wimb en z'n La Soixante.

Permalink

Gemiddelde lambda waarde zou toch 0,5 volt moeten zijn?

Dus als we met constante snelheid gaan rijden, 80 km weg bijvoorbeeld. Zou de waarde constant 0,5 volt moeten zijn? Of mag het dan nog schommelen?
Permalink

Na een koude start en opwarmfase, schommelt de lambdawaarde altijd tussen 0V en 1V.
Permalink

zegt:

De 141 pk Turbo CT motor (RGY) wordt vanaf ORG.NR. 6263 vervangen door de 150 pk RGX variant en krijgt holle zuigers, een andere cilinderkop en een andere injectiecomputer om een rustiger maar iets krachtiger karakter te bewerkstelligen.

Kwam de lexia met de juiste motor? Ik weet het niet meer :oops:
Permalink

Als het goed is moet Wim de RGX 150pk versie hebben. Deze motor kwam in de allerlaatste serie 1 en serie 2 zouden deze TCT versie standaard moeten hebben :wink:.

service.citroen zegt: ORGA is 06561 CJ 3 0089. :arrow: Dus dat zou de RGX zijn. ;-)

Vanmiddag Maarten z'n Lexia op la Soixante aangesloten en een stuk gereden:
filmpje 1
filmpje 2
Motor loopt lekker, turbo komt in. Eigenlijk niks geks kunnen vinden wat tot de foutmelding 'Permanente storing mengselregeling' zou kunnen leiden. :roll: Ook na afloop nog diverse solenoids getest waaronder die van de turboklep. Klikt, is dus okay. Ik begin toch ernstig te denken aan een disfunctionele lambdasensor.
Suggesties zijn welkom.

Wat we ons afvroegen is wat El.kl. Turbo RCO doet (rechtsboven in het Lexia beeld). Die staat eigenlijk constant op 0%. Ik krijg 'm alleen boven de 80% als ik met weinig toeren gas geef.
Permalink

El.klep.turbo RCO is dacht ik de electronisch geregelde waste gate.

Als de lambdasensor het probleem is, zou de Lexia dat moeten aangeven. Dat was bij mijn XM wel het geval toen ik daarmee storingen had, die bleef terugkomen na het wissen.

Zoals ik tegen Maarten al zei:

Ik kreeg dit soort meldingen zonder reden... Lambda preventief vervangen: geen resultaat.
Oorzaak uiteindelijk: Een storende xenon ballast..
Permalink

Misschien een massaprobleem, ff de massapunten in de motorruimte nalopen mocht je dit nog niet gedaan hebben.
Permalink

De ECU meette 13 volt, alle sensoren leken nuttige dingen te geven.
Het zou natuurlijk kunnen, maar ik denk het niet.
Permalink

Xsara Coupe zegt:

Zoals ik tegen Maarten al zei:

Ik kreeg dit soort meldingen zonder reden... Lambda preventief vervangen: geen resultaat.
Oorzaak uiteindelijk: Een storende xenon ballast..

De fout stond er ook weer in zonder de lampen aan.
Permalink

Wim, ik kreeg de tip van LJ (prutsyLJ@ cifo) om de proxia software eens te proberen ipv lexia3. 4 pagina's met meetwaardes voor mijn motor, zullen we het eigenwijze hok van jou ook nog maar eens proberen? :lol:

Tuurlijk, zeg maar wanneer je kunt. :lol:

JP, ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je verhaal over de lambdasensor. Dat ding kan toch verrot zijn maar wel meetwaardes afgeven? Ik heb namelijk het idee dat 'ie dus wel meet maar verkeerd. De ECU gaat daarop aan het regelen en loopt tegen de grens van z'n regelbereik aan.
Permalink

Ben je morgen om een uur of 5 thuis?
Vrijdag kan ik niet.
Anders zaterdag ochtend?
Permalink

In principe zou dat mogelijk kunnen zijn, maar de regelingen mbt emissies hebben ze voor die tijd redelijk krap gehouden.

Als er iets is met de lamdaregeling komt die vrij snel buiten het regelbereik en moet je een storing in de injectiecomputer moeten vinden.

Maar je kunt gelijk hebben, meet dan de wisselende uitgangsspanning van de lambdasonde met een multimeter als de lexia geen gekke lambdawaardes laat zien :wink:.

