La Noir Verni werd XM V6 24V

Permalink

Sarinora zegt:

Ik ging 2de Paasdag schoon en gepoetst naar de Zwarte Markt in Beverwijk. Terugkomend op de parkeerplaats zat mijn Dame onder de vogelpoep (leek wel diarree) wagens links en rechts van mij waren totaal niet bevuild. Zal wel door de kleur komen, denk ik :cry: :cry:

Komt juist omdat 'ie gepoetst is... Vogels zien zichzelf als concurrent en schijten op hun 'eigen' spiegelbeeld...
Permalink

:lol: :lol:

Hoe zie dat nou JP dat ze er al 30.000km in zaten??? Staat er een productie datum op de oude bougies of zoiets?

Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Permalink

Ja Mike, dat vraag ik me eigenlijk ook af. Hij mag dan de technicus op dit Forum zijn :wink: :wink: , maar toch............................................ :wink:
Permalink

Aan de hand van de kleur van de elektrodes kan ik zien dat ze meer dan 30.000km erin hebben gezeten, vooral die bougies met de amberkleurige randjes :roll: . Tja dat is werkplaatservaring :wink: .

Zwarte elektrodes geven aan dat ze niet meer een sterke vonk kunnen geven en dat de benzine-luchtmengsel niet goed wordt ontstoken. Dit zou door veroudering van de bougies kunnen gebeuren.
Ook zal dit gebeuren met een te rijke benzine-lucht verhouding, in verh. meer benzine dan lucht (lambda>1).
Een voordeel tot een bepaalde grens kan zijn, dat er meer inwendige koeling in de verbrandingsruimte plaatsvindt en daardoor meer ruimte ontstaat voor meer vermogen :lol: 8) .

Witte elektrodes geven aan dat er een arme benzine-lucht verhouding wordt gevormd (lambda<1 :arrow: te weinig benzine in verh. tot lucht) de ontsteking is te heet, is ook niet goed, vanwege het pingelen. Dit verschijnsel is het zelfontsteken van de benzine-lucht mengsel en kost vermogen omdat de ontsteking wordt verlaat door de pingeldetectie.

Koffiebruine/grijze elektrodes is de enige juiste kleur voor elektrodes :wink: .

Ben benieuwd hoe jouw motor straks zal lopen met de Mobil1 0W40 8) erin. De motor zal heus wel nog inwendig vervuild zijn, maar dat word door de reinigende eigenschappen van de motorolie opgelost :wink: .

Ook zal het "warm starten" probleem msschien verholpen worden doordat de hydraulische klepplunjers inwendig vervuild zijn en de kleppen niet meer volledig laten openen :arrow: te lage cilindervulling (te weinig lucht en de zwarte bougie elektrodes kan het gevolg zijn).

Grote kans dat jouw motor nog beter zal gaan presteren en dat die nog sneller wordt 8) :lol: .
Dit maakte ik ook mee met mijn vorgie XM ZPJ 12v als met mijn huidige 24v ZPJ4 8) .

Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Permalink

Wauw, dan komen wij met een simpele vraag en dan krijg meten een heel boekwerk als antwoord :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Permalink

Dit is basiskennis :wink: , op de MTS-motorvoertuigentechniek en ook op de HTS-Autotechniek wordt je dit geleerd.
Althans dat was vroeger zo, of dat nu nog zo is :roll: ?
Permalink

:lol: mooi mooi mooi!!! En lucht krijgt ze nu al meer want >>> koelere aanvoer!!!
Permalink

We moeten net zolang doorgaan dat ze niet meer astmatisch is :wink: .

