan hangtie
- aansluiten: rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr doet niks!!! :evil: :evil:
heen en weer nee hoor, niks nada, terwijl hij eerst goed deed!

kleeft het vet teveel, is het te zwaar geworden voor de motor, hij slipt denk ik?

Fijn, dus nu heb ik weer niks! :roll:

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Zet er eens rechtstreeks 12 volt op wellicht een schakelaar die brak is?.......

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

2.0 SX 1995 LPG

Permalink

Hoe zet ik er 12 v direct op? :shock:

Ik denk idd dat er iets slipt maar hoe ik dat moet verhelpen?
Alles zit goed dacht ik. Dus wat moet ik veranderen als ik het demonteer? Nouja dan zul je erbij moeten zijn denk ik...
Ik heb het dak wel met de hand open dicht geschoven een keer dat kan toch hopelijk wel?

2.0 SX 1995 LPG

Permalink

binnen alles weer opengemaakt en idd een kabel lijkt losgeschoten, terwijl hij toch in zo railtje loopt....
alles nogges proberen

2.0 SX 1995 LPG

Permalink

ach het is meer mechanisch dan electrisch Wes...
ik heb alles er weer netjes ingelegd en goed aangeschroefd
het zweet gutst en ik ben nog in de schaduw :roll:

die kabels gaan nogal moeilijk de bocht om heb ik het idee, stijve jongens

Wes je mag binnenkort wel een keer voordoen hoe een el raam vervangen mot worden, doe ik de andere twee wel :lol:

XM TCT `94

Delahaye 175 S Roadster

Permalink

`t Is geen Dakkietijd Takkie :D
Die ik gekocht had , gaat nu ook raar doen , ook rrrrrrr..
Je hoort dan de tandwieltjes over de geleiders gaan.
Je kunt proberen dat motortje wat hoger te zetten , dan klemt `ie meer tegen de geleiders aan .
Dat kun je doen door de rubberen ringen weg te halen die zijn bedoeld om het geluid te dempen en zitten meen ik om de bevestigingspunten waar de schroeven doorheen gaan.
Ook de schroeven wat steviger aanhalen .
Ook kun je de randjes waar de geleiders inlopen ter hoogte van het tandwieltje iets verbuigen richting tandwieltje waardoor deze nog beter klemmen tegen het tandwiel aan.
Als dit allemaal niet helpt en je geleiders lopen soepel, zijn je geleiders of je tandwiel zelf versleten op dat punt .
Meestal de geleiders.
Hoe meer je rrrrrr hoort , hoe meer die slijten , dus niet te veel experimenteren. :?
Geklooi hè met die dakkies :lol:
Succes,
Jos

2.0 SX 1995 LPG

Permalink

Jos bedoel je met de geleiders de kabels van het dak?
Die heb ik dus ingevet en ik kan niet zeggen dat dat nou zo soepel loopt ( door dat vet dus)
De andere info is nuttig en ga ik mee aan de gang!
Ff een kneuterige vraag tussendoor: ik loop steeds met het dak in uit de auto te zeulen om te proberen offie het doet, is daar geen makkelijke manier voor? :mrgreen:
12 v batterij of zo erop, zal wel te weinig ampères wezen ( lang gelee weer die elektronica )