Zo maar eens een topje starten hier over mijn schuur.
Voor 500 euro gekocht en voorbereid op allerlei werkzaamheden ;-)
Eerst hebben we er nieuwe sapjes ingedaan en de thermostaat vervangen want die was naar de knoppen.
Volgende stap is de vering. Bolletjes laten checken en hydrorincage erin!
Op vezoek leveren ze ook 4300K voor dezelfde prijs.
http://www.cargoods.nl/
Zal eens vragen of ze dat ook hebben
Trouwens, voor Appie Ka mag licht wit of geel zijn.
Hou ons op de hoogte! Als die 3000 kan leveren dan denk ik dat ik het toch maar eens ga wagen. Halogeen is zooooo 1995 :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Niet helemaal juist gedacht Wim :wink:
Hoe hoger de temperatuur in Kelvin, hoe meer blauw er bij komt. Geel plus blauw is groen. Je zal dus alleen maar geler gaan! Iets meer naar het oranje zelfs.
Zie ook de kleurtemperatuur in Kelvin hieronder :wink:
Hoe lager de kleurtemperatuur hoe meer oranje er doorheen zal komen en dus hoe warmer de kleur zal zijn...
Ik heb geen preciese verklaring, maar de goedkope "geel achtige lampen" zonder kapjes zijn ook groenig....
Licht is zoals je wel weet opgebouwd uit verschillende kleuren. De temperatuur geeft aan bij welke kleur de piek ligt. Die zul je dus ook met je ogen waarnemen. In een regenboog zijn al deze kleuren ook te zien, en wel in dezelfde volgorde. De volgorde geheel compleet is:
http://home.arcor.de/cmb2004/hu/regenboog.jpg
Groen zit tussen blauw en geel in. Doordat de kleurtemperatuur wat hoger dan 3000 wordt, zal er in de breking ook groen zitten. Hoe lager die kleurtemperatuur hoe minder groen en hoe meer oranje dus. Dit zal zich uiten in een warmere kleur..
Waarom wordt 4500 dan wit? Omdat de kleuren rood, blauw en groen (links rechts+midden=midden) samen wit opleveren! De tegenover liggende kleuren complementeren elkaar dan...
Tot zover een stukje theorie....
Broo bestel ook even zo'n setje voor "Breaky".
De lichtopbrengst is niet 2 keer zo groot, maar ruim 3 keer. Een halogeenlamp levert 1100 lumen, een xenonlamp 3500 lumen.
Dit is dan wel voor een 6000K lamp. Een gele 3000K heeft iets minder opbrengst in het zichtbare gebied. 4300 zit het meest in het zichtbare gebied, vandaar dat die ook origineel in een auto zitten.
3000 zal misschien wel in de buurt van die 2x halogeen komen. Al gok ik dat dit eerder rond de 2.5 keer zit. Daarbij blijven je lampen koeler (35watt ipv 55watt) en daardoor gaan je reflectoren langer mee. Combineer dit met een keer je lamp open maken en de glazen van binnen met dubro HEEL GOED uitschrobben en je weet niet wat je ziet :wink:
55watt Xenon is eerder vragen om problemen..
Als het niks is bouw ik het wel op mijn fiets!
Ik heb wel xenon in m'n Xm op dit moment maar dat geeft van dat Duitse licht......en dat bevalt me eigenlijk niet zo. Wel helder en veel licht maar het "voelt" niet goed zeg maar :-)
maar het is 37 euro dus dat kan je de kop niet kosten. Daar koop je nog geen philips halogeentjes voor... bijna dan ;-)
Moet ik voor jou ook een setje bestellen? Dan pb ik wel fkes mijn rekeningnummer naar je.
Deze bestel ik dan http://tinyurl.com/3am3mcd
Ik had ook eerst xenon erin gezet met vergeelde dimlicht glaasjes en daarna vervangen en dat scheelde ook weer :D.