XM V6.24 van Citrophile

Citrophile zegt:

Ik ga op zoek naar een andere centrifugaalregelaar met het aluminium blokje, daar zal het probleem in zitten.

Die zwarte bol ? Laat ik nou net....
Permalink

Dat is mooi om te weten :wink:.

Kwam die diravi wel sterk terug?

Volgens mij wel, je mag hem best proberen voor je hem overneemt hoor :]
Permalink

De foto`s voor W&W om de diravi centrifugaal regelaar af te koppelen bij een stabilisatorstang rubber wissel van een XM ZPJ V6 (PRV motor met diravi). Hierbij kan de zwarte bol op zijn plek blijven, terwijl het hydraulisch aluminium blokje met de leidingen omlaag getrokken kan worden wanneer het subframe omlaag moet.
Alleen de 2 lange bouten met de rode pijlen aangegeven hoeven los gedraaid te worden. Let op de dikke metalen pakking tussen het alu blokje en plastic bol, raak die dus niet kwijt.

http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0126.jpg

Van de andere kant gezien.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0136.jpg

Mijn licht lekkende wartel aan de onderkant van het alu blokje (voeding hydraulische plunjer):
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0135.jpg

Ondanks het stevig aandraaien van de wartel (net een slagje) en het schoonmaken ervan is het toch weer lichtjes gaan lekken :( . Dit verklaart ook het lamme gedrag van de diravi tijdens stilstand en tijdens het rijden komt die ook erg langzaam terug.
Permalink

Duidelijke pics JP. JE mot het maar weten!

Dus je rijdt nu eigenlijk in een soort Nissan Maxima V6 24v rond :grijns:

Nee, solly, effe plagen. Maar moet je nu zo'n blokje nieuw hebben omdat de draad beschadigd is, of zouden alleen nieuwe wartels ook goed zijn???
Permalink

Niksaan Maxima :roll:, geef mij dan maar de echte Maxima :mrgreen:.

Ik zal vrijdagavond op mijn gemak bekijken wat er precies beschadigd is. Tijdens het los -en vastdraaien van de wartel voelde het goed aan en gelukkig niet dol.

Ik verwacht dat het schroefdraad van het aluminium blokje het zwaar heeft gehad.

Bedankt voor je foto's en uitleg. Maar ik blijf het waardeloos vinden dat we dat gedaan hebben bij jouw auto. :oops:
Permalink

Snap dat wel hoor jongens, maar het is ook een beetje een leerproces. Dit soort dingen gebeuren nou eenmaal. Toen mijn schelpje brak dacht ik ook "Oh jee, wat nu" viel gelukkig mee, maar die dingen gebeuren.
De schelpjes bij JP gingen in een keer goed denk ik, toch??
Permalink

Helemaal met Mike eens, dit soort dingen gebeuren nou eenmaal en is het risico van het vak :wink:.
Permalink

Moet je er niet gewoon een nieuw lhm rubbertje infrotten?
Permalink

Misschien wel, ik ga het binnenkort nog even bekijken :wink:
Permalink

Mooi dat je de oorzaak gevonden hebt!
Kan je goed zien waar het lekt? Tussen het schroefdraad van de wartel of buiten de wartel, dat er misschien een scheurtje in de leiding zelf zit door het buigen.
Permalink

Afgelopen vrijdag die wartel losgedraaid en de leiding eruit gehaald, ik kon geen beschadigingen vinden. Misschien lekt het rubbertje, ik heb al nieuwe rubbers besteld hopelijk is het daarmee opgelost :wink:.
Permalink

t zijn vaak de details he?!

hopen dat dat nu ook zo is.
gemakshalve een rubbertje als detail te benoemen :roll:

Qua afmetingen zijn het inderdaad details. Maar owee als je er 'ns eentje vergeet. :shock:
JP, ik verbaas me toch dat je ze niet op voorraad zijn. Nu ja, er zijn meer dingen waar ik me, als leek over verbaas. :lol:
Permalink

ik heb van 2 typen rubbertjes, 10stuks besteld. Dan heb ik voorlopig een voorraadje leidingrubbertjes :wink:.

Dan zul je zien dat je ze nooit meer nodig hebt. ;-)
Permalink

dan bestel ik er ook een paar in't voren!
Permalink

XM`s en dus ook de rubbertjes worden ouder. Op een gegeven moment wordt het weer moeilijker om LHM bestendige leidingrubbertjes te vinden :roll:.
Permalink

wimb zegt:

Dan zul je zien dat je ze nooit meer nodig hebt. ;-)
...en dan kom ik om de hoek kijken :P

:oops: Is het nu allemaal opgelost met de diravi JP?
Permalink

De rubbertjes komen deze week binnen als het goed is :wink:. Mijn vermoeden gaat eerst uit naar het rubbertje.
Het stuurt nu redelijk licht, alleen komt het stuur te langzaam terug bij het loslaten.
Permalink

ohh, ok...en doet je naald van de km teller het wel goed?
Permalink

Daarvoor moet ik mijn "loopafwerktak" waar de twee (teller+diravi)kabels aan vastzitten op de bak, open maken en de tandwieltjes smeren :wink:.
De kabels heb ik al vervangen en het tellerwerk gesmeerd.

JP, hoe gaat het met je Diravi? Heb je het rubbertje al vervangen?
Permalink

De rubbertjes zijn nog steeds niet binnen :roll:. Diravi komt nog steeds niet sterk terug zoals ik gewend was.