Toch maar een topicje gestart om een beetje te loggen wat er allemaal gebeurt met de dames die voor de deur staan.
Eerst even een petite histoire.
Begonnen in oktober 1996 met een BX 1.9D (SR-39-ZY; 270.000 km), rood die na een jaar en 9 maanden zoveel olie lekte dat het niet meer verantwoord door te rijden. Koppakking bleek toen niet meer te krijgen en vervangende vloeibare pakking is wel geprobeerd, maar niet gelukt (360.000 km)
Bij het zoeken naar een vervanger door de garage geattendeerd op een witte BX TRD Break, maar bij het kijken ernaar struikelde ik haast over een fraaie rode 2.1TD12 XM berline, die als ambulance werd gebruikt door de garage: verkocht!, zowel ik als de auto (YS-93-GH; 328.000). In gereden van zomer 1998 tot januari 2001. Toen vanwege uiteindelijk gebleken gescheurde en kapotte versnellingsbak ten grave gedragen. (nog een maand in een AXje van de garage rondgekard).
In februari 2001 de HL-LR-66 (zwart) gekocht met 260.391 km. Eén van de dames die nog steeds de straat hier in Maastricht siert en inmiddels zo'n 480.000 km heeft gelopen.

Omdat ik per 2002 minder afstanden ging rijden ging het niet zo hard met de km-stand, maar omdat ik in 2004 van Rotterdam naar Maastricht verhuisde en bleef werken in het westen (3 dagen/week) ging het opeens weer hard. De HL-LR-66 stond toen op bijna 4 ton, dus de antenne ging uit naar een extra XM met minder kilometers.
Mijn nieuwe partner (en reden om te verhuizen!) moest haar Honda Civic bij haar ex achterlaten en werd getracteerd op de HL-LR-66.
Via de befaamde Yahoo lijst kwam ik in contract met een jongen in Eindhoven (wiens naam mij even ontschoten is) die van 2 XM's één aan het maken was en wel een 2.1TD12 Break in het groen: JN-SP-74, 298.000 op de teller, maar op het blok een hap minder (weet niet meer precies hoeveel).

Dit was mijn eerste XM die ik tot over de 500.000 km reed, uitmondende in een artikel in AE.

Er kwamen echter in 2007 zoveel problemen met deze dame (o.a. af en toe volledig wegvallende stroomvoorziening tijdens het rijden!) dat het bij een km-stand van 573.000 km gerechtvaardigd leek om te zien naar vervanging.
Dezelfde Yahoo lijst bood een optie. In Goes op bezoek geweest en daar de huidige Break 08-RD-VZ overgenomen van Arne Hulstein, 295.000 km en wederom groen, maar net een andere tint. Wel een stukje luxer dan de vorige: open dak, electronisch bediende airco, leer en hout. In 2004 geïmporteerd uit België en met volledige onderhoudshistorie.

Na 200.000 km ging in voorjaar 2010 de koppakking kapot, waarbij al snel besloten werd tot een blok-swap: vervangend blok met 160.000 km erop ging erin en ze rijdt nog immer. Huidige km stand is 616.000 km.

Eerst even een petite histoire.
Begonnen in oktober 1996 met een BX 1.9D (SR-39-ZY; 270.000 km), rood die na een jaar en 9 maanden zoveel olie lekte dat het niet meer verantwoord door te rijden. Koppakking bleek toen niet meer te krijgen en vervangende vloeibare pakking is wel geprobeerd, maar niet gelukt (360.000 km)
Bij het zoeken naar een vervanger door de garage geattendeerd op een witte BX TRD Break, maar bij het kijken ernaar struikelde ik haast over een fraaie rode 2.1TD12 XM berline, die als ambulance werd gebruikt door de garage: verkocht!, zowel ik als de auto (YS-93-GH; 328.000). In gereden van zomer 1998 tot januari 2001. Toen vanwege uiteindelijk gebleken gescheurde en kapotte versnellingsbak ten grave gedragen. (nog een maand in een AXje van de garage rondgekard).
In februari 2001 de HL-LR-66 (zwart) gekocht met 260.391 km. Eén van de dames die nog steeds de straat hier in Maastricht siert en inmiddels zo'n 480.000 km heeft gelopen.

Omdat ik per 2002 minder afstanden ging rijden ging het niet zo hard met de km-stand, maar omdat ik in 2004 van Rotterdam naar Maastricht verhuisde en bleef werken in het westen (3 dagen/week) ging het opeens weer hard. De HL-LR-66 stond toen op bijna 4 ton, dus de antenne ging uit naar een extra XM met minder kilometers.
Mijn nieuwe partner (en reden om te verhuizen!) moest haar Honda Civic bij haar ex achterlaten en werd getracteerd op de HL-LR-66.
Via de befaamde Yahoo lijst kwam ik in contract met een jongen in Eindhoven (wiens naam mij even ontschoten is) die van 2 XM's één aan het maken was en wel een 2.1TD12 Break in het groen: JN-SP-74, 298.000 op de teller, maar op het blok een hap minder (weet niet meer precies hoeveel).

Dit was mijn eerste XM die ik tot over de 500.000 km reed, uitmondende in een artikel in AE.

Er kwamen echter in 2007 zoveel problemen met deze dame (o.a. af en toe volledig wegvallende stroomvoorziening tijdens het rijden!) dat het bij een km-stand van 573.000 km gerechtvaardigd leek om te zien naar vervanging.
Dezelfde Yahoo lijst bood een optie. In Goes op bezoek geweest en daar de huidige Break 08-RD-VZ overgenomen van Arne Hulstein, 295.000 km en wederom groen, maar net een andere tint. Wel een stukje luxer dan de vorige: open dak, electronisch bediende airco, leer en hout. In 2004 geïmporteerd uit België en met volledige onderhoudshistorie.

Na 200.000 km ging in voorjaar 2010 de koppakking kapot, waarbij al snel besloten werd tot een blok-swap: vervangend blok met 160.000 km erop ging erin en ze rijdt nog immer. Huidige km stand is 616.000 km.

Re: Marc's 2.1TD's
Nu moet ik alleen nog de deurpanelen wisselen voor de exclusives (houtinlig) die ik van Benzzie mee overgenomen heb en dan heb ik interieurtechnisch alles op orde, wat op mijn wensenlijstje stond. Dan nog even lekker wassen en laten taxeren, zodat ik hem voor het eind van het jaar fiscaal kan inbrengen in de eigen zaak. (>15 jaar is gunstig, nl. 35% van dagwaarde bijtelling; alle kosten aftrekbaar).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Heb je die nog niet verwijderd dan?!?!
:mrgreen:
En een handtekening!!!!
Even meegereden dus en idd. een forse zware rammel.
Bij geopende motorkap zie ik het blok bij starten en stoppen een flinke voor-achterwaartse beweging maken, dus ik denk dat één van de motorsteunen (de achterste?) niet meer helemaal correct functioneert c.q. los ligt.
Bovenop het blok is een van de bouten, waarmee de LHM-leiding op het blok vast zit ook al losgerammeld.
Denk ik goed, of mis ik iets?
:rofl:
ok, sorry, terug on topic...
En een handtekening!!!!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Maar een brakke steun kan natuurlijk. Hoewel die dan wel plotseling erg stuk is gegaan. Anders was het Marc wel eerder opgevallen. Meestal slijten ze en worden trillingen steeds slechter gedempt....
Mark, kan je een beetje makkelijk bij zo'n steun bij de 2.1TD?
Bah, ik heb precies hetzelfde. Bij aan en uitzetten kantelt alles heen en weer, waarbij vooral bij uitzetten heb je het idee dat het blok in zijn geheel nog een rondje na maakt.... Van het weekend er maar weer eens onder kruipen.
Kort samengevat: WW gebeld; 60 minuten wachten; ja hij lekt, nee dat kunnen we niet ter plekke repareren; transport gebeld (nee, hij kan niet gelepeld worden); 60 minuten wachten; transport naar verzamelpunt Logicx en de weg vervolgd in een C4. Not my kind of taste, maar alla: tis een Citroën.
Morgen maar even de garage verwittigen dat er nog een klusje aankomt. En eens gaan loeren in de opslag of er nog een bruikbare leiding op het motorblok uit de Break zit. :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:
Oh ja; het gaat hier om de Berline dame. De Break staat al bij de garage voor groot onderhoud morgen. :mrgreen:
Heb je 2 Xm's, blijkt dat nog niet genoeg.
Sterkte ermee :stilmaar:
Luceo non uro....
Een paar weken geleden stonden er hier bijna 4 die allemaal even niet geschikt waren voor gebruik.
Gelukkig staan er nu nog maar 2 te wachten op wat TLC. :|
Balen Marc, zeker zo onderweg is dat toch het slechtste scenario. De schrik van iedere Citroen-hydrauliek rijder.
Hopelijk kan het makkelijk en snel gefixed worden!
Zo te lezen de leiding van de pomp naar de HD regelaar.
Als die niet goed vast zit met alle klemmen op de originele punten kan je daar op wachten bij die diesels.
Dus als je een nieuwe leiding hebt weten te vinden is dat een punt om goed op te letten.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Nadenkend zal de oorzaak voor het lek mogelijk erin hebben gelegen dat het blok flink heeft geschokt met de kapotte motorsteun. Aan beide kanten zit de leiding namelijk vast op iets wat niet meeschudt: HD pomp en HD regelaar.
Break is donderdag weer teruggekomen na groot onderhoud + nieuwe gloeibougies. Starten was moeizaam de laatste tijd, vooral na langer stilstaan en koude nacht. Nu weer als een zonnetje.
Er staan gelukkig dus weer 2 werkende dames voor de deur. Altijd een goed gevoel.
Vooral als die leiding niet correct in zijn steunen vastzit ontstaan er spanningen en is het verder echt alleen een kwestie van tijd.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.