Maarten, morgen moet ik naar m'n geboortedorp om apies, krokokatten en ander gedierte bekijken. :?
Dat wordt dan zaterdagochtend. Rond een uur of 10?
Permalink

wimb zegt:

Rond een uur of 10?

Mag ik dat vrijdag avond beantwoorden? :D
(misschien een uurtje later zaterdag ochtend)

No problemo. Zo vol zit m'n agenda nu ook weer niet. :lol:
Permalink

Weer even gezellig bij Wim geweest, nu met proxia software ipv lexia3 software.

Nu kon ik ook de turbodruk uitlezen, en was de fout wat duidelijker.
De fout komt er blijkbaar in tijdens het starten, 2 keer bekeken, 1 keer koude start, 1 keer half-warme start.

http://lh4.ggpht.com/_T9tzslRScvk/TEGKgsDAi7I/AAAAAAAAFho/DwZKwEh1LSY/s640/wim.JPG

http://lh5.ggpht.com/_T9tzslRScvk/TEGKgvmFxxI/AAAAAAAAFhs/8aeOv-h9aRU/s640/wim2.JPG
Permalink

En wat is nu de fout en wat te doen?
Permalink

Tsja, geen idee. Bij 200 toeren vindt hij het mengsel niet goed, maar dat is tijdens het starten voordat de motor aanslaat. :roll:
Permalink

Storing in de ecu? Of toch vuile injectors?

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Hieruit kun je toch geen conclusie trekken anders dan een 'kromme volt' ofzo?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Vuile injectors sluit ik uit voor wat betreft deze storing. 500 danwel 200 toeren/minuut is tijdens het starten. Dus als de motor bezig is aan te slaan.
Enige dat ik toe kan voegen is dat na het resetten van de fout het mm-lampje meteen uit gaat na het starten. Bij een volgende keer starten blijft 'ie een seconde of 5 branden.
Ik hou het toch op de lambdasensor die niet helemaal jofel is. Dus zeg maar een kromme milliVolt. :wink:
Permalink

Bij de ZPJ4 weet ik dat er tijdens het starten de inspuiting simultaan (gelijktijdig) plaatsvindt en direct na het starten is de inspuiting sequentieel (opeenvolgend).

Is bij een TCT ook zoiets van toepassing en dat er alleen tijdens het starten iets fout gaat.

Een lambdaregeling is pas actief nadat de katalysator en lambdasonde op bedrijfstemperatuur zijn.

De aangegeven mengselregeling/correctie zit volgens mij aan de inlaatzijde. Hoe wordt de luchtmassa bepaald bij een TCT?

Ik ben aan het zoeken geweest en wordt maar een heel klein beetje wijzer.
JP, als ik het goed heb, wordt de luchtmassa bepaald met een verwarmingselementje in het gasklephuis. Wat ik daarover lees, is dat schoonmaken helpt. Of dat 'ie helemaal stuk is en dus vervangen moet worden.
Verder lees ik ook aangaande de mengselstoring dat er een hele riedel zaken nagelopen moeten worden, waaronder in- en uitlaatlekkages. Is dat allemaal in orde :arrow: lambdasensor vervangen. Maar dit heeft betrekking op een warme motor, dus daar schiet ik ook niet heel veel mee op. :roll:
Ik ga vandaag maar 'ns een en ander schoonmaken.
Wordt vervolgd...
Permalink

Zoals ik al zei, vermoed ik het probleem aan de inlaatzijde. Naast de hittefilm luchtmassameter ook het gasklephuis van binnen schoonmaken.

Succes :thumbup:.

Ja natuurlijk. Het zit allemaal aan elkaar vast. ;-)

Gasklephuis losgehaald en alle onderdelen gedemonteerd. Meteen maar de klep zelf ook gedemonteerd omdat er tussen de wand van het huis en de kleprand een harde roetachtige afzetting zit.
Alles schoongemaakt en een en ander doorgemeten. Temperatuursensor doet het, maar dat had Maarten z'n software al geconstateerd. :wink:
Gaskleppotentiometer doorgemeten. Ik meet waardes waar de vraagbaak het niet over heeft: eigenlijk over het hele bereik een te lage weerstand.
Alles weer gemonteerd, pakking vervangen door vloeibare pakking. Starten........ en het mm-lampje gaat meteen uit.
Ben ik tevreden? Nee, want ik weet niet wat de oorzaak is. :?
Stationair loopt de motor niet lekker, zweeft een beetje.