La Noir Verni werd XM V6 24V

Permalink

tsja.... ieder zijn smaak, maar 3 kleuren op een rij, de vaderlandsche vlag daargelaten, vind ik eigenlijk geen potje :roll: Maar ieder zijn eigen ding.... wellicht je stadslichten vervangen voor een gelijkende kleur geel???? ik vind dit TE... :wink:
Permalink

Het grootlicht gebruikt hij toch als seinlicht :wink:.

Bij mij is alles in dezelfde kleur 8)
Permalink

ja ben ik het mee eens, maar ook dan vind ik de 2 kleuren te veel af steken. stad en dim, dat is ook 1 van de redenen dat jij nu gelijke kleuren hebt met stads en dimlicht :wink: en voor mij dus ook, ik heb warm witte ledjes gevonden zodat het mooi op elkaar aansluit :wink:
Permalink

Ja maar Jeroen, geel stadslicht, kom op joh. Dat witte zie je alleen als je groot licht op hebt en dan ga je echt niet op je gemak zitten kijken zo van: hmm wit-geel-witgeel...mwoah..tegen die tijd heb je al donker groen blauwe vlekken in je ogen... :lol:

Dit is meer het dagelijks tenue:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YL7I7TGB.jpg

Een origineel vroege serie 1 tenue zeg maar...
Permalink

i now
miereneukerij :wink:
maar goeie gele powerledjes.........
Permalink

Ik vind het prachtig Mike 8).

Uiteindelijk ben je toch aan de xenon gegaan terwijl je niet wilde :wink:
Permalink

Ja, maar dat was omdat ik <kak modus aan> niet wilde inleveren op een stukje authenticiteit.. <kak modus uit>

Djieezzz 150 pagina's La Noir Verni... komt ook wel een beetje door het grote aantal foto's ter lering ende vermaeck... :wink:

La Noir authentiek? Als er een IksEm gepersonificeerd is dan is het de jouwe wel. :lol: En gelukkig op een mooie manier.

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

La Noir Verni zegt:

Ja, maar dat was omdat ik niet wilde inleveren op een stukje authenticiteit..

Djieezzz 150 pagina's La Noir Verni... komt ook wel een beetje door het grote aantal foto's ter lering ende vermaeck... :wink:

Hum, wil je een politiek correct antwoord of gewoon de keiharde waarheid?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Volgens mij wordt er gewoon te slap gelult en heb je een problemenbak :P
Permalink

Volgens mij is dat synoniem aan een XM hoor... :wink:

Permalink

I rest my case :mrgreen:

Permalink

*mompelt iets over een maandagochtendexemplaar*

:twisted: :wink:

XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Permalink

Was de produktie dag die bij organummer 4970 hoort op een maandag??

Goed.

Eerste kerstdag, en dus nu pas tijd om de CAFOS die waarde Wim voor mij geproduceerd heeft aan te gaan sluiten op de VC. Het bestaat uit een Ledlampje die ik onder het dashboard plaats en een aansluitng op pooltje 15 van de zwarte stekker van de VC. En natuurlijk nog een massa draad.

De bedoeling is dat ik onder het rijden kan zien wat er precies met de spanning gebeurt in de VC. Aldus omschreven:

"Als dus het ledje brandt en ze springt toch in hard, dan is die VN nodig. Als het ledje niet brand en ze is hard is het dus iets anders. We hopen dus eigenlijk dat het ledje blijft branden als ze op hard gaat, want dan weten we de oplossing"

Hier de open VC kast met de nog te solderen led draad:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3KMBRD7G.jpg

Daarna het zaakje dicht geklemt, en weer op de MC gemonteerd.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JGM387MK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6GYJ3YPI.jpg
Alles terug in de auto en via het gat waar de km-teller kabel door heen gaat het ledlampje naar het dashboard geleidt. Overigens eerst gekeken of de massa aansluitng goed was (Klem van de HD leidng voorpoot r)

Ik had echter verwacht dat het led lampje sowieso zou branden, maar dat is niet het geval! Hmmm, weet niet of dit wel goed is :?:

Even rijden, ze was zacht en de electroklep tikte netjes bij openen portier, maar ik twijfel dus over het functioneren van de CAFOS. Misschien dat het ledje gaat branden als ze op hard springt. :roll:
Ongewtijfeld dat Wim hieronder even mee filosofeert...

