precies, het schroefje/parker zit aan de buis welke naar de motor gaat. Schroef los en schuif het pijpje naar je toe :wink: , verder zie de reactie bij Mike.
Het klinkt niet alleen makkelijk, het is makkelijk. :D
Hier een foto van het luchtfilterdeksel met het 'pijpje' er naast. Je ziet ook het gaatje waar het parkertje doorheen steekt, naast de doorvoer:
JP, schud me even wakker :cry: :cry: Ik heb het verhaal wel gevolgd, maar wat bereik je nou precies met al die ingrepen over buisjes en parkers enz. enz. :wink:
@Jeroen, het is maar voor een deel dat het scheelt. Het belangrijkste zit hem in de enorme bocht onderaan het luchtfilterhuis icm met het zwarte plaatje onderin de voorumper. Zodoende kan direct koude rijwind het luchtfilterhuis in en daar zit het grootste voordeel in, om het feestje compleet te maken ook die binnenpijp eruit halen. Vergeet niet het gat van de parker/schroef dicht te maken.
@Benny, het doel ervan is om een betere cilindervulling te krijgen door het aanvoeren van koude rijwind.
Nu zuigt de motor verwarmde radiatorlucht in de linksvoor wielkast. Vanuit motortechnisch optiek is dit zwaar belabberd :cry: .
Citroën zal dit toegepast hebben om het aanzuiggeluid tot het minimum te beperken, maar wij zijn niet van die preuts, kleinzerig ingestelde XM zwevers :lol: :lol: :lol:
Koude lucht heeft een hogere dichtheid dan warme lucht. Warme lucht zet immers uit en in hetzelfde volume bevat warme lucht minder massa [kg] (zuurstofaandeel is hierin uiteraard van belang).
Hierdoor zal het koppel iets toenemen en het verbruik ietsjes afnemen, de koelwater en olietemperatuur zullen ook iets lager uitvallen en dit komt ten goede van de levensduur van de motor.
Het gaspedaalrespons zal ook directer worden, dus "het hangt meer aan het gas".
Ik heb al een stuk over geschreven en aan Arjan Bosman gestuurd, hij zal dit in een volgende AE (Ambiance Extrême :arrow: XMclub blad) plaatsen :wink: .
Vandaag voor het eerst met de dame gereden na de modificaties (zwarte plaatje nog niet verwijderd). Eerst voorzichtig want ik ging naar de uitlijner.
En wat blijkt: ik heb toch timmermans ogen. De wielsporing is zowel links- als rechtsvoor binnen de fabrieksspecs. Ik heb de lengte van de draad van de stuurkogels zoveel mogelijk van de oude overgenomen met een meetlint. :shock:
Hier een foto van de dame op de meetbrug:
Terug vlot gereden, en inderdaad volgt de motor veel beter het gaspedaal. Veel directer.
JP, je hebt hiermee een MODpunt verdiend. 8)
En met goede stuurkogels stuurt ze ook veel scherper. En blijft wel rechtuit rijden.
Het was overigens heel leuk bij Profile. De diverse monteurs daar hebben bewondering voor de XM. Ze vinden het logisch dat ik zuinig ben op zo'n 'klassieke auto'. Ook roemden ze het formidabele comfort en goede weggedrag. :D :D :D En lastig te onderhouden? Nee, ze vinden het een makkelijke auto.
Mooi gedaan, Wim. En: het IS best een makkelijke auto (een TCT iig) áls je de moeite neemt om je goed in te lezen en zelf handig bent. Dan krijg je enorm veel comfort voor weinig geld (naar verhouding dan)
Weer een puntje betere dame! Op naar het volgende.
Net getankt...84 liter en 517km, da's 1 op 6,1 :shock:
Maar ik moet daarbij wel aantekenen dat ik de laatstse tijd hard rijd. Zeg maar "vaak aan het ga hang" 8) Economisch is ze in igg absoluut niet voor mij, met mijn korte ritjes.
Nee, scheuren is niet leuk met de dame. Gewoon, rustig en statig rondtuffen en verder lekker vlot met het verkeer meekomen. En op de snelweg achter de petjesauto's hangen. Maar dan niet op de versnelling leunend maar ontspannen. Zeg maar de 'pijp en de krant houding'. :lol: :lol: :lol:
JP heeft gelijk. Om zeker te zijn dat ze de mijne zou worden heb ik 20% overboden. De verkopende partij vond €50,- goed. Maar ik vind dat als ik €60,- zeg, de deal ook voor dat bedrag beklonken moet worden.
Eigenlijk heb ik een tientje teveel betaald. :lol:
Hier een foto van het luchtfilterdeksel met het 'pijpje' er naast. Je ziet ook het gaatje waar het parkertje doorheen steekt, naast de doorvoer:
Nu gaat de Turbo CT zeker helemaal als de brandweer :lol:
Nu zuigt de motor verwarmde radiatorlucht in de linksvoor wielkast. Vanuit motortechnisch optiek is dit zwaar belabberd :cry: .
Citroën zal dit toegepast hebben om het aanzuiggeluid tot het minimum te beperken, maar wij zijn niet van die preuts, kleinzerig ingestelde XM zwevers :lol: :lol: :lol:
Koude lucht heeft een hogere dichtheid dan warme lucht. Warme lucht zet immers uit en in hetzelfde volume bevat warme lucht minder massa [kg] (zuurstofaandeel is hierin uiteraard van belang).
Hierdoor zal het koppel iets toenemen en het verbruik ietsjes afnemen, de koelwater en olietemperatuur zullen ook iets lager uitvallen en dit komt ten goede van de levensduur van de motor.
Het gaspedaalrespons zal ook directer worden, dus "het hangt meer aan het gas".
Ik heb al een stuk over geschreven en aan Arjan Bosman gestuurd, hij zal dit in een volgende AE (Ambiance Extrême :arrow: XMclub blad) plaatsen :wink: .
En wat blijkt: ik heb toch timmermans ogen. De wielsporing is zowel links- als rechtsvoor binnen de fabrieksspecs. Ik heb de lengte van de draad van de stuurkogels zoveel mogelijk van de oude overgenomen met een meetlint. :shock:
Hier een foto van de dame op de meetbrug:
Terug vlot gereden, en inderdaad volgt de motor veel beter het gaspedaal. Veel directer.
JP, je hebt hiermee een MODpunt verdiend. 8)
En met goede stuurkogels stuurt ze ook veel scherper. En blijft wel rechtuit rijden.
Het was overigens heel leuk bij Profile. De diverse monteurs daar hebben bewondering voor de XM. Ze vinden het logisch dat ik zuinig ben op zo'n 'klassieke auto'. Ook roemden ze het formidabele comfort en goede weggedrag. :D :D :D En lastig te onderhouden? Nee, ze vinden het een makkelijke auto.
Weer een puntje betere dame! Op naar het volgende.
Net getankt...84 liter en 517km, da's 1 op 6,1 :shock:
Maar ik moet daarbij wel aantekenen dat ik de laatstse tijd hard rijd. Zeg maar "vaak aan het ga hang" 8) Economisch is ze in igg absoluut niet voor mij, met mijn korte ritjes.
Wim die gaat voor leeheer, Wim die gaat voor leeheer...
Eerst maar 'ns dat interieur en dan leren broeken. :mrgreen:
Nieuw grilletje en nieuwe kentplaat met opgelegde cijfers/letters!
Soixante wordt zo nog 'ns Soixante-mille. :lol:
Eigenlijk heb ik een tientje teveel betaald. :lol: