Een goedenavond!
Ik ben Djidde, 18 jaar te winterswijk, en trotse bezitter van een Citroën XM 2.0i 16V SX!
Het is absoluut niet de mooiste, nodige krassen, deuken, afdrukken, losse stoelen.. Maar ben er toch wel dol op.
In maart gekocht dit jaar, met de volgende problemen:
-De vering zat compleet vast, het leek meer een rijdende baksteen dan een comfortabele citroën.
-Het schuifdak zat dichtgekit :wtf:
-Brakke veerpoten
-Losse stoelen
-Motor liep absoluut niet goed.
Bijna alles kunnen verhelpen, complete interieur vervangen, zit nou een mooi cremekleurig leder interieur in, uit de kapotte auto van moeders, Micheline (ook op dit forum, dit is tevens de auto die vandaag apk goedgekeurd is)
Ben verzot op deze auto geraakt en besloot me daarom maar aan te melden!
Meer foto's volgen!
Re: Mijn XM!
Luceo non uro....
Graag gedaan Djidde, ik kom er wel een keer een biertje voor halen :mrgreen:
Ik ben blij dat iemand al zo snel iets aan m'n oeverloos geouwehoer heeft gehad :lol:
Gisteren hard bezig geweest met de dame, was van plan 'even' het kachelhuis te vervangen door 1 die wel een verdamper heeft, dus het eerste deel van inbouw van de airco :mrgreen: .
Dus eerst maar eens demonteren!
Tijdens het demonteren kwam ik erachter dat de ontvanger van de afstandsbestuurde sloten er pas later in is gezet.. de kabels waren overal doorheen getrokken en heb de boel ook los moeten knippen. :silent:
Het dashboard zelf eruit :mrgreen:
En toen werd het tijd om aan de buitenkant aan de slag te gaan..
Wat een rotzooi onder die paravan :wtf:
En weer netjes schoon gemaakt :D
Had tijdens het demonteren van het dashboard frame er ook niet aan gedacht dat de koppeling evt in de weg zou zitten.. die heb ik dus ook los moeten maken omdat er anders geen beweging in te krijgen was.
Het rek rustig naar voren..
Verder dan dat helaas niet gekomen.. de KVS slangen moesten vanuit het motorruim los gemaakt worden, maar deze kreeg ik met geen mogelijkheid er van af! Nog even tijd instoppen om die los te maken.. dan kan het kachelhuis vervangen worden en kan de boel weer in elkaar! :mrgreen:
Als je dat later gaat doen kun je niet echt prettig bij.
Luceo non uro....
Luceo non uro....
Vandaag eindelijk eens de lekkage in de auto opgelost, was een afwateringsslang van het schuifdak. Interieur was weer netjes droog, ik helemaal blij natuurlijk!
Kijk ik een uur later nog een keer, is de hele vloer opeens nat. En niet met water, maar KVS. Zijpaneeltje van middenconsole gedemonteerd, en ja hoor.. Zal wel een lekke kachelradiateur zijn :(
Edit: Na nog wat verder kijken blijkt de vloeistof van de metalen pijpjes te komen.. Iemand hier een oplossing voor? :o
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik snap daar allemaal weinig van.....en toch had ik een B-pakket... :mrgreen:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
:wtf:
Ik zal ongetwijfeld iets steeds verkeerd gedaan hebben maar ik heb bijkans een trauma van het vastzetten van de bovenste 2 bouten. Ik snap nog steeds niet hoe men tussen pomp en carter de moeren geplaatst krijgt. Bij gebrek aan beter doe ik het met een magneet op een stokkie. En dan vloekend en tierend met een ringsleutel.
Re: Djidde's 2.0i 16v '95
Ik vind die 20 boutjes van t carter irritanter :P Die pomp heb ik tig keer los gehad als ik mn motor er weer eens uit moest halen
Wat een werk zeg aan de XM. Je moet er de moed maar voor hebben......
Heel veel rij- en sleutelplezier gewenst nog.
Tevens fijne jaarwisseling voor alle XM-ers.
Luceo non uro....
mensen van over de hele wereld hier naartoe. 8)
Dat rij en sleutelplezier gaat lukken, ben dol op deze auto en ben er ook nog lang niet klaar mee :D
Een aantal dingen wat betreft de interieursensor in het dak voor de verwarming/airco.
Vanmiddag even plafondlamp/schuifdakbediening naar beneden gehaald en gekeken of er toevallig een stekker klaar lag voor een sensor :)
Ik zag wel een stekker, maar die hoorde er sowieso niet bij.. Heb ook geen flauw idee waar deze wel voor is, iemand een idee? :lol:
Zag daarna wel een mogelijkheid om de sensor te kunnen aansluiten, een lege aansluiting bij de lampjes.
Hier zit de (bruine) stekker nu in:
En hier het zaakje samen:
Ik heb het maar gewoon aangesloten, ik kan maar moeilijk geloven dat mijn auto (die nergens een aansluiting of bedrading klaar heeft) in deze kwestie alleen maar plug en play is! :wtf:
Op het moment dat ik het contact aanzet hoor ik de sensor draaien, is dat een goed teken? hij gaat niet aan als ik de interieur verlichting aan doe via de knop op het dashboard, en de verlichting kan aan zonder contact.
Daarna de aircocomputer nog uitgelezen met de lexia, waarbij de volgende fouten alsnog kwamen na het wissen: (vandaar ook mijn twijfel over de interieursensor)
Iemand hier antwoorden voor? :)
Dat zwarte stekertje is voor de infrarood afstandbediening (het 'boze oog'). Dat er een kabel van boven naar beneden loopt geloof ik graag. Maar beneden zal 'ie ook ergens uit moet komen. Omdat het aircopaneeltje z'n eigen draadboom heeft, is my educated guess dat de bedrading in de steker bij de interieurventilator uit moet komen. Je zou het daar 'ns kunnen gaan zoeken met een multimeter.
Het ventilatortje in de sensor staat inderdaad helemaal los van de interieurverlichting.
Laat maar weten of je hier wat aan hebt, anders zal ik in de schema's moeten duiken.