La Noir Verni werd XM V6 24V

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

aaaaaah die pijp, een buisje noemt die dat...... Maar het vewrwijderen van die pijp zal inderdaad ook nog wel helpen om de weerstand te verminderen. In het weekend maar eens kijken.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Permalink

zeker weten dat het gaat helpen :mrgreen:
Permalink

Ahh, dat bedoel je! Inderdaad Mark, da's geen buisje meer maar een pijp, een inlaat pijp. Ik zag aan de buitenzijde verdr geen pijpje meer zitten....

Deze foto ter verduidelijking:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4G6TTWY4.jpg

Nu valt me ook de slede op waar de inlaatbuis in het deksel is geschoven. En dat wordt door slechts een parkertje op zijn plaats gehouden en dat gaatje moet je weer dichten. En hierna nog een K&N filter erin en dan is het helemaal feest 8)

Vraagje, wat doet die dop dan naast de slang uitgang? Wat is de functie daarvan? IOs dat een soort van inlaat ventiel, of overdruk ventiel??

Wat doet die slang bij jou? Ik heb 2 doppies.
Permalink

Het zijn universele XM en 605 luchtfilterhuizen, bij de 605 wordt op de plek van de afgedopte plek vacuüm gebruikt voor de vacuümrembekrachtiger.
De slang op de foto van Mike komt uit bij de stationair regelklep :wink: .

Een turbo CT zal wel via zijn oneindige slangenboel vacuüm kunnen betrekken ipv het luchtfilterhuis :wink:
Permalink

Citrophile zegt:

De slang op de foto van Mike komt uit bij de stationair regelklep :wink:

Voila Wim, mijn secundant heeft je geantwoord!
Zoals gemeld aan de bar; we hebben een dakspoiler met 3e remlicht. Hij is alleen Champagne /Goud kleurig. Maar da's niet erg, moet toch gespoten worden. Mot m wel effe in La Belgique ophale dus volgende week even naar "dun Anvers" blazen.

Wat zou het kosten om de multiriem te vervangen bij mijn 12V dame?

Ik heb eigenlijk nog een heel lijstje, maar ik weet eigenlijk niet wie ik het uit wil laten voeren. De 18e gaat ze mee naar Parijs. (Leuk, foto's maken op de Champs Elysees) en ik wil dan nog een bak olie wissel en ook de motorolie wissel gedaan hebben(0W40). Plus normale bollen, eerst voor. En die multiriem had droogte scheurtjes, zit me ook niet lekker met zo'n rit voor de boeg.

Over de bakolie wissel; kan dat bv 2x na elkaar gedaan worden of moet er een X-aantal km's gereden worden voor de volgende wissel??
Permalink

Zo Mike, je hebt nog genoeg te doen met je XM. Leuke hobby is het hé 8) .

Een multiriem vervangen is nog best een klus, de motorsteun moet los en het beste is om de span en looprol mee te vervangen. Lucas unger is er zelf een paar uur bezig geweest toen hij dat zelf deed bij zijn XM V6 12v.
Maar het moet toch een keer weer gedaan worden, bij mijn XM moet ik het ook nog doen.

De bakolie wissel kun je best achter elkaar doen, de verse olie is al goed door de bak en koppelomvormer geweest.

Permalink

JP vroeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeem

http://www.cocoonservices.nl/belinda/images/grasmaaitrike.jpg

Bakolie kun je na 100 km ofzo goed doen, dan is die zekers te weten volledig door je bak geweest.

En die multiriem als je niet weet wanneer die voor het laatst gewisseld is dan zou ik dat rap laten doen, je blok kan er niet door kapot lopen maar als die knalt sta je wel in één keer zonder waterpomp, dynamo en airco....
En dan kan je je laten afslepen, is een klus van ruim 3 tot 4 uur.

Permalink

Heb om een audiëntie bij van der Laan gevraagd :!: Er moeten stiekum toch een hoop zaken aangepakt worden. Hier mijn lijstje voor vdL:

Ik wil weer een aantal dingen aan mijn XM laten uitvoeren. Kun jij me een richtprijs geven voor onderstaande zaken:

1. LHM vernieuwen, spoelen, hoogte regelaars schoonmaken. Bollen allemaal op juiste druk zetten.
2. Voor nieuwe normale bollen monteren, comfort er af.
3. Multiriem vervangen. Huidige heeft droogte scheurtjes.
4. Automatische bak olie wissel. (Kan dat ook 2x achter elkaar?)
5. Nieuwe bougies. Rotor + huis controleren of die niet aan vervanging toe zijn.
6. Nog eens die RV voorpoot goed bekijken. Er zit ook een rammel in het onderstel. Ze heeft nu 18”wielen
Maar de rammel zat er al eerder. Moeten we misschien even samen proefrijden. Reactiestangen zijn net nieuw.
7. Motor olie 0W40 er in doen. Er zit nu zelfs te veel olie in.
8. Er ligt een leiding tegen de oliekoeler radiator aan en die is geraffeld daardoor. Moet vernieuwd worden.

Hopelijk kan het voor de 18e april want dan gaat ze mee naar Parijs!
Permalink

Dat zijn zeker nog een aantal belangrijke klussen.

Steld je mij die vraag over de kosten, daar durf ik geen antwoord op te geven.

Eenmaal als deze punten zijn aangepakt, kun je zeker met een gerust hart naar Parijs :wink: .

Da's best een indrukwekkende lijst. Ben benieuwd of ze dat gaat lukken voor de 18de.
Permalink

:( Vrees ook het ergste, maar zullen zien hoever we komen. Nu de eieren allemaal gevonden zijn permiteer ik me even XM tijd toe!

Op jouw aanraden Wim, toch even een 15A zekering tussen de constante voeding en de hydractive klep gemaakt. En ook even de aanvoerbuis in het deksel demonteren. Dan nog wat engine polishing en dan komt la famille en is de dag weer over :cry:

Mooi Mike. Als er nu onverhoopt een kortsluiting ontstaat, piept die zekering eruit. En niet iets ondefinieerbaars ergens. ;-)
Permalink

Dat klopt Wim :wink: , mocht het gebeuren dat het hydractive systeem in de sportstand schiet kun je eerst de zekering checken alvorens de vercomputer uit te lezen :wink: .

Ik heb bij toeval mijn trekhaak plusdraad incl zekeringhouder met 25A gebruikt voor mijn hydractive elektroklep aansturing :wink: .
Permalink

Zo gepiept! En nu blijkt maar weer eens dat ik een vroege XM heb :lol:

In het deksel van het luchtfilterhuis zit geen parkertje! Was toen blijkbaar nog niet standaard en zal een modificatie voor latere types zijn.

Effe afwezen spoelen, zwart hë, en dan naar Turnhout. Foto's op de snelweg maken. Het lijkt wel of ze veel meer koppel heeft als vroeger :wink:

Oh ja JP, weet je wat Evert Jan van vdL aanbeveelt??? Castrol Edge 10W60.... want moet niet te dun zijn zegt ie???

NOu jij weer :wink:

Als het maar makkelijk verkrijgbaar is. :lol: :lol: :lol:
Permalink

Mike, heel goed opgemerkt dat je meer koppel beschikbaar hebt. Het lijkt niet alleen zo, maar dat is zo :wink: .

Tuurlijk mag je een 10W60 erin doen, dat is ook een veilige keuze. Maar moet ik nou blijven uitleggen dat een 0W40 niet te dun is :roll: :roll: :roll: :roll: . De kennis over oliën blijft marginaal :shock: , maar dat is ook mede de schuld van de oliemaatschappijen :evil: .

Het is jouw keuze, ik beveel alleen het beste aan voor je XM 8)
Permalink

Citrophile zegt:

Tuurlijk mag je een 10W60 erin doen, dat is ook een veilige keuze. Maar moet ik nou blijven uitleggen dat een 0W40 niet te dun is :roll: :roll: :roll: :roll: . De kennis over oliën blijft marginaal :shock:
Het is jouw keuze, ik beveel alleen het beste aan voor je XM 8)

:lol: :lol: Ok JP, ik vetrouw jouw hier helemaal in hoor maar van die W60 had ik al helemaal nooit gehoord...

vdL heeft een lang antwoord op mijn mail gegegven met prijzen erbij en vlug gezien valt het me enorm mee. IS er kwaliteits verschil tussen Citroën bollen en neppo's, nah ja, neppo's, geen PSA bollen iig? Moet het lijstje nog goed doornemen hoor, dit is effe kort wat ik in de "gauwigheid"zag.

Heerlijk naar Turnhout geblazen...bij 190 zit er wel een trilling in de auto maar die is bij 230 weer weg :lol:

Ahum, garage geintje, maar ik vind harder dan 190 niet prettig. Ligt denk ik toch aan de sloffen, die zijn ook niet meer de nieuwste meer. Maar 160-170 cruisen gaat heerlijk. Is toch boven mijn vakantie nelhied van 140-150.

EN! Snelweg foto's, maar waar plaats ik ze? Mooie plaatjes topic of hier? Het nadeel van iemand anders je camera geven is dat de foto''s natuurlijk niet zo geweldig zijn.

Nou hier maar toch dan ...

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NQRTBY7R.jpg
Als je goed kijkt zie je hieronder het Chevron logo mooi in het sneldraaiende wiel
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LFR7RFFP.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RPRWBF6M.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IIXKUPZG.jpg

Staat ze nu te hoog?? Van mij zou het een stuk lager mogen, met name die wulpse derrière van d'r.

Nog een van het luchtfilterdeksel zonder het schroefje!
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UU38LHDE.jpg

Nog meer nieuws. JP heeft nieuwe bougiekabels en ik neem zijn "oude", welliswaar zwarte, over. Ze zijn pas 25.000km oud en mijnus denk ik 20 jaar en 244.000km. Ze worden as dinsdag PERSOONLIJK door JP hier in Eindhoven afgeleverd. Dan kan ik mooi eens 24V rijden en gaan we wat foto's van de dames maken. Nieuwe kabels zijn altijd een verbetering dus meer een preventieve vervanging. Bij vdL zullen er nieuwe bougies in komen en het rotor huis beoordeeld worden. Nou even tot zover!

Mooie actiefoto's. P'soonlijk denk ik dat ze ook in het mooie plaatjes topic thuishoren. Maar wie ben ik? Het is jouw draadje en jouw foto's. ;-)
Dat gezicht van die kleine vind ik prachtig. :lol:

Permalink

Auto staat perfect op hoogte hoor, kijk maar eens naar de onderste lijn van het chassis.

Mooie plaatjes :wink:

Dat die kont omhoog lijkt te komen is een optisch grapje van de stylisten.

Wat betreft de bollen kan ik je melden dat er ongeveer anderhalf jaar geleden op CiFo een heilige oorlog (ja, de zoveelste in hydrauliekland :roll: ) heeft gewoed over originele en 'imitatie' bollen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat er maximaal 2 fabrikanten zijn. Een is OEM van Citroën en die levert ook onder een of meer andere namen.
Permalink

Mike, de foto`s vind ik niet slecht hoor :wink: . Mooie actiefoto`s 8) en inderdaad leuk van de logo in hart van de wielen tijdens het rijden. Met de Fourier analyse kun je dit verschijnsel verklaren :wink: .

Laatst hoorde ik in Hedel dat er werd verteld door de man van VdLaan dat de originele bollen beter van kwaliteit zijn dan de imitaite. Vooral met vullen zou dat merkbaar zijn dat de originele veel langer meegaan.
Het prijsverschil zit dus wel in de kwaliteit van de bollen.

Mike, het trillen bij 190km/h is niet zo fijn :roll: . Misschien is er toch teveel lood op de velgen geplaatst?

Als ik wielen balanceerde, probeerde ik altijd met zo min mogelijk lood te gebruiken.
Ging het alsnog niet, dan optimaliseren. Hierbij moet de hielen van de band losgedrukt worden en 45 of 90 hoekgraden verdraaien t.o.v. de velg. Het idee hierachter is het zwaarte punt van de band 180 hoekgraden t.o.v. het zwaarte punt van de velg te plaatsen, dan worden de massaconcentraties gecompenseerd en daardoor is er weer weinig balanceerlood nodig.

Vwb de wagenhoogte, dit moet gemeten en afgesteld worden op een rijplatenbrug. De wagenhoogte kan ook voor wat vreemd rijgedrag zorgen, zowel te laag als te hoog.
Bij een te hoge rijhoogte heb je kans op een hogere slijtage van de aandrijfassen, sproorstangen en draagarmrubbers. Bij (flink) optrekken gaan deze onderdelen nog ongunstiger schuin staan.

Om die reden heb ik mijn rijhoogte gezet zoals het door Citroën is aangegeven maar tussen de toleranties (+10 -7mm voorzijde en +7 -10mm achterzijde) in.

Grappig dat de vroege XM`s niet zo`n schroefje/parker hebben, misschien toch met het gedachte dat die pijp/buis eruit gehaald zou worden? :lol:

Mike, als ik bij jou ben kan ik zo de rotor-verdeler los kunnen maken voor de beoordeling ervan :wink: .
Permalink

Prima plaatjes idd. 8)

Maar als JP toch jou kant op komt Mike, kan ie dan toch gelijk ff nieuwe bougies en zijn oude kabels monteren!? Kom op JP dat kan je best.
Permalink

Als Mike ook de juiste bougiesleutel met de momentsleutel heeft, heb ik er geen problemen mee om de bougies te plaatsen 8) .

De bougiekabels wilde ik al voor hem overzetten :wink: .
Permalink

Thanks guys! Maar ik heb geen moment sleutel. V=V methode niet voldoende?? (Benny V=V : Vast is Vast)

Als je nog bij je dealer komt JP dan mag je de bougies wel meenemen, reken ik hier met je af off course en streep ik het van het vdLaan lijstje. Stiekum is dat toch een lijstje van zo'n 900 euri's geworden.. :roll: Ben blij dat ik me eigen boekhouder ben :wink:
Permalink

Officieel moeten bougies met ongeveer 20 tot 25Nm vastgezet worden, vele doen het op de beunmethode vast is vast.

Zelf ben ik daar al te precies voor om het op die manier te doen. De koppen zijn van aluminium en kunnen gaan vervormen bij te hard aandraaien en de bougies zijn onderling niet even vast :wink: .
Permalink

Hierbij het lijstje met things to do bij vdL. Weer een stap in de richting van een perfecte XM!
Graag doen:
LHM vernieuwen. Hoogte regelaars ook schoonmaken. Plm: 75,=
Alleen voor nieuwe CITROEN - bollen: 170,=
Bollen vullen en/of controleren. (Rem en Hydractive bol achter heb je al gedaan, 7 – 2 = 5 bollen) 150,=
Multiriem vervangen, (Er moest ook een motor steun tzt vervangen worden. Is dat de toevallig
De steun die los moet voor de riem wissel? Anders deze steun ook vervangen graag) 60,= Motor steun??? >>> stelpost: 100,=
2x bakolie wissel 85,=
Nieuwe bougies (Ik heb vrijwel nieuwe kabels al over kunnen nemen van medeforumer) 45,=
Olie wissel. Toch graag Mobil 0W40. Weet van de discussies maar wil het hiermee proberen: 100,= ??
Leiding vernieuwen / beoordelen die tegen de oliekoeler radiator schuurt: 80,=

De prijzen zijn een beetje plusminus, was meer voor mezelf om toch enigzins het budget te bewaken. Ze heeft gewoon haar onderhoud nodig en als ik straks naar Parijs blaas wil ik geen trammelant. Daar ben ik een rare in hoor...als ze me laat staan geef ik 'r een schop :roll:

Maar dat weet ze gelukkig zelf ook wel dus ze zal zich wel gedragen zoals het een dame betaamt :wink:
Permalink

Mike, vwb de bougies en de Mobil1 0W40 die zou ik voor jouw mee kunnen nemen. Of heb jij de motorolie al besteld?

Als al jouw punten gedaan zijn heb je grootste onderhoud wel gehad. Tuurlijk kunnen er zich nog altijd kleine dingen zich voordoen :roll: , maar daar gaan we niet vanuit.