Tot slot nog even een mooi plaatje op een witte Eerste Kerstdag:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KV8HRPZK.jpg
Permalink

Jammer dat het niet gelijk werkt zoals je het had verwacht, Wim zal wel snel met een antwoord komen :wink:.

Ja. Hier is mijn snelle antwoord: "Waardeloos schema van die VC." :lol:
Maarrehh, ik heb de klemnummers verkeerd gelezen. :oops: Het moet klem 9 van de zwarte steker zijn. (Welke idioot gaat in een elektrisch schema bijeenhorende klemmen nummeren? Alle klemmen van component 143, de VC beginnen met 15. :twisted:)

Permalink

Oeh, en toe kwam er rook uit de VC? :schater:

Wat denk je. Een keiharde kortsluiting tussen 0 Volt en 0 Volt. :lol:
Permalink

:?

Nou gelukkig is het morgen weer kerst, probeer ik het nog eens!

DUS: poort/stekker nr 9 van de zwarte stekker? Sure? Sicher? Certain?

Ja. Om precies te zijn is het pen 15N9. :wink:
Permalink

15 staat gewoon voor de zwarte stekker dus? Hij zit nu dus op 15N15 :lol:
Permalink

Gewoon even proberen voordat alles weer op zijn plek zit. :lol:

La Noir Verni zegt:

15 staat gewoon voor de zwarte stekker dus? :lol:

Neuh, er is ook een 15b15. :crazy:
Permalink

Ca marche!!!

Zodra de deur open gaat begint het groene led lampje nu te branden. Dus de ansluitng klopt nu. Ingestapt, deur dicht, motor starten en rijden. Lampje bleef mooi aan.

Rustig laten warm lopen en geleidelijk wat steviger gan rijden. Lampje groen. Remmen, rem vast voor stoplicht. Neutraal, gas intrappen en los laten, een aantal keen achter elkaar. Bleef groen.

Naar huis, turbo rotonde goed stevig ingezet en er weer af, LAMPJE UIT. Logisch, denk ik, want was wat steviger stuurwerk. Recht stuk rustig rijden > lampje blijft uit. Op dit punt gaat het niet goed. Ze moet terig springen naar zacht en doet dat dan niet meer.

Stad door, stoplichten, tussen gas, rempedaal indrukken..etc etc..blijft uit.
Geparkeerd. Deur open/dicht. Minuutje gewacht en toen der weer open. Meteen op groen. Plus de vering zat vast in hard; dwz door de deur open te doen springt haar kont omhoog naar soepel blijkbaar. Deur dicht, starten, wegrijden, groen.

Rondweg en snelweg op. Flink snel doortrekken naar 100 120 km/u, lampje gaat uit, gas los lampje aan. Gas er op lampje uit. Los > aan.
Heel lichtjes gas er op...lampje uit en meteen weer aan. Zo moet het werken denk ik, want ze rijdt erg lekker. Lange bocht gas er op, lampje eerst aan, dan even uit, recht stuk doortrekken lampje AAN. Comfort super!

Rustig naar huis met 50 60 km/u en geparkeerd. Motor af, uitstappen en deur dicht (niet op slot). Na 30 sec de klik en lampje is uit..zoals het hoort!

Want kan ik hier nu uithalen? Blijkbaar heeft een VN05 doorsoldering weinig zin, of juist wel? We hadden gehoopt dat ze op hard zou overgaan en het lampje zou blijven branden toch?

Ergens blijft het systeem dus "hangen"in hard. Waardoor weet ik niet. Met afzetten en weer starten kun je m soms resetten (zoals tijdens deze testrit), maar ik heb het ook wel dat ik 's ochtends geen klik hoor en dat ze dus nog in hard staat.

Ergens verdenk ik toch de gaspedaal positie sensor. Dit omdat ze soms even hard gaat terwijl ik het gaspedaal bij wijze van spreken nauwelijks toucheer. Als dat sensortje af en toe blijft hangen en doorseint dat er vol gas wordt gegeven, kan de VC hier uit opmaken dat ze hard moet blijven.
Wat denken jullie van deze gedachte kronkel??

Typisch: Als de vering op hard staat en ik doe de xenon aan krijg ik even melding op mijn matrix "automatic suspension". Als ze zacht is, lampje groen brand doet ze dit niet! JP krijgt die melding overigens ook, maar die heeft geen VC probleem.

Ik vind het ledlampje overigens wel een leuke gadget. Denk dat ik hem hou en mooi inbouw tzt.
Permalink

La Noir Verni zegt:

We hadden gehoopt dat ze op hard zou overgaan en het lampje zou blijven branden toch?

Ja. :shock: Scheithokken zijn 't, daar gaat onze theorie. :thumbdown:

Dan is het dus waarschijnlijk 1 van de sensoren. Aangezien een andere computer hetzelfde doet.
Permalink

Je zou de gaspositiesensor mechanisch los kunnen halen van het gaspadaal, de stekker moet wel vast.

De vering gaat dan niet meer op stug bij flink gasgeven, maar de sensor gebruik je dan niet omdat deze tegen zijn beginstand aanzit, geeft dan geen vreemde waardes meer(mocht de sensor brak zijn). Als de vering dan probleemloos soepel blijft, zo het die sensor kunnen zijn.

Wat een verhaal! Ga je te zijner tijd je memoires schrijven: "De veercomputer en ik"? :lol:
In ieder geval blijkt dat de aansturing van de klep goed is, de LED volgt de aansturing. Die optie kunnen we dus uitsluiten.

De CAFOS is een uitermate geavanceerd apparaat. :lol: Je kunt er ook andere signalen mee zien:
De deuren: pen 7 op de zwarte steker.
De achterklep: pen 5 op de zwarte steker.

Zelf ben ik bijzonder geïnteresseerd in pen 7 van de witte steker. Dat is een verbreekcontact dat de 0V deelt met de HA-klep.

Zelf blijf ik de sportstandschuif verdenken, zeker als ik het schema bekijk. Trek de steker van de schuif 'ns los en kijk wat er dan gebeurt.
Permalink

Ga het morgen beide uitproberen Maarten en Wim! Ik verdenk de gaspositie. Matthijs zou me een nieuwe opsturen als hij ze gevonden kon krijgen, maar even los koppelen vanhet pedaal zelf kan ook al een hoop vertellen. Daarna de schuif los halen.

Overigens had ik niet vermeld: Tijdens de rit heb ik ook de schuif op sport gezet waarbij het ledje bleef branden. Maar volgens mij klopt dat ook. Ook in sportstand is ze niet volledig hard, hoewel ik dat dan weer niet kan rijmen met de simpele aan/uit stand van de elctroklep zelf...
Permalink

Ik lees jouw verhaal nog eens door Wim, maar wat bedoel je nu precies met "verbreek kontakt"? Wat is de 0 V (nul V) ??

wimb zegt:

Zelf ben ik bijzonder geïnteresseerd in pen 7 van de witte steker. Dat is een verbreekcontact dat de 0V deelt met de HA-klep.

Zelf blijf ik de sportstandschuif verdenken, zeker als ik het schema bekijk. Trek de steker van de schuif 'ns los en kijk wat er dan gebeurt.

Die schuif haal ik later los. Eerst die sensor los en rijden :wink: