Slechter starten bij warme motor

TCT type 1 uit 1994

Beste lezer,

Mijn TCT Y3 uit 1994 begint de laatste tijd wat problemen te geven met het starten.
Het begon als de motor warm was dat starten heel af en toe een probleem was, bv na het tanken, dan sprong de motor pas na 2 a 3 maal aan. Van heel af en toe is het nu veranderd in regelmatig en afgelopen week heb ik het zelfs gehad toen de motor koud was.
Omdat ik van mening ben dat ook de temperatuur de laatste tijd erg hoog (te hoog) oploopt (zie bijlage) verdenk ik de CTS.
Lopen doet de wagen overigens verder helemaal prima.
Vraag is natuurlijk, heeft iemand van jullie dit probleem wel eens gehad in het verleden en zo ja wat was de oplossing.

Alvast bedankt,
Remco

Bijlage
Permalink

Heb je de "stappenmotor" al gecontroleerd ? Indien deze half blijft openstaan start hij bij zowel warme als koude motor slecht.

Hij geeft dan te weinig lucht bij koudstarten en teveel lucht bij warm starten. Ook ergens valse lucht zuigen leid tot deze storing.

foto stappenmotor

Wat de warme motor betreft zou je eens kunnen controleren of de ventilatoren wel draaien rond de 90 graden. bij 95 graden of meer op de meter moeten ze zeker draaien.  

Stappenmotor is een goed idee, die zal ik controleren alhoewel ik niet verwacht dat deze het probleem veroorzaakt, ventilatoren draaien beide prima. Wel is het zo dat ik het warmteprobleem 23 jaar geleden ook een keer heb gehad en toen was de radiator het probleem. Het zou me niets verbazen als dat na zo lange tijd weer eens aan vervanging toe is samen met de thermostaat. 

TCT type 1 uit 1994

Permalink

Helaas te vroeg gejuicht, de wagen heeft anderhalve dag goed gestart en toen begonnen de problemen weer.
Wat opvalt is dat zodra ik de wagen op contact zet en de bezinepomp slaat aan de auto altijd start, geen enkel probleem.
Hoor je de pomp niet aanslaan dan start de auto ook logischerwijs niet, de pomp krijgt dan geen stroom en de vraag is natuurlijk waarom.

Momenteel verdenk ik de startonderbreking, op het moment dat ik de wagen van de centrale vergrendeling afhaal met de ab en door wat voor reden dan ook gaat de startonderbreking niet mee krijgt de benzinepomp volgens mij geen signaal of te wel stroom.

Mocht iemand nog andere ideeën hebben dan hoor ik dat graag.

Bij mijn Turbo CT gaf de ECU om mysterieuze reden geen massa aan dat dubbelrelais. Een andere ECU deed precies hetzelfde. Ik heb hem gewoon een eigen massapunt gegeven. Het ding wordt toch gevoed via een geschakelde plus. 

TCT type 1 uit 1994

Permalink

Dank voor de snelle reactie, dit ga ik als eerste proberen. Is sneller uit te testen dan de startonderbreking er tussenuit te halen. Zodra ik meer weet zal ik hier een reactie achterlaten.