La Noir Verni werd XM V6 24V

Permalink

Nee, Mark had dit bij zijn 1e XM wel zo aangesloten.

Ik sluit het zodanig aan, dat de oorspronkelijke werking behouden blijft :wink: .
Alleen wordt het veercomputersignaal nu puur het regelsignaal en de elektroklep wordt met 12v accu spanning gevoed.

Dus de automatische stand regelt nog steeds tussen soepel en stug, de handmatige sportstand is continu stug :wink: .
Permalink

Zo weer terug uit la Belgique. Ga nu eens test rijden...
Permalink

Ja nu veert ze weer soepel. Beetje te na mijn smaak. Maar nu speelt waarschijnlijk het comfortbollen verhaal weer...

Heb foto's gemaakt. Het relais zoemde net :? Even mee gewiebeld en toen was het weg. de accu was overigens niet leeg.
Dt zoemen lijkt me niet goed. Ga nog eens de nrs controleren.
Permalink

Hoor je nou ook een duidelijk vrij harde klik als je een deur opent? De klik komt net na de deurklik geluiden.

Dat de XM nu weer te soepel veert komt inderdaad door de comfortbollen :lol: . Maar dit is een teken dat de elektroklep aangestuurd wordt. Voelde je ook de overgangen naar stug in de automatische stand?
Of bleef het continu zacht/soepel, dan zou de relais continu aangestuurd worden en moet je de aansluiting nog eens bekijken :wink: .
Permalink

Ja de klik hoor je goed, ook na 30 seconden weer. Dus dat kopt wel. Vering wordt ookstugger als je vol gas een lange bocht neemt en daarna drempel. Dus dat werkt ook goed.

Maar mag dat relais zoemen??

Enfin. nu de wielkap eruit voor de luchtaanvoer buis. Wat een onbeschrijvelijke hoop dirt komt er uit bij de kriksteunpunten...

Goed droog maken en behandelen, maar er zit geen roest van betekenis gelukkig...

And on, moet om 3 uur kids ophalen, weer veel te weinig tijd....

Oh ja, hoe zit die snorkel vast? Geschoven, bajonet?? Of moet gewoon de ijzerzaag erin... :?:
Permalink

Het klinkt goed zoals je de vering beschrijft, de relais zal wel iets zoemen als die bekrachtigd is. Ik zou me er niet druk om maken, het is ook een nieuwe relais :wink: .

De snorkel zit op 1 punt vast aan de bovenzijde met een schoref of zo en verder zit die in de korte recht luchtbuis geschoven.

De korte rechte buis kun je in het luchtfilterhuis laten zitten.

Echt heel makkelijk laat die snorkel zich niet weghalen, met veel geduld en doorzettingsvermogen krijg je hem uiteindelijk los.

Vergeet niet het zwarte plaatje (gepopnageld) onderin in de bumper weg te halen die de roosters afdekken.
Permalink

Heeft dat zoemen met de nieuwigheid van het relais te maken? Het is ook niet konstant zo, alleen als de deur open is geweest dus.

Snorkel is gelukt! Een bout bovenkant los en een parker onderzijde. Er ging in eerste instantie te veel pijp mee maar ik heb het korte stukje weer op het luchtfilterhuis gezet. Het afdekplaatje zat bij mij geschroefd. (1990?)
Ik wilde niet heel de voorbumper verwijderen dus heb eerst kruipolie laten inwerken en van de binnenzijde de parkers toen los gedraaid...zover als dat ging. Gingen dus niet helemaal los daarom het laatste deel MLG gedaan.. :oops: (Benny MLG = Met Lomp Geweld) :lol:

Nu nog een intercooler er op zetten, er is nu ruimte zat. :lol:

Verder alles schoon gemaakt, ontroest, ingevet, etc. De blauwe voetremkabel maakt geluid bij het inveren. Deze schuurt door de verschillende oogjes onder de carrosserie. Heb dikke lederen reepjes er om een gewikkeld en ingeklemt. Hopelijk is dat piepje weg nu.

Vanavond foto's, klauwtjes zijn een beetje te vies maintenant...

