La Noir Verni werd XM V6 24V

Staat haar goed Mike!

Verbruik kan ook goed met je rechtervoet samen hangen hoor :mrgreen:
Iedereen zegt dat je met een es9j4 ook altijd 1:10 rijdt, onafhankelijk van je rijstijl, maar ik kan bevestigen dat een tank 1 op 5 ook best wel voor is gekomen :lol:

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Blij toe dat je dat lek gevonden hebt, stel je voor dat de boel in de hens was gegaan.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Permalink

Matthijs zegt:

Dan gaat ie als de brandweer :lolno:

:lol: die is leuk!
Waarom wennen aan mijn gele dimlichten? Heb voor ook de zeldzame gele mistlampen zitten! Voor 1990 waren die nog geel af fabriek, in Frankrijk.
Permalink

Wie had ooit kunnen denken dat die ouwe Speedlines van mij nog zo mooi zouden kunnen worden?
Ik ben blij dat die velgen bij jou een zulk mooi derde leven krijgen Mike!

En qua verbruik: eerst maar eens kijken wat je nou uit een liter haalt, zonder lekken. Dan praten we verder. En er zijn duurdere hobby's waar je minder lol aan beleeft!

XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Permalink

Ja Roger, die Speedlines zijn mooi geworden hoor!

Vandaag genoodzaakt door te laat vertrek even een pittige rit gehad van zo'n 90km. Aangekomen op de plaats van bestemming, staat madame wéer witte rook uit te blazen zeg! :evil: Geen tijd gehad om te onderzoeken maar op de terugweg, een kleine 3 uur later, na een paar km de melding van te weinig KVS. Meteen bij een tankstation gekocht en aangevuld. Ik kan maar geen lek zien maar ik neem aan dat het er echt moet zitten. De rook komt uit de rechtervoorkant, bij stadslicht zeg maar. Niet uit de grill dus de radiator is het niet.
Uit het KVS reservoir komt net onder de dop een soort overloop slangetje. Zou het kunnen zijn dat als ze echt heet wordt er teveel KVS uitgooit? Of misschien een koelslang die alleen onder extreme hitte open gaat staan op een scheurtje terwijl het normaal dicht is? Bij normaal rijden gebeurt het namelijk niet.

Ik denk dat ze binnenkort toch maar eens terug moet naar Abbenes. Maar dat had ik eigenlijk ergens wel verwacht bij deze operatie.

Het slangetje kan water eruit gooien bij teveel hitte ja; daarvoor is hij ook bedoelt.
Bedoel je met links - link voor de motor? Bijrijderskant dus?

Je/ze zouden het systeem ff met een ruime bar moeten afpersen, dan kanje zien of een slang een klein gaatje heeft. 1 + 1 zou 2 kunnen zijn.

Permalink

Met warme motor en motorkap open eens met de hand gasgeven (plusminus 3.500/4000 toeren) en goed rondkijken in de nabijheid van de computerbak.
Zo vond ik destijds ook de rotte pakking in het koelsysteem van de clio van J. de kvs spoot me zo over de hand.

Permalink

En wissel ook ff de dop van je expansievat om. Als die wat lam wordt begint die bij te lage druk al door te laten naar dat overloopslangetje.
En stoom uit dat slangetje kan er ook goed op wijzen dat nog steeds niet alle lucht uit je koelsysteem is. Was de 6.24V niet heel lastig qua ontluchten of verwar ik die motor nu met de 2.5 diesel?

XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

Permalink

Matthijs zegt:

Dat bootst nooit de belasting na van flink belasten van je auto

Als de motor bedrijfstemperatuur is dan is de druk in het koelsysteem ook op bedrijfsdruk.

Permalink

Matthijs zegt:

Het slangetje kan water eruit gooien bij teveel hitte ja; daarvoor is hij ook bedoelt.
Bedoel je met links - link voor de motor? Bijrijderskant dus?

Je/ze zouden het systeem ff met een ruime bar moeten afpersen, dan kanje zien of een slang een klein gaatje heeft. 1 + 1 zou 2 kunnen zijn.

Sorry, RECHTS voor. Duuuh... ik doe dat zo vaak fout! Maar idd de Bijrijderskant, dus de kant van het expansievat.
Maar het kan toch niet zo zijn dat je na elke stevige rit KVS kwijt raakt op die manier. Als het buiten nou 25c zou zijn alá. Zijn die KVS reservoirdoppen nog nieuw te krijgen? Omwisselen gaat niet, ik heb geen andere :roll:

Permalink

De clio van J raakte op de 100 km een halve tank KVS erdoor kwijt.

Mark zegt:

Matthijs zegt:

Dat bootst nooit de belasting na van flink belasten van je auto

Als de motor bedrijfstemperatuur is dan is de druk in het koelsysteem ook op bedrijfsdruk.

En als je flink vermogen vraagt van het systeem dan moet er ook veel meer warmte afgevoerd worden. En dat kan resulteren in een piekdruk doordat het spul misschien 5 tot 10 graden stijgt en daarmee de druk. Want Mike heeft het alleen naar 1 van zijn befaamde de-loden-voet ritjes.

Dus, niet lopen klooien, gewoon ff systeem op druk laten zetten dan weet je het meteen.

Hahaha, de kerstsfeer zit er al goed in :clap:

Nog niets gehoord van het apk front. Zal ik ff bellen? Ben wel nieuwsgierig eigenlijk.

Nog ff een klein rondje rommelen en dan naai ik er tussen uit hier....klaar voor dit jaar!
Permalink

Gezellig hé, mijn topic? :wink: EJ vermoedt dat de fans niet in komen. Goeie, die hoor je idd niet :roll: Bitronmodule sprak hij over. Misschien vergeten over te zetten. Die zitten toch achter een van de koplampen?
Permalink

De twee relais zitten achter de koplampen aan bestuurderskant, althans bij mijn XM. De bitronmodule zit onder het dashboardkastje.

Ik heb problemen gehad met de relais die net niet goed contact maken, eenmaal onder druk gezet met een dubbelgevouwen flexibel plastic plaatje geen problemen meer met de ventilatoren.