De 0W40 motorolie zal zeker helpen, pas na een aantal km`s zul je gaan merken dat motor makkelijker rond gaat :wink: .
Permalink

volgende oliewissel zal ik er ook aan geloven, erin doe ik nu al :lol:
Permalink

UPDATE:

Gisteren mijn nieuwe hokje ingericht. Lekker leeg nog maar je moet ergens beginnen. Zoonlief van 7 vindt het maar onzin. (Hij vindt de XM stom en de DS mag noooooiiiiit meer weg :wink: )
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-O3PQFTQK.jpg

En vandaag toch nog enkele uurtjes tijd om na de linkerwielkast vorige week de rechter wielkast voor eens "open" te maken.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XZPQ6Q6S.jpg

Niet normaal meer wat een zand erin zit :shock: :shock: Vraagje: De witte leiding die hierdoor loopt is dat de benzine leiding??
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-P8RTZE7M.jpg

Omdat ik het wel mooi vind als alles onder en in de motoruimte schoon is heb ik de verschillende onderdelen waar ik nu bij kon aangepakt.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CDXKCP4Y.jpg

Achter de veerpoot zitten 2 stekkers waarvan er een is doorgeknipt (Stekker 2 in dit geval) Waarschijnlijk is dit de voeler voor de staat van de remblok slijtage. Waar is stekker 1 voor???
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GVWNECLW.jpg

Voor, áchter de voorbumper zit een grote zwarte "bus". Wat is dit? KAn het een benzine aanvoerpomp zijn??
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-M8KW7XHB.jpg

Ik heb de ronde beschermkap en het stukje binnenkap niet terug gezet, woensdag gaat ze naar Abbenes en nu kunnen ze nog beter bij de multi-riem. Wel oppassen natuurlijk dat er geen steen oid in de riem komt.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7FEU7PGV.jpg

Vanavond rook ik een olie lucht bij het stoplicht (We hebben in Eindhoven geen verkeerslichten maar stoplichten :wink: ) Ik heb bij mijn weten verder nergens aangezeten wat dit kan veroorzaken. Wel heb ik haar afgtankt...86 liter...1 op 7,2. zucht. Misschien dat er door de volle tank een ontluchting plaats vind en dat ik dit ruik. Even in de gaten houden en morgen oliepijlen en de straatstenen onderzoeken.

De stuurbekrachtiging reperatie houdt zich perfect. Er is nul LHM lekkage!

Alvast dank voor jullie ondersteuning!

Mooie foto's Mike. Rijdt ze sneller nu dat enorme gewicht aan zand er uit is? ;-)
Het zou zomaar kunnen zijn dat steker 2 inderdaad voor de remblokslijtagedetectie dient. De andere is dan voor je ABS. Is makkelijk te controleren: kabeltjes naar de remschijf volgen.
Permalink

wim heeft gelijk, de 2e stekker is van de ABS.

Het grote zwarte vat is de koolfilter om benzinedampen uit de tank op te vangen totdat het vloeibaar is en wordt dan weer aan het injectiesysteem toegevoerd :wink: .

Ben benieuwd wat de olielucht is.

Dient dat koolfilter eigenlijk wel 'ns vervangen te worden? Volgens mij verzadigt dat kool. Anderzijds is dat filter schreeuwend duur.
Permalink

Normaal gesproken zou je zeggen van wel, maar ik heb nog nooit iemand dat zien vervangen.

Ik wel :lol: Bij de Xant. Maar dat was omdat ik de slangaansluiting had afgebroken. Dat ding was meer dan €100,- :shock: , dus maar een van een sloper ingezet.
Permalink

:lol: , wat is dat overdreven duur zeg :(
Permalink

Die witte slang is dus de benzine aanvoerslang? Wat ligt dat ding link dan. Altijd gedacht dat zoiets in een koker zou liggen, goed beschermd.... :?
Permalink

misschien is dat om de benzinedampen te vervoeren naar het filter toe, maar ik ben het met je eens dat het beter beschermd mag worden.
Permalink

Ze loopt naar de tank achter, maar er loopt daar vlakbij de tank nog een leiding, vermoedelijk naar het brandstoffilter. Kan het niet goed zien.
Dus dit zou een pure ontluchting-retourslang kunnen zijn??
Permalink

Was die leiding niet voor de ruiten sproeiert achter?

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Nee, voor de achterste ruitensproeier loopt via de andere kant.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Permalink

La Noir Verni zegt:

Ze loopt naar de tank achter, maar er loopt daar vlakbij de tank nog een leiding, vermoedelijk naar het brandstoffilter. Kan het niet goed zien.
Dus dit zou een pure ontluchting-retourslang kunnen zijn??

Het zou goed kunnen, er staat weinig druk op de benzinedamp.
Permalink

:lol: Ha ha ha. Juliie weten het ook gewoon niet! Stelletje beunh.... :wink:
Permalink

Zo`n "simpel" doorzichtig slangetje geeft al aan dat er geen hoge drukken op komen te staan :wink: . D.m.v. inlaatvacuüm zal er mbv een relais benzinedampen aangezogen worden in het koolfilter :wink: .

Volgens mij is het nog simpeler:
De overdruk in de benzinetank drukt de damp door het koolstoffilter. En de 'gereinigde' lucht gaat terug naar de ontluchting bij de benzineklep.

Herinneren jullie je nog de lucht van benzine op een warme dag op parkeerplaatsen? Denk dus dat het geen kwaad kan als dat retourslangetje gaat lekken.
Permalink

Dank je JP voor het schemaatje. Het heeft dus met ontluchting te maken en het is niet de hoofdbenzine leiding. Leek me al niet een veilig idee bij een aanrijding rechtsvoor bv.... scheurt je benzine slang en de bqq kan beginnen :?
Permalink

De hoofd benzineleiding is van metaal en loopt onder de auto bij al die andere leidingen aan de passagierszijde en komt ongeveer bij de motorsteun en computerbak uit :wink: .

Klopt JP. Tijdens het rijden heerst er onderdruk. Ik ben in de war met stilstand, dan kan door verwarming overdruk ontstaan.
Permalink

Zo, dame staat in Abbenes! Heel lijstje doorgenomen. EJ vroeg me waarom ik alleen voor de comfortbollen eraf wilde en nieuwe Troen bollen erop. Uhhhhh...
Hij opteerde kosten technisch gezien voor goede gebruikte bollen. Heb dat maar gedaan en dan rondom!

Verder vertelt van de olie lucht die ik de laatste dagen af en toe ruik maar nergens een lek of idd kan vinden. EJ verdenkt de oliedruk sensor achter op het blok. Als deze kaduuk is kun je af en toe olie ruiken. Wordt dus ook vernieuwd.
Nog even proef gereden met EJ, om de konstante welliswaar lichte bonk in de voortrein te laten horen. Het is iets wat bijna alle XM's hebben, die van JP ook maar ik kan me niet voorstellen dat als je 20 jaar geleden een proefrit maakte met de nieuwe XM dit geluidje er ook was. Hele volkstammen valt het overigens niet op maar ik vind het zo jammer....

Verder wilde ik de hoogte regelaars laten schoonmaken. EJ stelde echter voor om eerst eens de LHM te spoelen en de filters schoon te maken. En vroeg me of er problemen waren met de hoogte verstelling. Die zijn er eigenlijk niet dus waarom ze demonteren en schoon maken? Beetje budget bewaking mag wel natuurlijk. Wel komt er nog 2x een automaat bak olie-wissel! De voorpoot rv wordt nog eens kritische bekeken en gemeten.
Ook de rijhoogte wordt gecontroleerd. Het leek me mooi ivm de 18inch wielen om de rij hoogte te verlagen. Daar zit een maartje aan; als je te hoog of te laag afstelt geeft dit druk op de aandrijf assen. Het beste is als deze aandrijf-as paralel naar het wiel gaat (eigenlijk perfect horizontaal dus) Stel je lagere rijhoogte in dan wijzen de assen dus meer omhoog.
Zo dus: /| ipv --| Te hoog geeft: \|
Wat het effect precies op de aandrijfassen is kon EJ niet aangeven, maw hij kon niet aangeven of de assen er na 10 - of 40.000km de geest door gaan kunnen geven, omdat daar geen voorbeelden van zijn.

Nah, weer heel lees verhaal, morgen weer meer!!!