Dag allemaal,
Sinds twee weken ben ik opgewekt en voldaan, ik rij weer Citroën en na een 2 CV, BX en Xantia voelde ik me rijp voor een XM.
En dat had ik vééééél eerder moeten doen!
Jullie gelooft het of niet maar ik heb er net een jaar op zitten in een Nissan Almera Diesel, erger kan bijna niet, met 412.000 km op de tellert. Was ook een noodgeval en cadeautje van collega om mijn verlies van kort gereden Xantia 2.0 tijdelijk op te vangen.
Ik kan jullie melden dat het contrast niet groter kan zijn. Na die lelijke, lawaaierige stuiterbak is de XM een godin met rust, power, ruimte en zachte deining over 's Heren wegen. Fantastisch.
Het is geen luxe uitvoering, gewoon 2.0 16V, uit 1995 met sinds drie jaar LPG en met tweede motor maar totaal 176.00 op de klok.
Laatste eigenaar was een heuse liefhebber uit Breezand (kop NH) die haar heel keurig heeft onderhouden, HTS autotechniek gedaan en dus brede kennis en inzet om de auto netjes te houden. Heel aardige kerel ook.
Ik ben 45 jaar, woon in Amsterdam, zoals meer leden zie ik, werk evenwel in het midden van het land en maak veel km derhalve. Dan is het wel zo ontspannen rijden in een XM. En wát een verschil nog met de Xantia, dat had ik niet gedacht!
Ik hoop hier wat contacten op te doen, wat meer te leren over de XM en wat tips en trics op te doen om haar mooi en goed te houden. Ik heb weinig sleutelervaring maar wil graag leren. Is natuurlijk wel een lange weg...
Met vriendelijke groet
Jan Willem Zwart
Sinds twee weken ben ik opgewekt en voldaan, ik rij weer Citroën en na een 2 CV, BX en Xantia voelde ik me rijp voor een XM.
En dat had ik vééééél eerder moeten doen!
Jullie gelooft het of niet maar ik heb er net een jaar op zitten in een Nissan Almera Diesel, erger kan bijna niet, met 412.000 km op de tellert. Was ook een noodgeval en cadeautje van collega om mijn verlies van kort gereden Xantia 2.0 tijdelijk op te vangen.
Ik kan jullie melden dat het contrast niet groter kan zijn. Na die lelijke, lawaaierige stuiterbak is de XM een godin met rust, power, ruimte en zachte deining over 's Heren wegen. Fantastisch.
Het is geen luxe uitvoering, gewoon 2.0 16V, uit 1995 met sinds drie jaar LPG en met tweede motor maar totaal 176.00 op de klok.
Laatste eigenaar was een heuse liefhebber uit Breezand (kop NH) die haar heel keurig heeft onderhouden, HTS autotechniek gedaan en dus brede kennis en inzet om de auto netjes te houden. Heel aardige kerel ook.
Ik ben 45 jaar, woon in Amsterdam, zoals meer leden zie ik, werk evenwel in het midden van het land en maak veel km derhalve. Dan is het wel zo ontspannen rijden in een XM. En wát een verschil nog met de Xantia, dat had ik niet gedacht!
Ik hoop hier wat contacten op te doen, wat meer te leren over de XM en wat tips en trics op te doen om haar mooi en goed te houden. Ik heb weinig sleutelervaring maar wil graag leren. Is natuurlijk wel een lange weg...
Met vriendelijke groet
Jan Willem Zwart
Re: De Xm van Takkie.
Ik heb (zie schema pag 15 van dit topic) 2 x 12V onder de radio
en bij beide stoelen 1x 12V...
een draad onder de radio loopt naar een verdeelstekker waar eerder een relais in zat (denk ik) maar nu pleitte is. Hoe ik die nu kan verbinden met de stoelen is mij niet duidelijk.
Mogelijk kan het toch ook zonder relais? Kwestie van stoelen alleen bedienen met motor aan...
Graag stekker onder de radio en onder de middenconsole.
De stekker bij de stoelen heb ik wel in tact
Het relais zit er tussen om de stromen vzn de motoren te schakelen. Zou je die stromen via de schakelaar laten lopen dan fikt die je geheid door.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
(ksnap er niet veel van, maar dat relais doet dus meer dan alleen stroom doorgeven als het contact aan is en de motor loopt...)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
En een handtekening!!!!
Bij mij werkt verstellen zonder de motor aan te hebben namelijk soms wel en soms niet....
Ik heb ff foto's gemaakt van de type 1 stoelen die hier staan.
Ik weet niet hoe compleet jouw stoelen zijn, maar als de kabelboom onder de stoelen zelf intact zijn is het makkelijker. Dan gaat alles via dit stekkertje.
1 12v voor beweging van de stoel, 1 massa, en 1 12v van het licht in de schakelaars.
Het roemruchte relais zit hier:
Dan gaan we eens kijken of we die stoelen werkend kunnen krijgen 8)
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Maar volgens mij ziet het er zo uit ja
Gewoon werkend is voldoende... :mrgreen:
Zoals ik eerder zei heb ik 2x pit uit een stekker onder de radio.
Nog geen tijd voor doortrekken gehad, druk met werk en alles
Ik laat weten wanneer het gelukt is of zodra ik weer vastloop.... :zwaai:
De kleine stekker heb ik wel netjes los...
Uploaded with ImageShack.us
Deze dus, de rechter krijg ik niet open! waar zit het handigheidje??
Ik ga het horlogesetje pakken
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)