La Noir Verni werd XM V6 24V

Permalink

:lol: GU-WEL-DIG...alles in een keer duidelijk....thanx Wim!
Permalink

Citrophile zegt:

Ik bedoelde ook oscilliscoop :oops:, waarom ik nou een stroboscoop in
mijn kop heb

Ik denk dat je aan een flikker - licht dacht door Wim z'n roze sjaaltje...

En een handtekening!!!!

Mike, jammer om te lezen dat madame vandaag toch weer strak in d'r benen staat.
We hebben gisteren alles doorgemeten en gezien dat alle signalen binnenkomen. Ook heb je VC's gewisseld en dat sluit een heleboel uit.
Omdat we met een stilstaande auto hebben gezocht, durf ik nu wel te concluderen dat het in een slechte verbinding zit. Daarom plopte bij mij het idee op dat het zeer waarschijnlijk aan de deursignalering ligt want zodra de VC 'ziet' dat er een deur of de kofferbakklep openstaan gaat 'ie in de harde stand. Je had het er met Wes gisteren toch over dat de klep strakker zou moeten sluiten?
Permalink

Probeer volgende keer als de auto weer hard is onder het rijden, even het schuifje naar stug en weer naar automatisch te schuiven. Dan zal de electroklep weer even volledig aangestuurd worden ipv gepulseerd.
Permalink

Die achterklep heb je met 10min weer goed sluitend, ben heel benieuwd of het daar in zit.
Permalink

@Wim, constateerde je dat de vc op hard ging bij het openen van een deur? Als dat zo is, dan zit het idd daar de fout.

Zodra een deur of achterklep wordt geopend, moet de vc op zacht worden gezet de zgn. anti-opspring voorziening. Dan worden de drukverschillen tussen de veer -en hydractivebollen opgeheven en wordt voorkomen dat de vering omhoog of omlaag springt bij het activeren van de hydractiveregelaars.

Huh? :shock: Onder de 10 graden Celsius werken mijn 'little grey cells' niet optimaal. Dus of 'ie op hard sprong weet ik niet meer. Wel dat de VC het openen 'zag' en daarop de klep gepulseerd aanstuurde.
Het klinkt lullig, maar het is nu een kwestie van stap voor stap uitsluiten.
Ik persoonlijk zou nu als volgende stap de signalen van de klep, en daarna van de deuren geforceerd op sluiten zetten op de steker van de VC. Maar daarvoor moet je aan het draadjesknippen en doorverbinden slaan. En dat wil ik Mike niet aandoen. Ik weet zo gauw geen makkelijke manier. :roll:
Permalink

Mij lijkt het wel wat om een ledje/lampje mee te laten schakelen met de hydractive klep. Ik denk dat de spanning te ver in zakt voor de hydractiveklep om te schakelen. En we dus een solid state relais moeten zoeken/maken.
Permalink

Hi guys, ben ik weer...update hadden jullie gelezen. Vervolg: Van Gronsveld (plm 10km) naar Maastricht was ze keihard. Bovendien begonnen de waarschuwingslampjes van de koelvoeistof, de temp, en het stoplampje te branden, 2 min na vetrek met -2 en sneeuw. Temp meter 80-85c. Tevens de melding van "High water temp" gevolgd door "Slow down!" (die laatstse was me nog nooit opgevallen) Even wat meer gas gegeven dus en toen uitlaten drijven. Melding verdween, lampjes uit. Je hoort onder het dashboard een geklik, electrisch geluidje alsof een stekker niet goed contact maakt. Met de hand onder het dashboard bedrading gevoelt, maar is toch wel link in een sneeuwbui en file rijdend. Vering nog steeds hard. (Temp verhaal staat volgens mij los van het VC verhaal)

Van Maastricht noord weer terug naar het AZM. Vering goed!
Een dik uur later naar Eindhoven, vering goed, de gehele weg. Wel maar tussen de 40 en 80km/u gereden ivm dikke sneeuwbuien. Geen water temp melding meer...

Okay, de achterklep heeft boven gemiddelde speling, die moet ik dus op een of andere manier vaster zetten. Wel met Wes gisteren even over gehad maar niet op door gegaan, dus even kijken of ik dat kan vinden.

Als ik een deurschakelaar zou weghalen, zou ze dan op hard spingen omdat ze niet kan registreren of de deur op cq dicht is???

Kortom, nog genoeg uit te zoeken... :cry:
Permalink

Klep is makkelijk uit te sluiten door gewoonweg het stekkertje eraf te halen.
Geen contact = geen storing zou dan snel genoeg uitgezocht kunnen zijn :wink:
Dus ffkes 4 kruiskopjes lostrekken en een stekkertje van je schakelaar eraf halen voor misschien soelaas.

Mike,

De achterklep is makkelijk strakker te stellen. Bekleding van de klep af. Je ziet dan het slotmechanisme zitten. Door de bouten te lossen, het mechanisme iets verder omhoog te schuiven en de boel weer vast te draaien zou je klep wat verder naar beneden in het slot moeten slaan!
Doe dit wel met kleine stapjes en markeer waar je bent begonnen :wink:

Een deurschakelaar weghalen maakt niets uit omdat de schakelaars het circuit sluiten bij het openen van de deur.

Ik twijfel trouwens of je accu wel goed is. Gisteren zat de spanning even boven de 12V en liep terug tot rond de 11,5V. :roll:
Permalink

het kan dus niet zo zijn dat er satugheid optreden door een "maakcontact'" zoals een openstaande achterklep????

verder lijkt mij 11.5 ook aan de lage kant.

Misschien een Nordstar erin klapperen XMike :twisted: das pas een accu :lol:
Permalink

als de losse stekkers met elkaar verbonden zijn zou de vc dat als gesloten deuren en achterklep moeten zien :wink: .

Nope, het zijn maakcontacten. Daarom staan ze ook parallel. ;-)
Permalink

idd klep open maakt contact dus lampje aan :wink:

is een klote contact overigens, vooral als ie net helemaal lekker meer zit qua kunststof :roll:

Maar is dat dan dus mogelijk WiXm?
Permalink

Wat mij een mooie volgende stap lijkt is om een ledje aan te sluiten op de uitgang van de VC, en tijdelijk ergens binnenin de auto zichtbaar monteren.
Dan weten we:
Is het de VC die uitschakelt omdat 1 van de sensoren iets geks doet, of is het uitgangssignaal te zwak om de klep open te houden (dan zou het ledje nog wel moeten branden).
Permalink

Ik gok nog steeds op een dementerende dynamo.

En een handtekening!!!!

Permalink

Aan gokken heeft Mike niks.

Alle diode's in de dynamo zijn heel en dynamo lijkt zijn werk goed te doen.
Permalink

maartenh zegt:

Wat mij een mooie volgende stap lijkt is om een ledje aan te sluiten op de uitgang van de VC, en tijdelijk ergens binnenin de auto zichtbaar monteren.
Dan weten we:
Is het de VC die uitschakelt omdat 1 van de sensoren iets geks doet, of is het uitgangssignaal te zwak om de klep open te houden (dan zou het ledje nog wel moeten branden).

Dat idee heb ik ook al eens gehad...met name in het begin. Het leek me nl leuk om te zien waneer ze overgaat van automatic naar sport. Jammer dat dit nooit gemaakt is door Troen.

Overigens, vandaag tijdens hard heb ik idd het schuifje op sport gezet en weer terug. Dit een paar keer herhaald maar ze bleef hard.

Mijn accu heeft dus ook zijn langste tijd gehad?? Ok, maar kan dat ook onderdeel van het probleem zijn?? Ik bedoel 11.5 is toch bijn a 12V of smurf ik nu onzin

Je smurft geen smurf. Maar als de motor draait moet de accuspanning zo'n 13,5V zijn.
Trouwens, Benny heeft destijds ook allerlei vage klachten en storingen in 1 klap opgelost met een nieuwe accu. ;-)
Permalink

dus ffkes een mooie 76 Ah accu scoopen XMike :wink:
Permalink

76Ah? IS dat genoeg of misschien zwaarder...
Maar idd, als de aansturing van de accu, dus de gleverde stroom, maar zo/zo is kan dat wel een hoop verklaren.

Igg is bij Benny zijn Xenon niet opgelost met een nieuwe accu, maar dat zal wel weer een ander verhaal zijn...

Die North Star is best prijzig, dat doe ik niet denk ik. En wer opletten dat die polen hetzelfde zijn zodat de klemmen meteen passen..
Permalink

ik heb ook een 75Ah of 76Ah accu bij mijn xm erin gedaan en hij start perfect met dit weer, ook overige elektrische spullen werken goed.
Permalink

bij zwaarder ga je plaatsgebrek hebben.
is het niet in lengte of breedte dan wel in hoogte...

Toendertijd toen ik mijn "weekendje parijsd accu voor 2 personen" kocht heb ik de maximale groote , en dus zwaarte, van de accu uitgezocht. Kwam natuurlijk bedrogen uit omdat de polen er nog op moesten, maardat terzijde.
groter dan mijn huidige accu past er domweg niet in.
Daarnaast zal je dynamo het ding ook moeten kunnen laden...
Permalink

accu vervangen lijkt mij zonde van die 100 euro, wij zijn de hele dag aan het spelen geweest met je auto, en je auto stond al een paar dagen stil bij -2 graden. we hebben je auto 10 keer gestart, steeds hydractive aan, lampen aan, deuren open.

lijkt mij compleet overbodig.

Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Permalink

wimb zegt:

Je smurft geen smurf. Maar als de motor draait moet de accuspanning zo'n 13,5V zijn.
Trouwens, Benny heeft destijds ook allerlei vage klachten en storingen in 1 klap opgelost met een nieuwe accu. ;-)

Klopt. Heel in het begin. Misschien omdat de Dame lang heeft stilgestaan. Raar starten of niet starten, Cv constant horen klikken. Dan weer wel alle deuren op slot, dan weer soms 3 deuren op slot en een niet enz. enz.
Na een nieuwe accu te hebben geplaatst, problemen opgelost. En wat denken jullie.......................... :cry: De oude accu bleek helemaal niet te zijn overleden. Had de accu laten controleren en opgeladen kreeg ik hem weer terug. Nu staat ie als reserve-accu bij mij in het schuurtje. En af en toe gaat ie aan de oplader. Oh ja, Goedemiddag allen! :wink: :wink:
Permalink

Hey Mike, Die waarschuwing over kvs kan ook aan een of andere sensor op het motorblok liggen. Die is dan niet helemaal fris meer.

La Noir Verni zegt:

maartenh zegt:

Dan weten we:

Dat idee heb ik ook al eens gehad...met name in het begin. Het leek me nl leuk om te zien waneer ze overgaat van automatic naar sport. Jammer dat dit nooit gemaakt is door Troen......

Als je dat heel snel eens wilt weten kun je je radio op middengolf zetten ergens op een krakende frequentie en horen wanneer je systeem van zacht naar hard gaat, erg informatief. Ik geloof dat als je radio stopt met kraken dat het systeem op hard ging, bv bij een rukje aan je stuur.