Mooi gedaan Wim! Ziet er weer toppie uit.
Huh, die slechte reservewielbak ziet er nog altijd beter uit dan het vormloze omhulsel waar mijn reservewiel in hangt... :)
M'n topic wat afstoffen.
Te beginnen met obligate vakantiefoto's. Pap's oprit-naar-z'n-garage-rotonde:
De draaicirkel van La Soixante is te groot, ik eindig altijd in het gras. En sinds m'n vader een nieuwe Frot Mondeo heeft, kan hij de bocht ook niet meer maken. :twisted:
En deze, gewoon omdat ik 't een mooi sfeerplaatje vind:
En dan nu back to business. La Soixante heeft een probleem (3 eigenlijk) waar ik geen raad mee weet. Eerst wat voorgeschiedenis:
Sinds de turbowissel rookte ze als de motor warm werd. Dat was lekkende olie die uit de pakking van de retourleiding van de turbo naar het carter zweette. Met warme motor geen probleem. Okay, tig keer de bouten aangedraaid en uiteindelijk maar vloeibare pakking op die metalen pakking gesmeerd. Roken werd iets minder.
Tweede probleem is de LHM-lekkage. Is of die u-bochtleiding waar Coen het over heeft, of de HD-leiding naar de linker veerpoot, of beide.
Derde is niet zozeer een probleem, maar wel iets dat aandacht vraagt: licht koelwaterverbruik. Had de Xant ook, ben ik aan gewend.
Ergens halverwege de vakantie heb ik de 3 vloeistoffen gecontroleerd. Ongeveer 200 ml olie bijgevuld, dito koelwater. En de LHM raakte het minimum streepje, was voor vertrek maximum. Ook bijgevuld.
So far, so good. Terug dus via de route Napoleon, wat volgens mij een flinke belasting is van de motor. Net de vloeistoffen gecontroleerd en alles is keurig op peil. Geen druppel kwijtgeraakt! :shock: Roken is ook gestopt. :roll:
Wat is er aan de hand? Wat gaat er mis? Waar moet ik me druk over maken?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja, da's een makkelijk antwoord. Onze dames zijn.... wel ehh, dames. En Troenen. Met bijbehorende nukken. Je gaat me toch niet wijsmaken dat het ook gewoon een keertje goed kan gaan met ze? Als dat zo is, moet ik een ander tijdverdrijf gaan zoeken. Poetsen of zo. :lol:
Ja Wim, stilstand is funest, zoals je weet met mijn Dame. Nu zij veel meer rijdt (is nog steeds een hobby, heb haar niet nodig om van A naar B te komen, als je begrijpt wat ik bedoel, werk dus!) begint ze ook steeds beter te rijden. Zoals je misschien hebt gelezen, rijd ze nu met spoeling in haar systeem en heeft ze nieuwe 5W40 olie gekregen ipv de 10W40 die erin zat. Heb ook geen bijgeluiden meer enz. enz. En zoals Mark zegt, maak je er niet druk over :wink: :wink: (hoor mij dat nu zeggen :roll: :roll: )
Dus vanaf voor de route Napi (Zo werd ie door zun vrienden genoemd :mrgreen: ) heb je geen vloeistof verbruik? Da's mooi! Blijkt wel weer dat je een dame af en toe op haar flikker moet geven, en flink aan het werk moet zetten. Wordt alles lekker warm van en alle lekjes smelten dicht! 8)
Dat het lekker warm wordt voorin heb ik gezien: dat hard plastic om de aanvoerleiding is in de bocht gescheurd (eigen schuld). En door de hitte helemaal naar buiten gekruld.
Vanmiddag maar weer 'ns onderdelen besteld, preventief dit keer:
bougiekabels en de bruine temperatuursensor. 't Is de bruine toch die de Bitron aanstuurt? :roll: Goh, zo stonden we vanmiddag ook met z'n drieën bij de dealer. :lol:
Enniewee, die van de Bitron dus.
Ik heb de ventilator uit het dashboard gehaald én uit elkaar. Dom, want van wat ik zie wordt ik niet vrolijk. :( Het anker is door de koolborstels ruim 2mm (!) ingesleten. En zo ziet het koellichaam met de torren er uit:
En onder:
Qua (electronica)constructie zit het overigens on-Frans degelijk in elkaar, met zowel een thermische beveiliging op het lichaam als in het ankerhuis. En een relais om het vermogen te schakelen.
De torren zijn van Motorola, T 1829-1, darlington TO-3's voor wie het wat zegt. ;-)
Op internet gevonden dat dit een standaard PSA fan is. Dus vrijdag de sloop met een bezoek verblijden en kijken of ik een knappe kan vinden in een Peug. Misschien dat ze daar niet zo zijn ingebouwd dat al het hemelwater op de hele ventilator kan komen.
Daar was ik al bang voor. :roll: Zowel de constructie als de inbouwruimte lenen zich ook niet voor een andere inbouwmethode, bijvoorbeeld horizontaal. Not! :evil:
Is toch ook niet nodig? Die TO3tjes hebben aan de buitenkant niks te lijden van vocht hoor.
Je anker, dat is een ander verhaal. 2mm. Is wel erg veel. Dat knap je ook niet meer op met afdraaien, want dan worden je borstels te breed vrees ik.
Oh nee, die behuizing kan wel tegen een stootje (Milspec enzo :wink: ), maar de rest niet. Die propnagels gaan oxyderen bijvoorbeeld. En daardoor krijg je slechte geleiding....
Inderdaad vind ik het inslijten wel zorgelijk: zo'n ventilator draait eigenlijk altijd. Bij mij in ieder geval wel. :roll:
Ik heb het ding eigenlijk alleen aan in de winter, bij beslagen ruiten. Anders niet.
Sinds ik een 13e ruit heb met bijpassende hoedenplank, is de natuurlijke ventilatie echt perfect. Misschien wel iets té :wink:
Als ik de klep van de buitenlucht-aanzuiging open heb uiteraard.
Gomp, als er morgen na het trainen nog tijd en lust overblijft, ga ik op zoek. De auto meurt nog naar vakantie en die stank, dat kan ik Wes echt niet aandoen. :mrgreen:
Daarnet de ventilator weer in elkaar gezet met veel WD40 en weer ingebouwd. Ook de bougiekabels vervangen. De oude waren behoorlijk stug. Even de motor laten lopen, het lijkt wel of 'ie mooier loopt. :D Of is het wishfull thinking? ;-)
Nee, natuurlijk geen geluidsopnamen. Zoiets doe je met een thermische camera. :mrgreen:
Voor m'n gevoel loopt de motor stationair iets regelmatiger. Maar nogmaals, maar kort laten lopen want er was/is nog meer te doen.
Wat ik wel jammer vind is dat ik ordinaire zwarte bougicords heb. Toch maar aan de V6? ;-)
Een beetje motordesign mag toch wel Wim? Ik vind het pers. wel kicken als een auto ook onder de kap top er uitziet. De engelsen gaan daar ver in met hun restauraties.
Ook je reservewiel velg mooi zwart lakken hè!!!
Huh, die slechte reservewielbak ziet er nog altijd beter uit dan het vormloze omhulsel waar mijn reservewiel in hangt... :)
Te beginnen met obligate vakantiefoto's. Pap's oprit-naar-z'n-garage-rotonde:
De draaicirkel van La Soixante is te groot, ik eindig altijd in het gras. En sinds m'n vader een nieuwe Frot Mondeo heeft, kan hij de bocht ook niet meer maken. :twisted:
En deze, gewoon omdat ik 't een mooi sfeerplaatje vind:
En dan nu back to business. La Soixante heeft een probleem (3 eigenlijk) waar ik geen raad mee weet. Eerst wat voorgeschiedenis:
Sinds de turbowissel rookte ze als de motor warm werd. Dat was lekkende olie die uit de pakking van de retourleiding van de turbo naar het carter zweette. Met warme motor geen probleem. Okay, tig keer de bouten aangedraaid en uiteindelijk maar vloeibare pakking op die metalen pakking gesmeerd. Roken werd iets minder.
Tweede probleem is de LHM-lekkage. Is of die u-bochtleiding waar Coen het over heeft, of de HD-leiding naar de linker veerpoot, of beide.
Derde is niet zozeer een probleem, maar wel iets dat aandacht vraagt: licht koelwaterverbruik. Had de Xant ook, ben ik aan gewend.
Ergens halverwege de vakantie heb ik de 3 vloeistoffen gecontroleerd. Ongeveer 200 ml olie bijgevuld, dito koelwater. En de LHM raakte het minimum streepje, was voor vertrek maximum. Ook bijgevuld.
So far, so good. Terug dus via de route Napoleon, wat volgens mij een flinke belasting is van de motor. Net de vloeistoffen gecontroleerd en alles is keurig op peil. Geen druppel kwijtgeraakt! :shock: Roken is ook gestopt. :roll:
Wat is er aan de hand? Wat gaat er mis? Waar moet ik me druk over maken?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
bougiekabels en de bruine temperatuursensor. 't Is de bruine toch die de Bitron aanstuurt? :roll: Goh, zo stonden we vanmiddag ook met z'n drieën bij de dealer. :lol:
Enniewee, die van de Bitron dus.
En onder:
Qua (electronica)constructie zit het overigens on-Frans degelijk in elkaar, met zowel een thermische beveiliging op het lichaam als in het ankerhuis. En een relais om het vermogen te schakelen.
De torren zijn van Motorola, T 1829-1, darlington TO-3's voor wie het wat zegt. ;-)
Op internet gevonden dat dit een standaard PSA fan is. Dus vrijdag de sloop met een bezoek verblijden en kijken of ik een knappe kan vinden in een Peug. Misschien dat ze daar niet zo zijn ingebouwd dat al het hemelwater op de hele ventilator kan komen.
Die roest samen met "Mexico""maakt het wel weer een geinige foto :)
Je anker, dat is een ander verhaal. 2mm. Is wel erg veel. Dat knap je ook niet meer op met afdraaien, want dan worden je borstels te breed vrees ik.
Inderdaad vind ik het inslijten wel zorgelijk: zo'n ventilator draait eigenlijk altijd. Bij mij in ieder geval wel. :roll:
Sinds ik een 13e ruit heb met bijpassende hoedenplank, is de natuurlijke ventilatie echt perfect. Misschien wel iets té :wink:
Als ik de klep van de buitenlucht-aanzuiging open heb uiteraard.
Van het plaatje kan ik geen kaas maken, maar ik ben dan ook een noob op electronica. Ik zou gewoon een andere halen :oops:
of heb je voor en na een geluidsopname genomen :wink:
Voor m'n gevoel loopt de motor stationair iets regelmatiger. Maar nogmaals, maar kort laten lopen want er was/is nog meer te doen.
Wat ik wel jammer vind is dat ik ordinaire zwarte bougicords heb. Toch maar aan de V6? ;-)
Een beetje motordesign mag toch wel Wim? Ik vind het pers. wel kicken als een auto ook onder de kap top er uitziet. De engelsen gaan daar ver in met hun restauraties.