En dadelijk even rijden. En nog een zwevende zekering kopen anders slaapt Wim slecht, de schat :wink:

Lekker beziggggg !!!
Permalink

Mooi man, ben benieuwd naar je bevindingen.
Permalink

Goed bezig Mike 8) .

Zodra de veercomputer een signaal geeft dan wordt het relais bekrachtigd en zal dan zoemen. Ik heb een Cartier relais en die hoor ik niet, maar het zoemen kan alleen maar een goed teken zijn dat hij werkt :wink: .

De snorkel heb ik ook met MLG verwijdert :lol: , eerder uit frustratie dat iemand zoiets kan bedenken.....

Dat jouw plastic plaat is bevestigd met schroeven ipv popnagels kan best, dat willen ze weleens veranderen in de fabriek :wink: . Ook mooi dat je geen roest/rot in de wielkasten hebt :wink: .
Permalink

Veul werk, die foto's aanpassen en tekt erin zetten.

Maar wel leuk voor ieders beeldvorming. Nah, ieders...waarschijnlijk kennen jullie deze plaatjes allemaal wel, voor mij waren ze nieuw. Maar gewoon leuk om als je nog eens iets wil "opzoeken" er bij te nemen.

Zoals gezegd, achter de cover bij het kriksteunpunt zit een ruimte waar een enorme hoop vuil kan ophopen. Dit had echt anders gemaakt kunnen zijn, maar ja, het is natuurlijk nooit de bedoeling van PSA geweest dat mijn XM het al 20 jaar vol houdt :lol: :lol:
Gelukkig is er niets aangetast alleen wat vlieg roest. Heb het helemaal schoon gemaakt. Met de verfdroger droog gemaakt en met lucht de laatste stukjes rotzooi weg geblazen. Toen in de zinkspray gezet en daarna gegrond en gelakt.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-P3P4N8T3.jpg

Vervolgens naar voren gewerkt. Veel schoongemaakt en ontroest. Afgezien van het dwarsbalkje waar de luchtaanvoer buis achterlangs gaat valt de roest me heel erg mee. Als je zo een CX aantreft zeg je dat ze hard is en origineel ongelast :wink:
Welk onderdeel is dit bij de pijl? Er gaan een hoop HD leidingen in. Heb m sowieso weer blinkend gepoetst.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Z37YFCBJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DG3BDLPG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3PLNDU8V.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CX7TVPHC.jpg

En daar ligt dan de syphon...

Nu een doorkijkje naar boven: Je ziet het begin van het luchtfilterhuis. Later heb ik nog 't korte stukje pijp dat nog aan de syphon vast zat teruggeplaatst anders is ze wel heel erg kort. Je ziet nl zo het filter zitten..

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EH8VBUAQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-M8VMFWEJ.jpg

Vervolgens nog de handremkabel vastgezet. Die zit in de blauwe mantel en gaat door beugels die aan de carrosserie vastzitten. Wanneer ze inveert schuren deze tegen die ogen/beugels aan en dat geeft een irritant geluid. (Piepend snerpend) Met stukjes rundleder van 3mm dik de mantel vast gezet in deze beugels (Niet op de foto te zien, daarna gedaan)

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BXNZ8EKY.jpg

En morgen ga ik de achterzijde aanpakken + rechtsvoor wielkast. De reserve band is op spanning maar daar is alles mee gezegd Alle roest rond de bak en de beugels ga ik verwijderen en ook probeer ik de onderzijde verder schoon te maken. Oh ja, let maar niet op de grote ratten die hier bij ons rondlopen.... :lol:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NWZKG4WF.jpg

Morgen kan ik best wel wat doen. Mijn moeder heeft een zware operatie en ik meende dat ik heel de dag bij Pa in het ziekenhuis zou moeten blijven en had dus vrij genomen. Alleen gaat pa zijn tuin pad schoonspuiten en verwachten we pas tegen 4 uur bericht.
In iedergeval leidt dit klussen een beetje af en zet de gedachte op nul.

Zo weer een hele update! Nu de rest van jullie histoires eens bijlezen!

