CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

Beste medelijders aan het Citro-virus,

ondanks het feit dat dit subforum "mijn XM" heet, en ik nog niet eens een XM bezit, leek het me toch de beste plek om mezelf voor te stellen.
Ik ben Citroën-das-pas-fën, ook wel liefkozend CDPF genoemd, en ik wil graag een XM.
Momenteel bezit ik een DSuper uit 1973, waar ik aan werk als het weer het toelaat, en een Xantia Break Pallas uit 1999. De laatste is mijn dagelijks vervoer, en werd tot nu toe vertroeteld in ruil voor de vele heerlijke kilometers die hij me meesleepte.
Eigenlijk wilde ik al een XM toen ik de Xant aanschafte, maar om diverse redenen kwam dit er niet van. Nu, mes amis, is echter de tijd gekomen dat ik de Xant ga verkopen om mezelf vervolgens te trakteren op een nóg echtere Citroën: een XM!!!! (Hadden jullie niet gedacht he?)

Vooruitlopend op mijn droom, en om mezelf alvast flink in te kunnen lezen heb ik me hier geregistreerd. Ook al omdat Wimb eiste dat zoveel mogelijk mensen op Cifo dat zouden doen, op straffe van een continue stroom off-topic berichten in al hun topics  :wink:  (Love you Wim!  :mrgreen: ) En op Cifo ben ik inmiddels berucht om mijn ellenlange zwetsverhalen. Tijd dus om jullie in slaap te kletsen met mijn oeverloze gezwatel.

Tot zover het ikke-ikke verhaal, nu waar het écht om gaat in het leven: een XM.
Wat voor XM zou ik willen? Aangezien ik graag een exemplaar wil waar ik niet iedere zaterdag verplicht onder hoef te liggen, kom ik al snel op een type 2 uit. Hoewel dashboard en stuurwiel van een type 1 natuurlijk veel geiler zijn.
Het minimum wat ik wil qua motor is een 2.0 TCT, maar voor een V6 betaal ik graag wat MRB meer. Zoals de meesten van ons hier denk ik.
Soms word ik 's nachts nat wakker (nee, van het zweet viezerik!) omdat ik van een ritje V6 gedroomd heb. En dan moet ik mijn double-chevron pyjama verschonen. Ik weet zeker dat jullie dat ook hebben, ook al willen jullie dat niet toegeven hier.  :D

Qua uitvoering moet ik me nog wat beter inlezen, maar een Ambiance of Exclusive is altijd goed, begreep ik. Het is ook wel leuk om achteraf allerlei upgrades te doen, maar als je direct het meeste erbij kan kopen is natuurlijk nóg leuker.

Kleur: Vert véga en rouge griotte vind ik helemaal de bomb. Vooral vert véga is gelukkig veel te koop. Maar je zal zien dat ik uiteindelijk met een zwarte thuiskom ofzo  :roll:

Dan hebben we nog een budget (baaaaah wat een vies woord zeg).
Kan ik kort over zijn: Weihnug. Eerst moet ik de Xantiaanse dame verpatsen, en dat geld ga ik vervolgens in een XM steken. Dat houdt in dat het een dame van rond de 1000 euro gaat worden. Max-i-maal. Ja, ik weet het - da's niet gek veel maar gelukkig ben ik erg handig. Ik heb al hele aardige dames gezien rond die prijs, Er mag dus eventueel wat aan mankeren. De typische XM-gewoonte om altijd wel íets te mankeren, helpt me hier gelukkig bij. Weer een bewijs dat de XM bij mij past  8)

Nou ga ik me weer richten op het slijten van mijn Xant, en dromen over een XM. Jullie nu-al-reeds-XM-bezitters zijn maar lucky bastards!

Permalink

8) Dank je JW!

Inmiddels terug van vakantie, en de XM heeft zich uitstekend gehouden. Geen klap verkeerd gegeven over de 1300 km die we hebben afgelegd met 5 personen + bepakking, en dat zonder onderdelen of zelfs maar gereedschap mee te nemen.
(Ik wist van mezelf dat ik zou gaan sleutelen als ik gereedschap mee zou nemen :mrgreen: )
Heerlijke vakantie gehad, het is ook heel fijn om het hydraulische systeem weer op orde te hebben. Zweeft toch weer lekkerder.
Volgende week mag de XM nog weer ff zijn bestaansrecht bewijzen: dan leent m'n pa hem voor een week om naar Limboland te knallen met 4 personen + bepakking. Hij had liever de XM dan de enkele jaartjes oude Peu idioot van m'n zwager, de ouwe Citrofiel 8)
Coming soon: APK. Ben benieuwd hoe 'ie erdoor gaat rollen.

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Permalink

Zo, deel 514 van mijn monoloog hiero...
Vanavond de XM weer opgehaald bij mijn ouders. Heeft natuurlijk weer geen krimp gegeven en braaf gedaan wat van hem verwacht werd, een kleine 1200 km lang. Terwijl ik weet dat -ie flink op z'n donder moet hebben gehad (heenreis via Duitsland, need I say more?)
Heb ondertussen voor mezelf een compressie test kitje aangeschaft (crossed my path voor een schijntje, en moet je toch hebben als serieus knutselaar)
Mocht ik ooit tijd vrijmaken ben ik nog steeds benieuwd wat een compressietest voor mijn blok uitwijst...

Kortom: ben weer helemaal tevreden. Na een week Peug 206 gereden te hebben is een zo-goed-als-Exclusive-XM de vierwielige hemel op aarde, kan ik u allen melden. Ik ga weer lekker genieten van mijn groene monstrosity.

De laatste tijd ligt er echter af en toe een druppel motorolie op de oprit. Klepdekselpakking? Dit wil ik graag verhelpen voor ie naar de APK gaat, dan kan ie er weer ff tegenaan.

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Permalink

En het groene gevaarte is weer met vlag en wimpel door de APK. Geen voorbereidingen getroffen, gewoon weggebracht en goedgekeurd. Mét lovende opmerking over de technische staat van het vehikel. Die ik vervolgens breed grijnzend in m'n zak stak :mrgreen:

Dus dit vierwielige monster mag weer tot 15 augustus 2013 's heeren weegen teisteren. Lekker idee, niet?

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Permalink

Ik had niet anders verwacht, sprak hij vol vertrouwen :wink:
Nee serieus, deze TCT bewijst zich echt als een trouwe diender. Krijgende het onderhoud dat hij verdient.

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Permalink

Heh, lachuh. Leen ik een tijdje geleden mijn XM uit aan m'n ouders om op vakantie te gaan (zoals reeds vermeld). Krijg ik vandaag een bekeuring binnen uit Duitsland: de ouwe hep te hard gereden en krijgt daarvoor een boete van maar liefst...

10 euro!!! Kerel ik woon in het verkeerde land. :thumbdown:

Ik kan echter het gezicht van mijn vader niet afwachten als ik hem morgen inpeper dat "leen ik je een keer mijn auto, ga jij meteen de grens over en stamp je als een achterlijke op dat gaspedaal. Nou ik hoop dat je genoten hebt..." etc. Totdat ik laat zien hoeveel de boete is :mrgreen:

Hahaah, oh boy the anticipation...

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

V6 exclusive 24 met zpj handgeschakeld

Permalink

Dat is nog eens een schappelijk tarief :wink:
Hij heeft hem vast niet volledig ingetrapt.(hoe hard mocht ie daar eigenlijk?)
Permalink

50 en hij reed 60. Vandaar de lage boete I guess.
Maar toch, hier in NL zou je een veelvoud mogen aftikken.

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

50 kilomter te hard op de autobahn (gecorrigeerd met 10%) kost je 150 euro en 3 punten in Flensburg.
In NL slaan de bekeuringen nergens meer op. Maar dat weten jullie beter dan ik :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

2.0 SX 1995 LPG

Permalink

Met op het gevaar af hier afgebrand te worden blijkt uit de reactie die jullie geven op een boete van tien eurioos dat dat niet werkt. De volgende keer rijdt je weer 60 door de bebouwde kom. Ik ben geen heilige maar daar komen eerder en grotere brokken van met de voetgangers etc. Daar is studie van gemaakt. Bovendien is het signaleren, uitschrijven, versturen en innen ervan veel duurder dan dat tientje natuurlijk. Domme Duitsers.

Maar ik vind het ook leuk hoor Roger en ik ben benieuwd naar je vaders gezicht na je donderpreek. Laat hem groeten.
Permalink

OK, de knuppel gaat in het hoenderhok, de teerling is geworpen en het kwaad is geschied.
Het was menigeen al opgevallen dat ik mijn onderdelenvoorraad in de verkoop deed, terwijl ik er normaal gesproken op zit te broeden.
Nu ga ik zelfs een stap verder: mijn XM staat sinds enkele uren te koop op diverse sites.
:wtf:

Wat happened, wilt u weten? Is CDPF van zijn geloof gevallen? Heeft zijn XM na al die jaren dan toch nog een vervelend mankement, waarvoor hij te lui is om het te repareren?
Is hij ineens allergisch geworden voor groen? Nee? Voor leer dan, misschien?
Wil hij overstappen op een ZX dan? :roll: (gruwel)

NIETS VAN DAT AL.

Ik ga een poging wagen om 1 van de mooiste auto's van dit forum te pakken te krijgen: Mike's LNV.
Hij moet hem, onder spijtige omstandigheden, verkopen maar de verkoop wil helaas niet vlotten omdat wij allemaal al van die mooie auto's hebben. :wink:
Aangezien in huize CDPF de bomen ook niet tot in de hemel groeien moet ik aan fundraising doen; dat houdt dus in éérst de ouwe trouwe schicht verpatsen, en de revenuen daaruit aanvullen met flink wat onderdelenverkoop. Als ik er dan nog wat bijdoe gaat het allemaal misschien net lukken.
Dus, mensen die mij, Mike en LNV het beste toedragen: had je misschien nog wat onderdelen nodig? Of wijs die collega die zich altijd zo lovend uitlaat over de rijkwaliteiten van jouw XM, eens heel bescheiden op mijn advertentie.
Dat zwarte monster verdient een liefhebbersbaasje met enig verstand van zaken vind ik. En zodoende moet ik me maar opofferen :mrgreen:

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Permalink

Jazeker wel!!!!

Er zit alleen een TCT aan vast. Een probleemloze, dat wel :wink:

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.

Nu C6 2.2 HDi, zwart

Permalink

of bedoel je: een contradictio in terminis?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Permalink

Dat zal ik ff opnoteren dan. (Ohnee, da's een contaminatie, he? :wink: )
Vandaag interesse voor de TCT vanuit Spanje. Huh? :shock:

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.

Nu C6 2.2 HDi, zwart

Permalink

Ja, je moet alleen even de transportkosten voorschieten...

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Permalink

Heh, nee die trucs kennen we wel zo langzamerhand. Dergelijke gasten had ik er overigens wel enkele van toen ik de Xant verkocht.

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Permalink

Vandaag had ik mijn groene geval ff boven de put. Ik wilde ff nakijken waar de drup (motor)olie vandaan kwam die zo af en toe op de oprit te vinden is, en gewoon algehele check-up (als je toch de motorruimte boven de put hebt staan...)
Oliedrupsel was te wijten aan een losse slangklem, die om de retourleiding zat die vooraan terug het blok in loopt. Blok meteen weer ff schoongemaakt met remmenreiniger, kan ik over een tijdje precies zien wat er gebeurd is.
Zag ook nog een zeer kleine LHM-lekkage bij de drukregelaar, kwam door losse wartels van de beide leidingen die naar links lopen.
Ik kan me herinneren dat Djidde enkele maanden geleden hetzelfde constateerde toen -ie z'n eigen werk controleerde. Blijkbaar moet je wartels aan de drukregelaar dus standaard natrekken, enige tijd nadat je daaraan hebt gewerkt.

En dan de hoofdreden waarom de auto boven de put stond: de uitlaat die weer eens rammelde. 2 maanden geleden ook al mee bezig geweest, maar toen kreeg ik het gerammel er niet 100% uit, terwijl me dat altijd wel gelukt is. Had alvast een nieuwe ori uitlatklem gehaald, omdat er zo'n 2-delige omheen zat.
Nu zag ik waarom ik de vorige keer faalde: het pijpje wat aan de kat zit, is rondom losgescheurd uit de kat. Nou schijnt dit makkelijk lasbaar te zijn, aangezien het vrij dik materiaal is. Tegelijk ga ik toch ff op zoek naar een gewoon goede. Zal ff op SCC kijken of het katdeel overeenkomt met de 2 liter 16V. Zal wel niet, i.v.m. de turbo in het uitlaattraject. Maar toch, soms verrassen ze je aangenaam daar bij Citroën.(héél soms...)

Voor de rest: ff een flink stukkie snelweg gedaan vanavond. Het wordt toch écht tijd dat ik die velgen een keer laat balanceren zeg... In de stad: heaven, boven 140: tril tril... Dat kan zeker nog beter!

EDIT: het gezochte stukkie uitlaat is idd anders dan bij de 2 liter 16V, zoals verwacht.

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

XM 3.0 V6 24v Aut 1998

Permalink

Misschien dat dat gewoon standaard is, wartels ff checken na een tijdje, bij mij zijn ze nu wel goed. Helaas alleen nog een kat voor een 16v hier :(
Permalink

Matthijs zegt:

Heeftj e pa niet een lasapparaat bij die relaxte put van hem? ;)

Jahaa. Zo'n elektrode-ding van de Lidl. En dan kom ik, die 1 keer eerder in z'n leven gelast heb, en dat was ook al geen succes...
Nee dat wordt um niet.

@Djidde: ik denk dat je sowieso wartels moet checken na enige tijd, als matter of course. Daarom checkte ik ze ook ff.
Verbazingwekkend hoever je die dingen dan nog kan aandraaien.

@Marcelka: PB me ff wat je voor dat ding wil hebben wil je? Dan kan die er mooi 'tijdelijk' onder terwijl ik die andere ergens laat lassen c.q. een supermooi exemplaar ergens opduikel. Maak ik mezelf wijs.
(Lees: die van jou blijft er tot in lengte van dagen onder zitten totdat ook die er van rotheid onderuit valt :mrgreen: We weten allemaal hoe dat werkt met 'tijdelijke' oplossingen.) Maar serieus, zolang die netjes dicht zit vind ik het goed.

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.