Ik mot trouwens ook een hydraulische krik hebben... kan de XM nog hoger. Heb zaterdag kriksteunen gekocht die 59cm hoog kunnen maar kwam nu niet verder als standje -1
Permalink

Hey Mike, geweldig verhaal 8) met illiustraties :wink: .

Mijn XM had ook heel veel prut bij het krikpunt, ik had ook zo`n hoopje aarde liggen na het schoonmaken.

Het 1e onderdeel dat je glimmend hebt gepoetst is het ABS blok, hierin zitten allemaal regelkleppen in die ieder wiel gefaseerd moeten afremmen wanneer het wiel dreigt te slippen :arrow: snelheid wiel nadert tot nul. Daarna wordt de remdruk gelost zodat het wiel weer snelheid krijgt, maar de snelheid van het wiel is alweer wat afgeremd. Dan wordt er weer maximaal remdruk op het wiel gezet om het riedeltje te vervolgen totdat de snelheid van het wiel en het voertuig gelijk zijn.

Het weghalen van de snorkel en het plaatje is goed gelukt :D , merk je al wat verbetering/verschil met je gaspedaalrespons?

Succes morgen met de rv en reservewielbak, maar ook veel sterkte met je moeder en uiteraard ook je vader :!: .

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Sterkte met je ma :wink: (altijd Kl*te dat soort dingen)

Kijk ook eens kritisch naar de dwarsdemper, ik zie nogal wat roest/blaren, bij mijn weten heeft Lucas er nog een in de aanbieding, nieuw zijn ze schuw duur en die van jouw lijkt al aardig ver heen :roll:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Permalink

Goed punt Mark :wink: , Lucas heeft nog een originele dwarsdemper van een ZPJ V6 12v...als hij die nog heeft :arrow: PB sturen.
Permalink

Heel interessant met die foto's er bij, prima. 8)

Zhs shit, ik hou mijn mond wel even, sterkte Mike.
Permalink

Thanks guys!

Ja die uitlaat is niet geweldig... Op de achterste eind-pot staat PSA 11 - 1994 ( :roll: ) Het is dus blijkbaar wel een orignele maar misschien al 15 jaar oud??? Lijkt me haast onmogelijk...

Dus Lucas heeft nog een dwars-demper...hmmm..zou ik zelf misschien wel kunnen. Heb ooit mijn DAF 66 Marathon nog eens voorzien van een nieuwe uittlaat, met veel Holst meen ik nog. :lol:

Moet eigenlijk ook nog een einddemper op.

Oh ja rijden...als de bliksem zeg. Er komt zelfs een V6 roffel naar boven bij kick-down! 8) Hij reageert inderdaad sneller en "hangt"meer aan het gas. Is minder gezapig. Nu niet door plassen meer rijden...
Vering is soft...die comfort bollen is het toch niet denk ik nu weer :roll:
Permalink

Graag gedaan Mike :wink: ,

De originele PSA uitlaten van de XM gaan erg lang mee, keerzijde van de medaille is de prijs :roll: .
Maar imitatie uitlaten zijn van schroot gemaakt en zijn veel te klein qua diameter en de pasvorm is ver te zoeken...Ook de dempers rotten inwendig waardoor je als een aso met je XM rijdt :roll: .

Als Lucas die nog heeft zou ik de slag slaan, nieuw zijn ze best duur. Geldt ook voor de einddempers, maar origineel prefereer ik.
De ZPJ4 uitlaten zijn trouwens nog veel duurder :!: .

Mooi om te lezen dat de ZPJ V6 zijn ware aard blootgeeft :lol: .
Het rijden door plassen zal echt meevallen :wink: , ik heb er nog steeds geen last van gehad.

Nu de hydractive vering werkt zoals het hoort, merk je gelijk wat er wel/niet klopt. Dus ondanks de platte banden is het toch te zacht geveerd/gedempt.

Dus nu weer terug naar (gebruikte?) originele bollen :wink: .
Permalink

Ik zal Lucas eens PBen, met name die grotere diameter vind ik wel belangrijk! Zeker nu ze voor goed in ademt moet ze achter ook goed uit ademen :wink:

Mike, ik vind je reservewielhouder nog best wel meevallen. Het is gewoon een van de mindere punten van de XM.

JP, boven op het ABS-blok zie je op de foto rechts een bout. Links zit er ook een. Volgens de Haynes moet je die openen om door te spoelen, net als de remmen. Schijnt ook vuil in op te hopen, net als de remmen.
Permalink

Thnx Wim, dat er oude LHM erin blijft hangen geloof ik meteen, dit geldt ook de de hoogteregelaars en de hydractiveregelaars :wink: .

Door Mike z'n foto's én het goede weer krijg ik weer zin om onder de dame te kruipen. 8)
Permalink

Ik anders wel, vrijdag mijn XM ophalen 8)
Permalink

Dan zal ik nog wat posten, krijg je helemaal zin!!! :lol:

Vandaag was een spannende dag imv operatie moeder's. Ze zijn van half 8 tot 15.00 uur bezig geweest en zeer tevreden over resultaat. Toch blijvende komende dagen spannend. En daarom een beetje lopen lummelen vandaag. Beetje van die K klusjes die misschien nergens op slaan maar wel je gedachte verzetten Ben maar eens begonnen met ontroesten van de onderkant achter. Staalborstel erover en goed kaal maken. daarna ontroester er over. Kan ik volgende week gaan gronden met zink en daarna matzwart spuiten. Met name de vliegroest op de draagarmen vind ik lelijk. Ook de reserve wielbak en de velg van de reserve band gespoten in lak zwart. Moet straks een mooi gezicht worden als je deze zwarte dame onder haar rok bekijkt.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WSZOEEJS.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BBYXOMSG.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ACG3X3QW.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZGI3KIF3.jpg

Die uitlaat laat ik denk ik in zijn geheel vernieuwen. Voor lekt het nu ook weer ergens. Kan wel een stukje vernieuwen maar hij is eigenlijk in zijn geheel aan de beurt de komende tijd.

Morgen geen tijd meer. Donderdag begint de Coppa d'Europa rally in Vaals en ben ik tot zondagavond laat de wegen in de Eifel, het Saarland, Vogezen, Franse en Belgische Ardennen en Brussel onveilig aan het maken :lol:
Permalink

Mooie foto`s en goed bezig geweest :wink: . Persoonlijk vind ik het ook veel mooier zonder dat vliegroest en oogt je dame ook vele jaren jonger :lol: .

Sterkte met je moeder :wink: .

Goed te lezen dat de artsenij tevreden is. Da's een goed teken.
Het ziet er goed uit op de foto's. Ga zo door! 8)

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

wimb zegt:

Goed te lezen dat de artsenij tevreden is. Da's een goed teken.
Het ziet er goed uit op de foto's. Ga zo door! 8)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Permalink

Mike, voordat ik het vergeet te zeggen; in het deksel van het luchtfilterhuis zit ook nog een aanzuigpijpje.

Je kunt dit pijpje eruit schuiven nadat je een schroef aan de buitenzijde losschroeft. Daarna doe je een bout met een moer oid in het gat van het schroefje, zo kan er geen valse lucht aangezogen worden :wink: .

Ook dit zal iets helpen om meer lucht aan te zuigen door de motor :wink: .
Permalink

Ik lees het nu pas JP! Ik was dus nog niet uitgeJP-ed :lol:

Dame heeft nu 5 dagen niet gereden, mooi moment om volledig koud de olie te peilen. Er zit teveel in, ook niet goed lijkt me. OF kan het niet onmiddellijk kwaad. Meende te weten dat teveel olie de kan op verbruik hiervan doet toenemen.

Verder is de olie van de automatische bak nu een keer bij van der Laan gewisseld. Ook even gecontroleerd; pikzwart. :shock: ...Althans dat dacht ik.... :

Met een doekje eens afgeveegd en dat wordt rood. Peilstok eens mee naar binnen genomen en de gele kop schoongemaakt. BLijkt dus dat het peil gedeelte van zwart kunstof is!!! ALtijd gedacht dat ie metaalkleurig moest zijn net zoals de motorolie. Nu is de aut-olie helemaal niet verkeerd dus!